Vizualurile contului de Twitter al Sputnik V, identice cu ”informațiile” promovate de compania ce își avea sediul fictiv într-un salon de cosmetică.

Dezinformarea favorabilă Sputnik V, plătită de ruși printr-o agenție de PR fantomă

Fake – news-ul rămâne cel mai bun promotor al vaccinurilor Moscovei. Influenceri online din întreaga lume au fost asaltați, în luna mai, cu oferte financiare generoase, pentru publicarea unor articole cu informații false, menite a discredita vaccinul antiCovid produs de Pfizer.

Share

Eugen Cișmașu 0 comentarii

Actualizat: 02.06.2021 - 08:42

Luna aceasta, aproape în același timp, mai mulți jurnaliști și bloggeri din Franța și Germania au postat pe propriile siteuri sau conturi de socializare capturi de ecran cu conținutul unor mailuri trimise de managerii unei presupuse agenții de PR, care le cereau să partajeze informații statistice despre ratele mai ridicate de mortalitate la pacienții imunizați cu vaccinul coronavirus Pfizer în comparație cu cei vaccinați cu serul rusesc Sputnik V.

După ce reporterii au aflat că agenția își are sediul la Moscova, compania a șters imediat orice urmă a existenței sale pe rețelele de socializare și a încetat să mai răspundă la telefoanele afișate inițial. Politicienii și oficialii de informații din Franța și Germania cer acum o anchetă cu privire la posibila implicare a Kremlinului în această chestiune, în condițiile în care, până în prezent, investigatorii din media internațională nu au găsit vreo altă dovadă legată de implicare a autorităților ruse în răspândirea acestei dezinformări cu privire la vaccinurile împotriva coronavirusului, cu excepția unei femei cu o carieră intermediară în partidul politic aflat la guvernare în Rusia, persoana în cauză conducând mai multe entități juridice aflate în legătură cu agenția de marketing care a plătit campania de denigrare împotriva Pfizer.

Bloggerii, plătiți să împrăștie dezinformarea cu ”pasiune și interes”, ca și cum ar reprezenta propria lor viziune

”Sunt Anton și reprezint (compania) Fazze. În prezent, începem o campanie de informare, în sensul că dorim să împărtășim câteva informații publicului. Discuția actuală privește COVID-19 și vaccinurile oferite populației europene, inclusiv AstraZeneca și Pfizer. Ideea campaniei este de a vorbi despre anumite rezultate privind eficacitatea vaccinurilor (oferim toate informațiile). Credem că acest subiect va fi de mare interes pentru abonații dvs. Nu este vorba de promovarea unui produs. Este vorba doar de prezentarea acestor informații pe rețelele dvs. sociale preferate (YouTube, Instagram sau TikTok). Pentru a discuta despre această oportunitate, vă rugăm să atașați statisticile canalului sau ale profilului”.

Aceasta a fost cererea pe care Léo Grasset, un blogger francez, comunicator științific și deținător al canalului de YouTube Dirty Biology, a primit-o de la reprezentantul agenției de publicitate Fazee. După un schimb de emailuri, a devenit clar faptul că întreg conținutul plătit oferit implica informații interesate legate de vaccinurile împotriva coronavirusului, inclusiv un videoclip lung de un minut, care a prezentat mai multe teorii despre felul în care injecțiile cu Pfizer sunt de 3 ori ori mai apte să ucidă amatorii de vaccinare decât serul AstraZeneca.

Ulterior, în specificațiile referitoare la modul în care ar trebui să fie publicate postările, agenția de marketing îi cerea lui Grasset să nu folosească expresii precum ”publicitate”, ”videoclip sponsorizat” etc, ci să construiască întreaga postare în mod narativ, ”ca și cum ar avea pasiune și interes pentru acest subiect”, prezentând în mod fals materialul ca pe propria sa viziune independentă.

Metodă de dezinformare tip GRU bazată pe date furate tot de hakerii GRU

De asemnea, instrucțiunile oferite de agenția care se oferea să plătească dezinformarea îl îndemnau pe Grasset să partajeze pe canalul său sau pe conturile de socializare mai multe linkuri către alte materiale ”informative” de pe alte siteuri web, inclusiv către un raport publicat în ziarul Le Monde, în luna ianuarie, care trata presupusele fatalități pandemice din diverse state europene pe baza unei scurgeri de informații de la Agenția Europeană a Medicamentului (EMA) din Amsterdam.

Deloc o coincidență, anchetatorii olandezi au atribuit atacul cibernetic asupra serverelor EMA atât unor spioni chinezi cât și hackerilor care lucrează pentru celebrul serviciu rus de informații militare GRU. Pe 30 decembrie 2020, unele dintre datele furate au apărut pe site-ul web de limbă rusă RuTOR, care se prezintă drept „principalul forum al pieței negre” din Rusia.

