4.1 C
București
duminică, 17 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăTaxa auto de prima inmatriculare se va ieftini

Taxa auto de prima inmatriculare se va ieftini

Romania va purta discutii cu expertii Comisiei Europene doar pe marginea nivelului taxei de prima inmatriculare, pentru a corespunde cerintelor europene, a declarat ieri ministrul Finantelor, Sebastian Vladescu. Pana la modificarea modului de calcul, in cateva saptamani taxele vor fi platite conform actualei grile.
„Discutiile pe care le vom purta cu Comisia Europeana vor fi strict pe nivelul taxei. Vom rezolva aceasta problema, dar in nici un caz prin excluderea taxei de prima inmatriculare. Ceea ce se reclama este ca in unele cazuri taxa de inmatriculare este mai mare decat valoarea reziduala a autovehiculului. Probabil noile niveluri de taxare vor fi stabilite in cateva saptamani”, a explicat Vladescu.
Totodata, ministrul de Finante a spus ca Romania va incerca sa convinga autoritatile de la Bruxelles de necesitatea mentinerii taxei de prima inmatriculare pentru evitarea cresterii poluarii in Romania.
„Ne vom bate de pe pozitia Romaniei de stat membru al Uniunii Europene cu drepturi depline, pentru evitarea cresterii poluarii prin aducerea in Romania a unor autoturisme cu o stare tehnica mai poluanta”, a spus Vladescu. El a mentionat ca oficialii Romaniei nu vor porni in discutii cu reprezentantii Comisiei Europene „nici de pe o pozitie ofensiva, nici de pe o pozitie defensiva”.
„Nu suntem intr-un razboi, ci intr-o organizatie in care trebuie gasite solutii. Discutiile au inceput. Exista o corespondenta continua cu Comisia Europeana. In functie de rezultatele discutiilor vom veni cu un document in fata Guvernului si Parlamentului”, a explicat Vladescu.
Ministrul Finantelor a precizat ca acest document, care va fi prezentat Guvernului si Parlamentului, ar putea fi mai mult sau mai putin modificat, in functie de discutiile cu reprezentantii Uniunii Europene.

Sulfina Barbu: „Este perfect justificata”

„Trebuie totusi sa ne protejam intr-un fel de pericolul pe care-l reprezinta potentiala intrare in tara a masinilor vechi, atat la adresa mediului, cat si la adresa sigurantei cetatenilor romani in trafic. Din punctul de vedere al protectiei mediului, taxa este perfect justificata si nu avem de gand sa renuntam la ea. Daca partenerii nostri europeni spun ca este perfectibila, identificam problema si o rezolvam, pentru a alinia si aceasta taxa la cerintele europene. Este foarte importanta pentru protectia mediului”, a declarat ministrul Mediului, Sulfina Barbu, amintind ca statul a investit „enorm” in modernizarea parcului auto national. Aceasta a precizat ca Executivul a cheltuit in ultimii doi ani peste 89 milioane de lei pentru reinnoirea parcului auto. „Au fost scoase din circulatie 29.717 masini vechi si poluante in aceasta perioada. Cu toate acestea, jumatate din parcul auto al Romaniei este format din autovehicule poluante, cu o vechime de 12-15 ani”, a precizat Barbu. Aceasta a explicat ca taxa de prima inmatriculare se practica in 16 tari europene si toate aceste state au purtat discutii cu reprezentantii Uniunii dupa intrarea in vigoare a taxei respective.

„Pisica”, aruncata la Parlament

Atat ministrul Finantelor, cat si cel al Mediului au declarat ca inainte de introducerea acestei taxe in Codul Fiscal au fost purtate discutii pe aceasta tema cu reprezentantii Comisiei Europene. In urma acestor discutii au fost agreate principiile de baza ale taxei, iar Guvernul a propus o grila initiala. Numai ca din Parlament a iesit altceva. „In anumite pozitii sunt modificari substantiale fata de ceea ce a propus initial Guvernul”, a spus Vladescu.
La randul ei, si Sulfina Barbu a criticat joi Parlamentul, afirmand ca acesta este responsabil pentru majorarea nivelului taxei de prima inmatriculare, stabilit initial la un maxim de circa 3.500 de euro, la un plafon de 8.000 de euro. Comisia Europeana a aratat ca ar putea actiona in instanta Romania in privinta taxei. Ministrul Mediului a afirmat ca principala modificare a cuantumurilor a fost operata de „oamenii opozitiei, de social-democratul Tanasescu” in urma dezbaterilor din Comisia de buget-finante, pe care acesta o conduce.

