» Programul Rabla a inlocuit putin peste 30.000 de masini.
» Desi a cerut o cota mai mare, Dacia Renault nu a folosit-o integral.
Taxa de poluare, care a favorizat masinile second-hand, si lansarea cu o intarziere de jumatate de an a programului Rabla au facut ca un sfert din banii alocati acestuia sa nu poata fi consumati. Din cota de 40.000 de masini prevazute a fi scoase din uz in 2008, in cadrul programului de reinnoire a parcului auto national, pentru care Guvernul alocase o finantare de 120 milioane lei, au mai ramas 9.534 de masini. Din acest motiv, statul roman a cheltuit 91,4 milioane lei prin programul Rabla pentru 2008, cu 24% mai putin decat era prevazut initial.
Programul national de innoire a parcului auto va continua si anul viitor, pentru un numar estimat de 60.000 de autovehicule care urmeaza sa fie scoase din uz. Cota de masini pentru care exista buget alocat pentru anul 2009 este practic dubla fata de cifra de 30.466 de autovehicule care au fost casate in cadrul programului Rabla pana la sfarsitul acestui an.
Mihai Toti, presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu, a declarat ca principala cauza a faptului ca din cota de 40.000 de masini au fost schimbate in cadrul programului doar 30.466 este intarzierea mare cu care a inceput programul in acest an: "Programul a inceput in luna iulie si cu toate acestea numarul masinilor casate a fost aproape dublu fata de anul trecut. Anul viitor vom incepe programul din luna ianuarie pentru a putea fi casate un numar cat mai mare de autovehicule uzate".
Finantarile alocate pentru 2009 au fost marite la 228 milioane lei, iar numarul masinilor vechi propuse pentru a fi scoase din circulatie se ridica la 60.000. Pentru 2009, prima de casare a fost majorata de la 3.000 lei la 3.800 lei.
Romanii au cumparat 8.813 masini Dacia prin programul Rabla, din cele 9.692 cate fusesera repartizate catre Automobile Dacia in acest an, adica 29% din totalul de 30.466 de autoturisme care au fost schimbate prin programul de inlocuire a parcului auto, a anuntat luni Administratia Fondului de Mediu.
Romanii au mai fost interesati sa-si schimbe masinile in special cu autoturisme Skoda, Seat, Audi, Volkswagen – 4.489, Opel si Chevrolet – 4.111, Renault si Nissan – 3.300, Hyundai – 1.821 si Fiat – 1.743. Singurele firme care au reusit sa distribuie toate masinile repartizate prin programul de inlocuire a parcului auto vechi au fost cele care au vandut autoturisme Daewoo – 1.946, Kia – 561, Mitsubishi – 108, Suzuki – 39, Seat – 27, Volkswagen – 22, Subaru – 2 si Honda – 1.
Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), considera ca "au fost mai putini posesori de autovehicule care si-au schimbat masinile uzate in cadrul programului Rabla decat se prevazuse initial, datorita legislatiei deficitare, care nu a prevazut plata taxei de poluare pe unitatea poluatoare ci la prima inmatriculare a autovehiculului". Reprezentantul AOAR crede ca posesorii de autoturisme uzate, poluante, nu au avut o motivatie financiara suficienta sa cumpere o masina noua prin programul Rabla: "Daca exista taxa pe unitatea poluatoare, proprietarul unei masini vechi ar fi fost mult mai motivat sa si-o schimbe cu una noua, pentru ca sa nu mai plateasca o taxa anuala pentru poluare", a mentionat Parvan.