În afară de raportul publicat în LeMonde, majoritatea conținutului pe care agenția de marketing Fazze l-a dorit partajat de către Léo Grasset nu mai este accesibil, deși unele date sunt încă disponibile, prin Wayback Machine și Google Cache. Textele scurte cu date și formulări identice, de gen ”copy-paste”, pot fi găsite pe site-uri web precum lockonskins.co.uk, britainnews.net și altele.

Toate aceste articole sunt scrise pe sistemul construcțiilor anti vacciniste, ”argumentând”, chipurile, faptul că datele furate de hakeri din serverele EMA dezvăluie o conspirație menită să ascundă dovezi cu privire la pericolele vaccinului produs de Pfizer. Titluri precum „Un vaccin care te poate ucide mai repede decât Covid-19”, sau „Vrei să te omoare Covid-19 sau vaccinul? Pfizer te ajută să te decizi!” spun totul despre scopul ”articolelor” în care cititorii sunt avertizați asupra faptului că vaccinul Pfizer ucide de trei ori mai multe persoane imunizate decât cele vaccinate cu AstraZeneca.

”Probatoriul” dezinformării copiază datele publicate oficial chiar de Sputnik V

”Dovada” oferită pentru afirmațiile care discreditează serul Pfizer este un tabel anonim ce compară decesele presupus cauzate de vaccinuri în diferitele țări europene, tabel pe care bloggerii sau jurnaliștii contactați de agenția de marketing Fazze sunt instruiți să îl atribuie în mod fals publicației Le Monde.

În realitate, după cum se poate vedea mai jos, cifrele din tabel sunt identice cu cele publicate la sfârșitul lunii aprilie, anul curent, într-o postare pe contul oficial Twitter al vaccinului Sputnik V, vaccin care, pentru a nu bate la ochi, nu este menționat nicăieri în informațiile ofertate spre publicare de către Fazze. Asta în condițiile în care, din nou coincidență, nu-i așa?, agenția fantomă folosește același font pentru redactarea vizualurilor sale ca și persoanele ce gestionează contul de Twitter al Sputnik V...



Contul Twitter al Sputnik V aparține principalului sponsor și exportator al vaccinului, Fondul rus de investiții directe (RDIF), care a descris tabelul publicat pe rețea pe 23 aprilie drept „cercetare a echipei Twitter a Sputnik V”. Datele prezentate în tabel combină statistici provenite din surse oficiale din Statele Unite și Uniunea Europeană despre efectele secundare ale vaccinului și posibilele decese cauzate prin vaccinare, postarea pe pe Twitter a Sputnik V conținând, însă, fix aceleași întrebări ce pot fi găsite și în materialele la care instrucțiunile agenție de marketing Fazze fac referire: ”Pot mass-media din UE să rămână tăcute cu privire la datele conform cărora numărul mediu de decese în rândul beneficiarilor vaccinului Pfizer este mult mai mare decât cel al beneficiarilor vaccinului AstraZeneca? Este mai ușor să publicați articole false, spunând că Sputnik V estedoar propagandă, decât să raportați datele reale de la autoritățile de reglementare oficiale?”.

Agenția fantomă dispare când e luată la întrebări. Cine plătește dezinformarea pro rusă?

Anton, reprezentantul Fazze care l-a contactat pe Léo Grasset a dorit ca întreg conținutul plătit să fie publicat într-o săptămână, anunțând că banii nu sunt o problemă. Când Grasset a întrebat cine plătește campania, comunicarea a suferit prima sincopă, Fazze insistând să păstreze în anonimat identitatea ”clientului” său. Ulterior, corespondența s-a încheiat brusc iar agenția a dispărut cu totul, fiind șterse toate datele de contact, în momentul în care Grasse a explicat că ascunderea conținutului sponsorizat încalcă regulile YouTube. Încercând să afle cine se află în spatele operațiunii de dezinformare, investigatorii ruși de la ”Meduza” au aflat că site-ul companiei fantomă era înregistrat pe o adresă londoneză, la care, firește, nu apărea nicio societate care să poarte numele agenției însă, până în 2019, în locația respectivă funcționase o firmă numită Adnow Ltd., al cărei birou real este situat pe strada Odessa din Moscova. Un fost angajat Adnow le-a povestit investigatorilor cum, aplicând pentru o slujbă de „supraveghetor al bloggerilor străini” la firma respectivă, ca sarcină de serviciu i s-a cerut să trimită corespondență electronică în numele companiei fantomă Fazze.

Potrivit Registrului Național al Persoanelor Juridice din Rusia, companiile „Adnow” și „Adnow Inc.”, acum închise, o aveau ca și coacționar și administrator pe Yulia Serebryanskaya, politician de rândul doi, care a coordonat departamentul de publicitate politică din cadrul Comitetului Executiv Central al partidului politic de guvrnământ în Rusia anului 2007.

Poate deloc întâmplătoar, Serebryanskaya (foto) se întâmplă să fie în centrul unui raport de investigați al Radio Europa Liberă chiar în momentul în care comunitatea de informații din Paris intenționează să investigheze implicarea potențială a autorităților ruse în răspândirea dezinformării cu privire la siguranța vaccinului coronavirus Pfizer-BioNTech.

Comentarii