» Licentele emise de Autoritatea Feroviara Romana vor fi recunoscute pe plan comunitar.
» Trenurile romanesti de calatori si de marfa vor circula nestingherite in tarile UE.
» Concurenta pe calea ferata se va inteti, pentru ca si trenurile companiilor straine vor circula in Romania.
Trenurile romanesti de calatori, dar mai ales cele de marfa se vor putea deplasa fara oprelisti in Uniunea Europeana, o data cu recunoasterea la nivel comunitar a licentelor de transport feroviar eliberate in Romania. La sfarsitul acestei saptamani intra in vigoare un nou ordin al ministrului Transporturilor, care modifica regulile jocului pe piata transporturilor pe calea ferata.
In prezent, pentru ca un transportator feroviar roman, fie el de stat sau privat, de calatori sau de marfa, sa poata opera in strainatate trebuie sa obtina o licenta in acest sens din partea autoritatii feroviare din tara respectiva. Incepand cu data de 25 august, companiile din domeniu isi vor reinnoi licenta acordata de Autoritatea Feroviara Romana (AFER), la data cand ea expira, dupa noile reglementari. "Odata reinnoita licenta, ea este recunoscuta de toate statele membre ale Uniunii Europene", a aratat Anca Bursuc, directorul Organismului de Licente din cadrul AFER.
Mai putin timp la granita
De exemplu, rapidul Bucuresti-Budapesta nu va mai trebui sa astepte la Curtici schimbarea locomotivei cu una apartinand cailor ferate maghiare MAV. Similar, si trenurile apartinand CFR Marfa sau operatorilor privati din Romania vor avea semnal verde.
"Este o deschidere mult mai mare, deoarece se simplifica modalitatea de acces pe infrastructurile feroviare din tarile comunitare. Avem o libertate care pana acum ne era ingradita. Vom intra si noi pe piata transporturilor internationale", a declarat directorul general adjunct al companiei Unifertrans, Aurel Dumitrescu. El a precizat ca, pentru accesul pe infrastructura altei tari, in afara de licenta, mai trebuie obtinut un certificat de siguranta pentru fiecare sectie de circulatie in parte.
Se inteteste concurenta
Pe de alta parte, si licentele de transport feroviar emise in alte state comunitare vor fi recunoscute de AFER, drept pentru care si trenurile companiilor straine vor putea strabate teritoriul romanesc. Astfel, treptat, se va inteti competitia pe piata romaneasca a transporturilor feroviare, in special de marfa.
In momentul de fata, in Romania activeaza 25 de operatori autohtoni de transport marfuri autorizati de AFER, patru de calatori si unul care presteaza ambele servicii. Ei isi vor reinnoi licentele pe masura ce expira cele vechi si apoi vor functiona dupa noile reguli. Daca pana acum licenta trebuia vizata anual, noul act normativ stabileste ca acest lucru va fi necesar doar la un interval de doi ani.
Tot ordinul ministrului Transporturilor stabileste si alte conditii care trebuie impuse operatorilor feroviari, in conformitate cu directivele europene. "Suntem prima autoritate feroviara care functioneaza dupa ultimele directive in domeniu. Putem sa spunem ca suntem un model pentru tarile din regiune", spune directorul general al AFER, Constantin Zaharia.
Operatorii vor trebui sa demonstreze ca au capabilitatea financiara si profesionala de a opera transporturi feroviare. De asemenea, ei trebuie sa incheie o polita de asigurare, al carui cuantum nu a fost stabilit, deoarece nici la nivel european reglementarile nu sunt unitare. Bunaoara, sunt unele state europene care accepta chiar si o polita de asigurare de un euro.