20 C
București
vineri, 20 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăZboruri noi către România. Vezi aici destinaţiile către care ar putea călători...

Zboruri noi către România. Vezi aici destinaţiile către care ar putea călători românii din 2012

În ciuda redresării contextului econonomic european, România nu va avea o creştere semnificativă în ceea ce priveşte numărul de zboruri şi de pasageri transportaţi în 2011. Un avans considerabil preconizat pentru 2012, deoarece mai multe aeroporturi europene caută companii aeriene care să opereze curse către mai multe destinaţii din România.

După ce în 2010 majoritatea companiilor aeriene din Europa au încercat să egaleze cel puţin balanţa între cheltuieli şi încasări, 2011 se arată un an ceva mai bun pentru majoritatea companiilor europene. În 2010 au fost operate, în total, 9,49 de milioane de zboruri, cu aproape 1% mai multe decât în anul precedent, iar anul acesta se aşteaptă cel puţin 2 – 3 procente în plus faţă de 2011, conform Eurocontrol, organizaţia europeană pentru securitatea aeriană.

Creşterea din 2010 a fost datorată, în pricipal, companiilor low-cost, care au operat cu 6,9% mai multe zboruri decât în 2009. Creşterea este şi mai spectaculoasă, mai ales că două companii low-cost importante s-au declarat în 2009 falimentare – SkyEurope şi MyAir – ambele generatoare de trafic între vestul şi Europa Centrală şi de Est. Faptul că numărul zborurilor low-cost a crescut indică o extindere uşoară a pricipalelor două companii – Ryanair şi Easyjet, dar şi o întărire a poziţiei pe piaţa centrală şi est europeană a Wizzair.

2011, început cu stângul

Greve generale şi mai multe probleme din cauza vremii au perturbat traficul aerian din primul trimestru al acestui an, iar creşterile înregistrate în primele trei luni s-au datorat şi compensaţiilor – oferite în bilete de avion – date de companiile aeriene în urma incidentelor de anul trecut – norul vulcanic care a perturbat traficul aerian mai multe săptămâni la rând, greve şi proteste spontane, precum şi problemele cu starea vremii.

Însă, în ciuda acestor factori, Eurocontrol estimează că aproape toate ţările europene vor înregistra creşteri ale traficului de pasageri. Pe primele poziţii se situează Finlanda, unde se estimează că traficul va avansa cu aproximativ 11% în acest an, fiind ţara europeană cu cea mai mare creştere a numărului de pasageri. O urmează ţările baltice – Estonia cu 11% (creşterea este datorată în principal faptului că Tallinn este anul acesta capitala culturală europeană), Lituania cu 9,4% şi Letonia cu 8,3%. La capătul celălalt se află Malta cu o scădere a traficului de aproximativ 10%, urmată de Grecia cu un declin de 1,2% (efect al estructurării reţelei de zboruri a companiei Olympic Air).

Ce se întampla în România

În ceea ce priveşte România, creşterea pentru acest an este aproape nesemnificativă, de doar 0,1%. Companiile de linie au mărit anumite frecvenţe şi au deschis rute noi anul trecut, iar în 2011 nu vor face altceva decât să-şi consolideze poziţia. Companiile low-cost fac „schimb” de rute între ele.

După ce anul trecut Blue Air a renunţat la anumite rute, unele au început să fie operate de Wizzair, care a renunţat anul acesta la o parte din cursele operate de la Cluj Napoca. În acelaşi timp, Blue Air a intrat cu noi destinaţii de la Bacău şi Cluj, în încercarea de a-şi consolida poziţia pe cele două aeroporturi.

Conform prognozelor Asociaţiei Transportatorilor Aerieni din Europa (AEA), România ar putea înregistra o creştere a traficului de pasageri ceva mai mare abia în 2012, creştere estimată în jurul valorii de 3% faţă de anul în curs. În Republica Moldova continuă creşterea tarficului cu câte 5,3 procente, atât în 2011, cât şi în 2012.

Ce rute noi s-ar putea lansa în 2011-2012

Mai multe aeroporturi europene s-au arătat interesate de a avea conexiuni directe cu anumite oraşe din România. Cum era de aşteptat, majoritatea vin din Italia, ţara din Europa cu cea mai largă comunitate de români.

Astfel, autorităţile aeroportului din Verona caută companii aeriene dispuse să opereze zboruri către trei destinaţii din ţara noastră: Bucureşti, Bacău şi Cluj Napoca. Către primele două, până anul trecut a operat Blue Air, însă compania a renunţat la rută din motive operaţionale.

Aeroportul din Torino doreşte noi frecvenţe pentru conexiunea cu Bacău, Blue Air operând de pe aeroportul Cuneo, aflat la o distanţă de 93 de kilometri faţă de Torino, cu patru zboruri pe săptămână. Principalul aeroport torinez doreşte şi operarea unor zboruri către Bucureşti, asta după ce Blue Air a renunţat la rută.

Cel de-al treilea aeroport italian care doreşte un zbor direct către Bucureşti este Trapani, aflat pe insula Sicilia, la 100 de kilometri faţă de Palermo, într-o zonă unde trăiesc peste 50.000 de români, conform statisticilor puse la dispoziţie de aeroport.

Un studiu realizat de autorităţile unui dintre cele mai bine plasate aeroporturi europene – Euro Airport Basel Mulhouse Freiburg – a indicat faptul că ar trebui deschisă o rută către Bucureşti.

Poziţionat la graniţa dintre Franţa şi Elveţia, aeroportul facilitează accesul către mai multe oraşe din Elveţia, precum şi către regiunea central-estică a Franţei. În momentul de faţă EasyJet are o bază pe acest aeroport şi capacitatea necesară de a zbura pe această rută. EasyJet mai operează din
Bucureşti zboruri către Milano Malpensa şi Madrid.

Două aeroporturi germane şi-ar mai dori conexiuni cu ţara noastră. Astfel sunt căutate companii care să opereze zboruri din Cologne-Bonn (Koln) către Timişoara şi Cluj. Germanwings, divizia low cost a Luftahnsa, a operat în trecut zboruri c[tre Cluj, însă a renunţat la ea din motive
operaţionale.

Un alt aeroport unde există un trafic mare, dar indirect (operat via alte aeroporturi europene), este Hamburg. Cu aproape 25.000 de pasageri anual de la Bucureşti, compania care oprează aeroportul şi-ar dori o rută directă. Din nou, un potenţial operator ar fi Germanwings care are deja o bază aici.

Cele mai citite

Ministrul Câciu: România își bazează deficitul pe investiții, singura cale spre dezvoltare economică

Adrian Câciu, Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a declarat că România se numără printre puținele țări din UE al căror deficit bugetar este generat...

Pilonul II de pensii: Ce trebuie să știe participanții despre retragerea fondurilor și continuarea investițiilor

Contribuția la Pilonul II de pensii este reglementată prin lege și reprezintă un procent din salariul brut al fiecărui angajat. În prezent, aceasta este...

Microsoft lansează aplicația „Windows App” pentru acces la distanță dedicată conturilor de muncă și educație

Microsoft a anunțat lansarea oficială a aplicației „Windows App”, o soluție care le permite utilizatorilor cu conturi de muncă sau educație să acceseze sisteme...
Ultima oră
Pe aceeași temă