Trei din patru români frecventează mai rar restaurantele şi barurile din cauza crizei, iar 60% plătesc mai puţin de 50 de lei la o ieşire, în timp ce unu din cinci persoane declară că nu au luat masa în oraş în ultimele şase luni, reiese dintr-un sondaj realizat online de bursadereclama.ro, informează Mediafax.
Doar 5,6% dintre respondenţi îşi permit o ieşire la restaurant în fiecare zi, 28,5%- săptămânal, 25,2% -cel puţin o dată pe lună şi peste 40% – cel puţin o dată la trei luni. Doar 20,8% dintre respondenţi au declarat că nu luat masa în oraş în ultimele şase luni.
„Cei care ies frecvent la baruri şi restaurante sunt bărbaţi, tineri (19-29 ani), necăsătoriţi, dar angajaţi într-o relaţie, salariaţi, dar cu venituri sub medie”, explică Valentin Oeru, directorul general al TradeAds Interactive, compania care administrează Bursa de Reclamă.
Valoarea medie a consumaţiei, la cea mai recentă ieşire în oraş, a fost de 82,9 lei, însă există o discrepanţă mare între diferitele categorii de clienţi, în condiţiile în care aproape 60% dintre respondenţi declară că au plătit sub 50 de lei.
Un sfert dintre participanţii la sondaj au cheltuit la ultima ieşire între 50 şi 100 de lei, în timp ce 17% au plătit peste 100 de lei.
Restaurantele de tip pizzerie sunt cele mai populare în rândul românilor (42,2%), urmate de restaurantele cu specific local/internaţional (29,7%) şi de fast-food (24,5%).
Cei mai mulţi respondenţi afirmă însă că factorul dominant în alegerea unui restaurant este calitatea mâncării (65,1%), preţul fiind al doilea criteriu determinant (46,9%). Calitatea servirii şi ambianţa sunt factori care influenţează alegerea restaurantului pentru mai mult de o treime dintre respondenţi.
Majoritatea românilor caută restaurantele şi localurile amplasate în centrul oraşelor, alegere care a fost indicată de 68,7% dintre respondenţi.
Cu toate acestea, proximitatea este un criteriu important de elecţiune, 83,5% dintre respondenţi afrimând că frecventează localuri la care ajung în cel mult 30 de minute.
În ceea ce priveşte obiceiurile de consum, doar 5% dintre cei chestionaţi spun că preferă băuturi spirtoase tari la ieşirile în restaurante şi baruri, fiind preferate băuturile răcoritoare şi apa minerală (51,3% dintre respondenţi, respectiv 32,9%). Berea a fost indicată ca alegere pentru 31% dintre respondenţi, fiind cea mai consumată băutură alcoolică (medicală), urmată de vin, cu o pondere de sub 20% între preferinţe.
Cei mai mulţi români se deplasează cu autoturismul propriu la ieşirile în oraş (45,5%), 31% aleg să meargă pe jos, 15% cu mijloace de transport în comun şi doar 8,7% cu taxiul.
Mai mult de două treimi dintre români frecventează restaurantele seara, iar 73% aleg cu precădere perioada weekendului. Doar 28% dintre respondenţi preferă ieşirile în cursul după-amiezelor, respectiv doar 27% în cursul zilelor lucrătoare.
Ofertele gen Happy-Hours, promoţile şi reducerile sunt considerate importante sau foarte importante de catre 78.9% dintre respondenţi în actualul context economic.
Sondajul a fost realizat printr-un chestionar livrat online, prin intermediul bannerelor, cu 24 de întrebări, livrat în perioada 21 octombrie- 12 noiembrie 2010, pe 16 site-uri cu o audienţă cumulată de 10,4 milioane de vitatori unici lunar. Dimensiunea eşantionului a fost de 1.185 de respondenţi, cu o eroarea de reprezentantiviate de +/- 3%.