Călătoriile pentru cumpărături în oraşe precum Milano, Viena, Budapesta, Dubai, Istanbul şi Lisabona au devenit, în ultimii ani, un obicei pe care cât mai mulţi români încep să îl adopte.
Reducerile mari pe care le au magazinele din aceste metropole, combinate şi cu pachete speciale (de două până la 7 zile) oferite de agenţiile de turism, fac din tursimul cumpărături un trend al primelor două luni din an. „Jumătatea şi sfârşitul lunii ianuarie reprezintă o perioadă prielnică pentru ca turiştii să-şi achiziţioneze bileţele de shopping”, explică Sorin Stoica, proprietarul agenţiei de turism Eturia.
Dacă până nu de mult la cumpărături în afara ţării mergeau doar românii cu venituri peste medie care cheltuiau mii de euro doar pentru a purta X sau Y etichetă, acum din ce în ce mai mulţi turişti apreciază tocmai raportul calitate-preţ din magazinele din afara ţării. „Turiştii aleg varianta shoppingului în străinătate datorită raportului mult mai bun calitate-preţ pe care îl găsesc acolo, în comparaţie cu România. Produsele mărcilor cunoscute (mai ales pe partea de modă) pot fi achiziţionate la preţuri sensibil mai mici din străinătate decât de la noi”, explică şi Simona Veteleanu, director general al agenţiei de turism TravelBiz. Astfel, clientul câştigă pe două fronturi: vizitează o metropolă, dar face şi cumpărături la tarife mai bune decât în ţară.
City break-urile sunt ideale pentru cei care-şi doresc să îmbine un program de vizitare a obiectivelor turistice cu un orar de cumpărături, astfel că agenţiile recomandă pachete de câte trei-patru zile. „De obicei sunt preferate pachetele cu avion şi cazare, iar dacă este vorba de destinaţii apropiate, precum Budapesta sau Viena, se merge mult pe varianta transportului pe cont propriu. Pentru destinaţiile mai scumpe (Dubai, Hong Kong sau Singapore) se optează pentru pachete mai complexe de servicii, incluzând şi tururi de oraş şi excursii”, susţine Simona Veteleanu.
Festivalul de shopping din Dubai, vedeta perioadei
La ediţia inaugurală a Festivalului de shopping din Dubai, în 1996, au participat aproximativ 1,6 milioane de vizitatori care au cheltuit puţin peste două miliarde dolari. În ultimii 2 ani numărul de vizitatori s-a dublat, depăşind 3 milioane de turişti, care au cheltuit peste 10 miliarde dolari. Desfăşurat în perioada 24 ianuarie-24 februarie, evenimentul combină partea de cumpărături cu festivităţi, activităţi şi programe artistice şi culturale deosebite. Pachetele de 7 nopţi în Dubai, în perioada festivalului, au preţuri cuprinse între 700 şi 800 de euro, ofertă care include bilet de avion (charter), cazare cu mic-dejun, viză şi taxele de aeroport.
Preţuri accesibile pentru Budapesta sau Viena
În Budapesta, oferta de shopping este foarte variată, aici aflându-se unul dintre cele mai mari malluri din Europa Centrală şi de Est. În itinerariul de cumpărături trebuie incluse şi strada Vaci Utca şi Bulevardul Andrassy, unde magazinele de lux au reduceri de până la 70%. Preţurile practicate de agenţiile de turism pentru o minivacanţă de două, trei sau patru nopţi încep de la 45 de euro (doar cazarea) de persoană.
Dacă Budapesta este cea mai accesibilă destinaţie de shopping pentru clienţii români, datorită distanţei reduse dintre cele două ţări, Viena este, practic, cea mai importantă, în special în perioada de după sărbătorile de iarnă.
Cele mai căutate locuri de shopping în intervalul ianuarie-februarie sunt Wien Shopping City şi celebrul Designer Outlet Pandorf. Cartierul comercial din Kärntnerstrasse este plin de magazine de lux şi centre comerciale, în timp ce Mariahilferstrasse este o arteră plină de magazine. Preţul unui sejur cu plecare joia şi retur duminica, cu avion şi cazare incluse, începe de la 170 de euro.
TARIFE
Dubai – 700-800 euro, biletul de avion (charter), cazare cu mic-dejun, viză şi taxele de aeroport.
Budapesta – 45 de euro, 2-4 nopţi cazare.
Viena – 170 de euro, 3 nopţi de cazare şi bilet de avion.
Istanbul – 150 de euro, 3 nopţi de cazare şi transport cu autocarul.
Milano – 230 de euro, 3 nopţi de cazare şi bilet de avion.
Turiştii aleg varianta shoppingului în străinătate datorită raportului mult mai bun calitate-preţ.