4.9 C
București
vineri, 13 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăTVA la încasare. Efecte, restricţii şi puncte slabe

TVA la încasare. Efecte, restricţii şi puncte slabe

În ultimii ani, mediul economic a insistat pentru plata TVA doar după ce facturile emise sunt încasate – un sistem ce este tot mai popular în Europa. Până acum, dacă facturile emise nu erau încasate, comerciantul nu avea cum să achite TVA şi era obligat să se împrumute. Efecte? Imposibilitatea de achitare a datoriilor către bugetul de stat, însoţită şi probleme privind plata furnizorilor. Din păcate ” o lege care avantaja clar mediul de afaceri românesc riscă să se transforme într-una care avantajează numai şi numai Statul” spune Elena Rădulescu.

Premise
Prin Ordonanţa Guvernului nr. 15/2012 s-a modificat Codul fiscal şi începând cu 01.01.2013 s-a introdus sistemul TVA la încasare, nu mai târziu însă de 90 zile de la data emiterii facturii. Dacă facturile se plătesc parţial sau total cu numerar şi dacă sunt emise de la / către persoane afiliate, acest sistem nu se aplică. „Dacă o societate comercială mică, de până în 100.000 euro cifră de afaceri, plătea şi îşi calcula oricum odată la 3 luni acest TVA, ce rost mai are să implementeze o asemenea lege, cu restricţia de 90 de zile?” se întreabă reprezentanţii Conta Rădulescu care semnalează şi alte puncte slabe.

Efecte
Sistemul „TVA la încasare” este obligatoriu pentru toate societăţile a căror cifră de afaceri în anul precedent nu depăşeşte 2.250.000 lei („de ce însă numai pentru acestea?”). Excluzând din sfera aplicabilităţii marii contribuabili, statul de fapt a exclus din sfera partenerilor de afaceri pentru marii contribuabili, societăţile mici şi mijlocii (IMM) a căror facturi trebuiau plătite în vederea deducerii TVA. Prin urmare, marii contribuabili vor fi mai tentaţi să îşi aleagă parteneri din aceeaşi categorie şi să aplice în continuare acelaşi sistem (amânarea plăţilor) cu care sunt obişnuiţi.

TVA de plată reprezintă diferenţă dintre TVA-ul de pe facturile emise către clienţi şi TVA-ul înscris pe facturile primite de la furnizori. Plata TVA-ului conform sistemului aplicat anterior intervenea la data facturii indiferent dacă furnizorii erau plătiţi sau dacă clienţii îşi achitau facturile emise. De asemenea nu se tinea cont nici daca furnizorii societatii comerciale erau sau nu platiti. Deficienta era reprezentata de calitateaa mediul de afaceri, in care exista mereu riscul de neplata al facturilor, dar cel putin sistemul era aplicat in mod egal atat in ceea ce priveste colectarea TVA aferenta facturilor emise cat si deducerea TVA pentru facturile primite.

„În vechiul sistem există, după cum vedeţi, un echilibru, TVA colectat şi TVA deductibil în acelesi moment-la facturare. În noul sistem avem TVA colectat la încasare/dar nu mai târziu de 90 zile de la facturare şi TVA deductibil numai la plată. Acest termen de 90 zile este perceput de noi mai degraba ca o perioada de gratie decat un sistem de TVA la incasare . Imaginaţi-vă că dacă clienţii nu îşi achita facturile în 90 de zile de la data emiterii lor, comercianţii vor fi obligaţi să achite la stat TVA menţionată numai pe facturile clienţilor şi nu vor putea să scadă din acea valoare TVA a furnizorilor, neavând dreptul să deducă decât dacă plătesc, dar având obligaţia să colecteze, chiar dacă nu încaseaza” subliniază Elena Rădulescu.

În sfârşit, condiţionarea plătii/încasării prin bancă în vederea aplicării sistemului de TVA la încasare va oferi motive î plus comercianţilor să evite plăţile prin bancă pentru a ocoli plata TVA la încasare, crescând riscul de fraudă prin plăţile cu numerar.

Contestări
Din cauza reglementărilor defectuoase, Asociaţia pentru Reformarea Sistemului de Impozite şi Taxe (ARSIT) a solicitat deja abrogarea sistemului plăţii TVA la încasare iar mai multe societăţi de contabilitate au semnat în acelaşi context o petiţie ce include 4.000 de semnatari.
„Chiar daca contabilii vor incerca si cu ajutorul soft-urilor de contabilitate speram ca vor si reusi sa puna la punct un sistem de evidenta a acestui TVA la incasare, nu dispare problema de fond. Iar aceasta este ca de la un sistem gresit, prin care societatile comerciale plateau o taxa desi nu incasau facturile emise, s-a ajuns la un sistem discriminatoriu dar si inegal. Societatile comerciale nu numai ca vor plati taxa aferenta facturilor neincasate (ce-i drept cu o perioada de gratie de 3 luni, care pentru majoritatea dintre IMM este egala cu perioada lor fiscala – trimestru), dar nici nu vor putea diminua acea taxa cu cea a facturilor primite de furnizori, pe motiv ca nu au putut sa le achite, datorita evident neplatii de catre client. Se creaza astfel un cerc vicios, distructiv si daunator, si nu mai punem la socoteala eforturile considerabile de infrastuctura canalizate in vederea urmaririi acestei aberatii legislative. Speram totusi ca pana la implementare sa se revina asupra legii cu corectii pertinente” concluzionează Elena Rădulescu.

Pentru întrebări suplimentare puteţi contacta compania Conta Rădulescu la www.contaradulescu.ro. În decembrie, compania va oferi primilor solicitanţi, gratuit, 5 CD-uri cu consultanţă contabilă.

 

 

 

Cele mai citite

Austriecii, despre Grupa H. „România, cel mai greu adversar!”

România și-a aflat astăzi adversarele din preliminariile Campionatului Mondial 2026. Tricolorii, conduși de Mircea Lucescu, au fost repartizați în Grupa H, alături de Austria,...

Tabloul economic la finalul anului 2024: Provocări sindicale și economice pentru România

La finalul anului 2024, Confederația Națională Sindicală „Cartel Alfa” prezintă un raport detaliat privind situația economică și perspectivele din punctul de vedere al drepturilor...

Republica Moldova: Guvernul Recean rămâne în funcție, după ce moțiunea de cenzură a eșuat

Moțiunea de cenzură înaintată de Blocul Comuniștilor și Socialiștilor împotriva Guvernului condus de premierul Dorin Recean a fost respinsă în Parlamentul Republicii Moldova. Doar 18...
Ultima oră
Pe aceeași temă