Romanii au cheltuit anul trecut cei mai multi bani pe tigari, bere si bauturi racoritoare, sfidand structura "cosului zilnic", folosita de statistica oficiala. Pentru al treilea an consecutiv, cele trei produse se mentin in topul principalelor piete de bunuri de larg consum din Romania, realizat de compania de consultanta Nielsen in urma evaluarii unui numar de 180 de categorii de produse alimentare si nealimentare. Urmatoarele pozitii ale topului au fost ocupate de ciocolata, cafea, apa minerala, salam, detergenti, ulei comestibil si racoritoarele necarbonatate. Statistica companiei Nielsen nu include insa alimentele de stricta necesitate, precum carnea neprocesata, painea, legumele si fructele.
Zece produse fac 4,2 miliarde euro
Potrivit Nielsen, primele zece piete de bunuri de larg consum din Romania au totalizat, in anul 2007, vanzari de 14,104 miliarde lei (4,2 miliarde euro), in crestere cu 33% fata de anul 2006, cand valoarea acestora s-a ridicat la 10,6 miliarde lei. Clasamentul "eficientei" anumitor bunuri de larg consum, intocmit de Nielsen, nu inseamna insa ca romanii au renuntat la "ciorba si tocanita" pentru tigari, bere si bauturi racoritoare, deoarece preturile de vanzare cu amanuntul al acestor produse, cum este cazul tigarilor, de exemplu, sunt mai mari decat cele ale unor produse alimentare precum iaurt, lapte sau branzeturi.
Tigarile tin 1,2% din PIB
Tigarile au ocupat, in ultimii trei ani, primul loc in topul celor mai bine vandute bunuri de larg consum, ceea ce confirma inca o data statisticile potrivit carora romanii sunt printre cei mai impatimiti fumatori la nivel european. In anul 2007, piata tigaretelor a atins valoarea de 5,065 miliarde lei (1,51 miliarde euro), in crestere cu 17,2% fata de anul 2006, cand valoarea acesteia s-a situat la 4,318 miliarde lei. Astfel, 1,3% din produsul intern brut (PIB) de 116 miliarde euro au fost create de industria tutunului. La o populatie fumatoare de 18,249 milioane persoane (cu varsta de peste 15 ani), in conditiile unei valori a vanzarilor de 5,065 miliarde lei la nivelul anului 2007, rezulta ca un roman a cumparat anul trecut din comertul cu amanuntul tigari in valoare de 277,59 lei (circa 89 euro). Daca am tine cont si de vanzarile HoReCa, acest canal de vanzare nefiind monitorizat de Nielsen, cifrele ar fi cu mult mai mari.
Taxarea economiilor naste risipa
Expansiunea creditelor, fiscalitatea excesiva care impoziteaza economiile, aparitia marilor magazine si importurile au stimulat consumul, spune analistul economic Liviu Voinea. "Comportamentul de consum din Romania este unul exagerat si modelat de politica fiscala publica. Politica fiscala a stimulat consumul, inclusiv politica de creditare si de aplicare a cotei unice de TVA (taxa pe valoarea adaugata)", explica Voinea. "In general, societatea romaneasca are un comportament de consum pe termen scurt, bazat pe creditare, si nu pe economisire."
In opinia lui Liviu Voinea, politica fiscala din ultimii ani a luat in calcul taxarea economisirii si, ca urmare, rata de economisire din Romania a scazut la jumatatea mediei europene. Pe de alta parte, introducerea cotei unice de TVA "a lasat" intr-adevar mai multi bani la populatie, stimuland consumul. "Practic, sumele care au rezultat din cota unica de TVA au mers catre consum, nu s-a economisit nimic", precizeaza Voinea. Acesta mai spune ca atitudinea fata de consum in randul romanilor tine oarecum si de mentalitate si a fost determinat si de perioadele de recesiune specifice anilor ‘80 si ‘90. "Este un efect de demonstrare, daca si-a luat vecinul o masina, de ce sa nu imi iau si eu?", a completat Voinea. Pe de alta parte, daca analizam investitiile straine care au fost realizate in Romania, constatam ca majoritatea au fost indreptate in retail si domeniul financiar-bancar, ceea ce inseamna ca au crescut vanzarile in retailul modern, precum si nivelul creditelor de consum acordate de banci.
De asemenea, o analiza atenta a categoriilor de bunuri importate de Romania arata ca majoritatea importurilor se bazeaza pe bunuri care merg catre consumul final, si nu categorii de bunuri, care merg catre prelucrare, cu valoare adaugata, afirma Voinea. Cu toate acestea, comparativ cu alte state europene, consumul in Romania este mai redus, insa baza de consum la noi porneste de la un nivel mult mai mic decat Franta sau Germania, de exemplu. "Poate nu consumam mai mult ca francezul sau neamtul, insa cu siguranta consumam mult mai mult decat ne-am putea permite, prin comparatie cu ce isi permit francezii sau nemtii", a conchis Liviu Voinea.