Compania Avioane Craiova va demara programul de modernizare a unor avioane IAR 99 Standard, avioane care, ulterior, vor putea fi folosite de Forțele Aeriene Române pentru antrenarea piloților. IAR 99 este un model produs chiar la Craiova, dar în programul de modernizare a lui la standarde NATO va fi cooptată și o firmă din Israel, Elbit, care are tradiție în colaborarea cu România.
Potrivit unui comunicat transmis de Elbit, această firmă “a câștigat un contract în valoare de aproximativ 27 de milioane de dolari de la Avioane Craiova SA, pentru prima fază a programului de modernizare a avioanelor trainer IAR-99 Standard ale Forțelor Aeriene Române. Contractul va fi executat pe o perioadă de patru ani și include suport logistic integrat”.
Anunțul firmei israeliene referitor la această colaborare vine la trei luni după ce Ministerul Apărării Naționale lansa oficial acest program.
“Ministerul Apărării Naționale, prin Direcția Generală pentru Armamente, și Avioane Craiova S.A. au semnat, la Craiova, în prezența premierului Ludovic Orban și a ministrului apărării naționale, Nicolae-Ionel Ciucă, contractul pentru revitalizarea și modernizarea a 10 aeronave IAR-99 Standard din dotarea Ministerului Apărării Naționale în configurația IAR-99 SM”, preciza un comunicat al MApN.
Se deduce că, din valoarea totală a programului IAR-99 SM, de 275 de milioane de lei fără TVA, o componentă echivalentă cu 27 milioane USD este cea realizată de firma Elbit.
Obiectivul acțiunilor de revitalizare și modernizare a avioanelor IAR-99 Standard, care vor fi aduse la nivelul IAR-99 Standard Modernizat (IAR-99 SM), este obținerea unor aparate de școală și antrenament destinate pregătirii avansate a piloților, înainte de trecerea la zborul pe aeronavele F-16 ale României. Pe de altă parte, deținerea, de către Forțele Aeriene Române, a unor avioane IAR-99 SM permite “menținerea capabilității aeriene de sprijin aerian apropiat și intervenția împotriva țintelor aeriene de viteză mică”.
Pot firmele românești să fie competitive pe piața internațională de armament?
Firmele românești nu pot rezista singure, dar deja s-au pus la punct parteneriate cu SUA, cu Israelul și cu alte țări.
Ce beneficii are Armata Română de pe urma acestor programe?
Militarii români primesc în dotare tehnică nouă, de nivel calitativ comparabil cu aceea a altor țări NATO, iar aceste echipamente vor putea fi reparate în România, ceea ce este foarte important mai ales în situații de criză sau de război.
“Apărarea națională se bazează pe apartenența la NATO, UE și la alte organizații internaționale, pe parteneriatul strategic cu SUA și pe celelalte parteneriate strategice, dar, înainte de toate, avem datoria să ne bazăm pe noi înșine, pe instituțiile sistemului național de apărare și securitate. De aceea trebuie să ne dezvoltăm capabilitățile de apărare”
Nicolae Ciucă,
Ministrul Apărării Naționale
“Știm că Ministerul Apărării Naționale are în plan să cumpere elicoptere, dar nu știm ce elicoptere vor cumpăra. Dacă vor alege Black Hawk, vom livra și pentru MApN”
Virgil Popescu,
Ministrul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri
Firma Avioane Craiova nu este singura întreprindere din România care primește comenzi din partea Armatei. De exemplu, acum două luni, primul lot de transportoare blindate model Piranha V, realizate în cooperare de Elveția și de România, a fost recepționat la Uzina Mecanică București, urmând a intra în înzestrarea Forțelor Terestre ale României.
MApN a anunțat că, și prin acest program de înzestrare, continuă eforturile “de angajare la nivel maxim posibil a resurselor industriei de apărare din România”. În primul rând continuă activitățile de producție și integrare a componentelor noului transportor la Uzina Mecanica București S.A. iar în perpectivă vor fi cooptați și alți operatori economici din România, ceea ce va conduce la dezvoltarea pe orizontală a industriei naționale de profil.
“Astfel, vor fi create condițiile pentru executarea în țară a mentenanței de nivel complex și pentru asigurarea suportului logistic integrat pe toată durata de viață a echipamentelor”, a explicat MApN.
Tot pentru uzul militarilor se așteaptă și începerea producției de drone în România, printr-o colaborare dintre companiile Elbit Systems din Israel, Avioane Craiova şi Romaero București.
Companiile de la Craiova și de la București vor primi transfer tehnologic din Israel în vederea fabricării în România de sisteme concepute de Elbit. În România s-ar puta produce “de la platforme tactice UAS precum Skylark I-LEX şi Hermes 450 şi până la diferitele configuraţii ale Hermes 900”, menționează un comunicat transmis de Elbit. Memorandumul de înţelegere prevede ca firmele româneşti să fie responsabile de asamblare, integrare, instruire, mentenanţă şi reparaţii precum şi de managementul de program.
Începerea producției de drone în România ar începe după ce țara noastră a intrat ca partener în programul de drone al NATO, denumit Alliance Ground Surveillance (AGS). La acest program participă 15 țări membre NATO, inclusiv România.