Expertii in HR spun ca pentru obtinerea si pastrarea slujbei, sunt necesare mai ales insusiri ce tin de atitudine.
Recrutorii sunt de parere ca pentru a castiga un loc de munca sau pentru a-l mentine pe cel actual, candidatul, respectiv angajatul, trebuie sa aiba sau sa dobandeasca o serie de calitati. Cu ajutorul specialistilor in resurse umane am identificat zece calitati esentiale.
1. Proactivitatea
Angajatorii pun foarte mare pret pe aceasta calitate. Nu oricine are capacitatea de a se gandi si de a actiona inainte, cu alte cuvinte de a anticipa ce urmeaza sa se intample. Persoanele proactive sunt acelea care au initiativa de a actiona si care vin cu idei creative. "Un asemenea angajat nu va astepta niciodata sa rezolve o situatie dificila dupa ce aceasta a avut loc deja, ci mai degraba o va tine sub control, demarand un plan de rezolvare inca de la primele semne", explica Alina Botezatu, managing partner la firma de resurse umane Perspective Group.
In conditiile in care, intr-o piata sau alta, lupta se da pe aceiasi clienti, proactivitatea inseamna sa fii cu un pas inaintea competitorilor. "Un angajat proactiv este o arma de valoare", considera si Camelia Buburuz, director de resurse umane la Hotelul JW Marriott.
2. Implicarea
Monica Vrabiescu, managing director la Hill International, companie specializata in resurse umane, spune ca la vremuri de criza financiara exista o certitudine: "Nici un angajator nu-si poate permite sa mentina pe termen lung angajatii care nu dau rezultate sau care nu se implica in sustinerea activitatii si a strategiei propuse".
In aceasta perioada dificila, considera si Andreea Lupan, specialist HR la compania farmaceutica Actavis, atitudinea ideala a angajatilor este sa-si pastreze motivarea si interesul fata de job ca intr-o perioada de normalitate: "Indiferent de moment, de conditii de business mai mult sau mai putin prietenoase, toate companiile isi doresc angajati cat mai implicati".
3. Orientarea catre client
Daca veti avea capacitatea si deschiderea pentru a face tot ce va sta in putinta pentru a veni in intampinarea nevoilor clientului, prin serviciile sau produsele oferite, aveti sanse mari sa va pastrati locul de munca sau sa obtineti unul nou. "In masura in care angajatii trateaza clientii cu respect, punandu-le la dispozitie servicii de calitate, acestia capata incredere, respect si sunt loiali companiei", explica Alina Botezatu.
Un salariat orientat catre client, subliniaza si Georgiana Dragomir, managing partner la firma de resurse umane Inner Look, lucreaza cu placere cu alti oameni si este dispus sa-si ofere ajutorul neconditionat. "Sunt oameni pe care vrei sa-i ai in echipa pentru ca inteleg si respecta valoarea clientului", subliniaza Georgiana Dragomir.
4. Atentia la detalii
Aceasta calitate se refera la atentia cu care angajatul duce la bun sfarsit o sarcina. "Daca se ocupa in amanunt si de cele mai minutioase detalii, atunci sarcina nu va mai trebui refacuta de altcineva, economisindu-se astfel timp si resurse. Uneori, lucruri ce par lipsite de importanta pot influenta puternic rezultatul final", argumenteaza Alina Botezatu.
5. Dinamismul
Rutina este unul dintre cei mai mari dusmani ai angajatilor. Un salariat dinamic nu este neaparat o persoana activa din punct de vedere fizic, desi de multe ori presupune si acest lucru. O persoana dinamica, descrie Alina Botezatu, este mai degraba una care contribuie la rezolvarea sarcinilor intr-un ritm alert, sustinut. "Acest atribut se refera si la urmarirea permanenta a punctului in care se afla un proces. Presupune sa fii treaz si constient de situatie, sa gandesti permanent solutii cat mai bune pentru rezolvarea ei si sa fii gata mereu sa intervii", explica Alina Botezatu.
6. Flexibilitatea
Este vorba despre cat de rapid se poate adapta angajatul unor situatii diverse. O persoana flexibila invata in permanenta, se muleaza in functie de situatie si poate trece cu rapiditate de la o sarcina la alta cu totul diferita, fara a-si pierde concentrarea. "Aceasta se poate reorienta foarte usor catre o alta modalitate de a rezolva o situatie, poate relationa si se poate adapta la diferite stiluri de lucru", subliniaza Alina Botezatu.
7. Buna comunicare
Expertii spun ca productivitatea companiei si bunastarea angajatilor au la baza o comunicare buna. Ei apreciaza ca sunt cautate persoanele care comunica usor si care pot oferi un feed-back imediat si sincer, atat pentru ceea ce este pozitiv, cat si pentru ceea ce ii deranjeaza. "O comunicare deficitara este frustranta atat pentru angajat, cat si pentru echipa in care lucreaza, iar aceasta poate duce la probleme mai grave si chiar la demisie, mai tarziu", motiveaza Alina Botezatu.
8. Spiritul intreprinzator
Persoanele care au spirit intreprinzator sunt "vanate" pentru functii de conducere, de coordonare. Insa pentru oricare angajat "de rand" spiritul intreprinzator este o calitate importanta. "O astfel de persoana, odata ce a primit obiectivul pe care il are de atins, se mobilizeaza singura si cauta resurse si solutii inedite pentru a-si indeplini sarcina", spune Georgiana Dragomir.
9. Eficienta
Un om eficient este unul care nu pierde timpul si care stie sa rezolve rapid si bine problemele. La un astfel de angajat, considerat valoros, rezultatele se vad repede si, de regula, sunt si remarcabile. "Sunt apreciati mai mult angajatii eficienti, care-si folosesc experienta si cunostintele profesionale in rezolvarea diferitelor sarcini sau in activitati care necesita acum mai mult efort", spune Monica Vrabiescu.
10. Pregatirea temeinica
Cu cat veti fi mai bine pregatit, cu atat interesul angajatorului pentru dumneavoastra va fi mai mare. "Dificultatile create de perioada de criza financiara cresc nevoia angajatorului pentru personal bine pregatit", considera Monica Vrabiescu.