Sectorul energetic şi cel de transport reprezintă blocaje cheie pentru accelerarea creşterii economiei româneşti şi pentru absorbţia fondurilor comunitare, în condiţiile în care acestea includ companii care generează pierderi mari şi arierate, potrivit raportului de ţară publicat de FMI, potrivit Newsin.
„Sectorul energetic şi cel de transport cuprind majoritatea întreprinderilor mari de stat, inclusiv companiile care înregistrează cele mai mari pierderi şi cele mai mari arierate. Mai mult decât atât, aceste sectoare constituie blocaje cheie pentru accelerarea creşterii PIB-ului şi pentru absorbţia fondurilor comunitare”, se precizează în raport.
Potrivit FMI, în sectorul energetic, autorităţile vor restabili deplina autonomie financiară şi operaţională a reglementatorilor şi se vor elimina treptat preţurile reglementate la energie electrică şi gaze, cu asigurarea protecţiei grupurilor vulnerabile.
„Investitorii privaţi minoritari şi/sau strategici vor fi aduşi în firmele energetice cheie, inclusiv Transelectrica, Transgaz, Romgaz şi Petrom, precum şi în firmele care urmează să fie incluse în cele două companii ‘campioane naţionale'”, se spune în document.
În viziunea staff-ului FMI, crearea celor două mari companii energetice (Electra şi Hidroenergetica, n.r) ar compromite viabilitatea activelor „bune” din energie prin combinarea acestora cu cele nedorite.
Printre preocupările legate de o astfel de strategie, FMI enumeră: crearea unei mai mari puteri monopoliste pe piaţa românească; o combinare a întreprinderilor profitabile cu cele care înregistrează pierderi ar putea da naştere unei subvenţionări încrucişate, care este ineficientă din punct de vedere economic şi poate contraveni reglementărilor în vigoare ale UE precum şi obiecţiile legale la adresa fuziunii, pe care le-au adus acţionari minoritari privaţi din anumite firme de energie.
Companiile neprofitabile din sectorul extracţiei de cărbune vor continua, de asemenea, să fie restructurate, prin desprinderea activelor viabile. O strategie similară de separare a activelor viabile va fi urmată pentru Termoelectrica.
De asemenea, sectorul transporturilor de călători şi al serviciilor de infrastructură vor fi restructurate. Vor fi închişi aproximativ 1000 de km de cale ferată până la finalul lunii august, urmând să fie asigurat concursul de oferte pentru servicii publice şi întreţinerea infrastructurii, ceea ce va duce la scăderea semnificativă a pierderilor şi arieratelor.
Pentru compania de transport feroviar de marfă (CFR Marfă) şi operatorul naţional de transport aerian (Tarom) vor fi căutaţi investitori strategici, se mai arată în documentul elaborat de FMI.