Formula de calcul, discriminatorie

Executivul european a decis, la inceputul acestei saptamani, sa inceapa o ancheta si ar putea deschide in luna martie procedura de infringement impotriva Romaniei, pe care o acuza de incalcarea articolului 90 din Tratatul de aderare la UE prin introducerea taxei de prima inmatriculare. Articolul 90 interzice statelor membre sa introduca taxe prin care sa discrimineze, direct sau indirect, produse din alte tari membre in competitia de pe piata cu produsele similare autohtone.
Comisarul european pentru taxe si vami, Laszlo Kovacs, a apreciat ca taxa de prima inmatriculare instituita de Romania este neconforma cu normele Uniunii Europene, devenind discriminatorie prin insasi formula de calcul in functie de anumiti parametri, desi este in sine legala. Kovacs a declarat, pentru un cotidian de limba maghiara, ca modul de functionare a taxei si nu existenta in sine a ei este problema Uniunii Europene, o taxa similara existand in 16 state membre ale UE. Concret, potrivit sursei citate, formula aplicata de autoritatile romane in calcularea taxei dezavantajeaza, prin suma de plata, autoturismele second-hand provenind din Uniunea Europeana, creand o pozitie de piata net favorabila masinilor autohtone.

Mihai Tanasescu: „Reprezentantii Puterii au votat prevederile”

Presedintele Comisiei de buget-finante a Camerei, deputatul PSD Mihai Tanasescu, a respins ieri acuzatiile ministrului Mediului, Sulfina Barbu, privind taxa de prima inmatriculare a autovehiculelor, aratand ca reprezentantii puterii au aprobat aceste prevederi atat in comisii, cat si in plen. „Cand face astfel de declaratii, doamna ministru uita sa precizeze ca atat in Comisia de buget-finante, cat si in plenul Camerei Deputatilor colegii de partid ai domniei sale si membrii Coalitiei guvernamentale au fost de acord cu propunerile de majorare a taxei pentru prima inmatriculare. Mai mult decat atat, Puterea este cea care a sustinut si a votat Codul Fiscal in Parlament”, a afirmat Tanasescu, fost ministru al Finantelor Publice. El a mentionat ca opozitia a votat impotriva Codului Fiscal si nu sustine acest proiect al Guvernului Tariceanu.

Cresterea s-a facut cu acordul lui Varujan Vosganian

Taxe speciale pentru prima inmatriculare a autoturismelor si autovehiculelor au fost crescute, intr-adevar, de parlamentari, dar cu aprobarea ministrului Varujan Vosganian, pe atunci presedinte al Comisiei de buget-finante din Senat. Cand s-a dezbatut in Parlament proiectul de lege pentru modificarea si completarea Codului fiscal, prima camera sesizata a fost Senatul, iar Comisia de buget-finante a fost insarcinata sa redacteze raportul cu amendamente. Printre modificarile admise in comisia condusa de Vosganian s-a numarat si una care aproape a dublat taxele. De exemplu, pentru autoturismele Euro 2, cu o capacitate cilindrica mai mica de 1.600 cmc, taxa a fost stabilita la 1 euro/cmc in loc de 0,5 euro/cmc. Aproape la fel s-a intamplat si cu celelalte taxe. Partea interesanta vine insa la rubrica autor amendament: „Comisia buget”. Cu alte cuvinte, cresterea taxelor a fost initiata, de comun acord, de toti membrii comisiei, inclusiv de presedintele acesteia, liberalul Varujan Vosganian. O dovada in plus se gaseste in aceeasi rubrica: „Amendament admis cu majoritate de voturi”. De altfel, nimeni nu a avut ceva de obiectat in privinta taxelor dublate, nici in cadrul dezbaterilor din plenul Senatului, si nici la Camera Deputatilor, care a fost camera decizionala. Nici parlamentarii nu s-au opus, nici reprezentantii Ministerului Finantelor nu au contestat. Ba chiar la unele sedinte in care s-au dezbatut respectivele modificari a participat chiar ministrul Sebastian Vladescu, in celelalte fiind reprezentat de secretarul de stat Catalin Doica.
Proiectul de modificare a Codului fiscal a fost votat, in Senat, cu 52 de voturi pentru si 21 impotriva, iar in Camera Deputatilor, cu 92 de voturi pentru si 82 de voturi impotriva.

Cele mai citite

Piața de leasing din România, potențial uriaș de creștere

Sectorul financiar din România se confruntă în continuare cu probleme, precum cea mai scăzută rată de intermediere financiară din Europa Piața de leasing din România...

Xi Jinping: China este „gata să lucreze” cu Trump

Liderul chinez Xi Jinping s-a întâlnit cu președintele Joe Biden, o ultimă întrevedere înainte ca administrația Trump să preia conducerea Liderul chinez Xi Jinping a...

Rezidențiat 2024: Peste 10.000 de candidați, în cursa pentru un viitor în medicină

Locurile și posturile scoase la concurs vizează specializări esențiale, cu accent pe deficitul de personal din anumite arii Peste 10.000 de absolvenți de medicină, medicină...
Ultima oră
Pe aceeași temă