Rand pe rand, operatorii lanturilor de supermagazine din Romania raporteaza majorari spectaculoase ale vanzarilor in primul semestru al acestui an in comparatie cu perioada similara a anului trecut. Pentru inceput, Carrefour Romania a anuntat ca a vandut, in prima jumatate a acestui an, cu 83% mai mult decat in primul semestru al anului trecut. Cresterea vanzarilor cu peste 85 milioane de euro poate fi simtita si din permanenta aglomeratie intalnita in cele patru hypermarket-uri pe care retailer-ul francez le are in Romania. Daca in urma cu un an cozile de zeci de persoane la casele de marcat puteau fi vazute doar la sfarsit de saptamana, acum ele sunt vizibile seara de seara, ba chiar, uneori, si in cursul zilelor lucratoare. Interesant este ca aproape fiecare musteriu lasa la casa de marcat o suma apropiata celei pe care o plateste un cumparator dintr-o tara a Uniunii Europene. Astfel, un studiu al Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii arata ca tot mai multi romani cheltuiesc in medie echivalentul a 40-50 de euro la fiecare „vizita” saptamanala pe care o fac la un hypermarket sau supermarket.
Pe ansamblul intregii tari, datele centralizate de Institutul National de Statistica arata ca pentru luna mai cifra de afaceri in comertul cu amanuntul a fost mai mare cu 14,8% (respectiv 13,9% la marfuri alimentare si 15,4% la nealimentare) decat in luna similara a anului trecut. De asemenea, raportarile oficiale vorbesc despre o crestere a cifrei de afaceri a intreprinderilor cu activitate principala comertul cu amanuntul, pe primele cinci luni ale anului, cu 19,2%, crestere sustinuta in primul rand de majorarea vanzarilor de produse alimentare (+22,7%) si, intr-o mai mica masura, produse nealimentare (16,9%). Cum intre o medie generala de 20 de procente si o crestere a lanturilor de retail de pana la 80% este un raport de unu la patru, rezulta ca acestea din urma au devorat serios si din cota de piata a micilor magazine de cartier sau chiar a comerciantilor din piete.
Incurajati de cresterea pietei din Romania si de schimbarea obiceiurilor de consum (reorientarea de la magazinul de cartier spre hypermarket), mai toti operatorii importanti vor sa intre rapid in afaceri in tara noastra sau sa-si extinda operatiunile.
Carrefour va deschide in acest an al cincilea hypermarket la Ploiesti si pregateste pentru anul viitor alte doua unitati la Bucuresti si Constanta. Germanii de la REWE (care deja opereaza in Romania magazinele Billa, Selgross si XXL Mega Discount) se pregatesc sa dezvolte in urmatoarele luni o retea de cel putin 16 magazine Penny Market. Un alt grup german, Tengelmann, va pune in functiune, in urmatorii patru ani, cel putin 120 de magazine din lantul Plus. Kaufland, divizia de hypermarket-uri a grupului german Schwartz, a anuntat ca va deschide cateva magazine in tara noastra in urmatoarele luni. Din toata aceasta evolutie, singurii care au motive sa fie nefericiti sunt magazinele cu profil alimentar din cartiere si producatorii locali ai produselor vandute prin lanturile de supermagazine, nevoiti sa inghita discount-uri la care un mic distribuitor nici nu ar visa.