Expertii din cadrul autoritatilor de management pentru accesarea fondurilor europene de la Bucuresti incep in ianuarie 2007 negocierile cu reprezentantii Comisiei Europene pentru distribuirea finala, pe sectoare, a fondurilor structurale alocate Romaniei pentru perioada 2007-2013.
Obiectivul global al cheltuirii acestor fonduri de catre Romania este de a finanta proiecte de dezvoltare prin care sa fie reduse disparitatile de dezvoltare economica si sociala fata de restul tarilor din UE. In cifre, se urmareste o crestere suplimentara de 10 la suta a Prodului Intern Brut pana in 2015.
Prioritatile nationale
Intr-o prima etapa, autoritatile de la Bucuresti au identificat nevoile de dezvoltare in plan national, apoi le-au asezat in ordinea prioritatilor identificate pe specificul national si au stabilit o tinta a utilizarii banilor, usor de masurat de catre Comisia Europeana.
Banii vor fi folositi conform cu prioritatile identificate prin Strategia Nationala, pe baza unui Program Operational Regional (POR) si printr-o serie de sapte programe, denumite Programe Operationale Sectoriale (POS). Prioritatile identificate la nivel national sunt:
– dezvoltarea infrastructurii de baza la standarde europene, pentru care se aloca 23,8 la suta din fonduri (respectiv un buget in suma totala de 5,697 miliarde euro, din care contributia UE este de 4,566 miliarde euro, contributia nationala publica 1,09 miliarde euro, si o contributie privata estimata la 38 milioane euro)
– imbunatatirea pe termen lung a economiei romanesti prin cresterea competitivitatii economice, pentru care s-au alocat 13,3 la suta din fonduri (respectiv 3.944,4 miliarde euro, din care 2,554,2 miliarde euro de la UE, 141,6 miliarde euro contributie nationala publica si 1,248,6 euro o estimare a contributiei din fonduri private)
– dezvoltarea si utlizarea mai eficienta a capitalului uman, pentru care au fost alocate 18,1 la suta din fonduri (suma totala alocata este de 4.439,9 miliarde euro, din care 3.726,0 contributie UE, 618,1 miliarde euro contributie nationala de la buget, iar 95,8 miliarde euro o estimare a unei participari din fonduri private)
– consolidarea unei capacitati administrative eficiente, pentru care se aloca 1,1 la suta din fonduri (suma totala este de 244,7 miliarde euro, din care finantarea de la UE este de 3.726,0 miliarde euro, cea nationala, de la buget, este de 36,7 miliarde euro, aici neputand fi estimata o finantare din fonduri private)
– pentru mediu alocarea este 23,5 la suta din fonduri (respectiv un buget de 5,58 miliarde euro, din care o contributie UE de 4,512 miliarde euro, o contributie nationala publica de 1,076 miliarde euro, nici aici nu a putut fi posibila o estimare a finantarii private)
– dezvoltare regionala, prioritara fiind promovarea unei dezvoltari teritoriale echilibrate, pentru care au fost alocate 19,4 la suta din fonduri (respectiv o suma totala de 4.439,9 miliarde euro, din care 3.726,0 contributie UE, 618,1 miliarde euro contributie nationala de la buget, iar 95,8 miliarde euro se estimeaza ca vor veni din finantari private)
– asistenta tehnica, pentru care s-au alocat 0,9 la suta din fonduri (respectiv un buget de 200,3 miliarde euro, din care 170,2 miliarde euro de la UE, 30,1 miliarde euro de la bugetul national).
Se asteapta aprobarea CE
Banii nu pot fi accesati pana cand nu se incheie procedurile de revizuire a documentelor pe baza comentariilor Comisiei Europene (CE) si pana cand nu se incheie toate negocierile. Revizuirea finala a documentelor si trimiterea acestora la Comisia Europeana de catre Bucuresti a inceput din chiar prima zi a anului 2007. Negocierile vor fi finalizate cel mai probabil in luna mai, potrivit estimarilor expertilor. Autoritatile de la Bucuresti au asteptat data de 1 ianuarie 2007, pentru ca Romania sa capete oficial statut de tara membra a UE, singura pozitie din care poate trimite documentele necesare accesarii acestor fonduri.
Alocarea preliminara a fondurilor
In urma negocierilor informale, de pana la finele anului 2006, s-au conturat o alocare totala de 30 miliarde euro si o distributie a banilor dupa cum urmeaza: 19,7 miliarde euro pentru Fonduri Structurale si de Coeziune pe care Romania le va primi de la UE in perioada 2007-2013. Restul banilor, pana la 30 miliarde euro, sunt destinati agriculturii. Aceste fonduri sunt completate si cu o finantarea nationala (de la buget de stat, bugetele locale, contributie privata) in valoare de 3,1 miliarde euro. Demersurile au fost pornite, iar in urma negocierilor ar putea avea loc realocari de ordinul zecilor de milioane de euro intre cele sapte programe sectoriale finantate, estimeaza expertii. Spre deosebire de fondurile de pre-aderare, gestionarea fondurilor structurale va ridica autoritatilor romane dificultatea managementului descentralizat al programelor, sustin expertii. Pana acum, orice contract PHARE sau ISPA era avizat inainte de Delegatia Comisiei Europene la Bucuresti, pentru a se evita eventuale greseli. De asemenea, sumele alocate pe proiecte vor fi semnificativ mai mari, de 3-4 ori sau chiar 10 ori in cazul proiectelor de infrastructura, ceea ce implica si o finantare nationala mai mare.