17.4 C
București
marți, 1 octombrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăStatul taie subvenţiile la intercity şi trenuri internaţionale. Cu cât vom plăti...

Statul taie subvenţiile la intercity şi trenuri internaţionale. Cu cât vom plăti mai mult pentru bilete?

Ministerul Transporturilor intenţionează schimbarea sistemului de acordare a subvenţiilor aferente transportului feroviar de călători, în conformitate cu un proiect de act normativ prezentat pe situl de internet al ministerului.

Beneficiarii subvenţiilor menite să acopere diferenţa dintre veniturile înregistrate de transporatorii feroviari de călători şi costurile suportate de aceştia sunt, în principal, societatea de stat CFR Călători, dar şi 5-6 operatori privaţi ce fac concurenţă societăţii de stat.

Schimbările preconizate

 Potrivit documentului, „Ministerul Transporturilor, va determina (…) nivelul compensaţiilor necesare pentru pachetul minim social pentru care urmează să fie asigurate din bugetul de stat şi/sau din bugetele locale ţinând cont de (…) nivelul costului mediu la nivelul reţelei feroviare pe un tren-km aferent fiecărei categorii de trenuri din pachetul minim social, a numărului de călători-km estimaţi pe fiecare categorie de tren”. Dacă până acum subvenţiile se acordau în funcţie de numărul de tren -km parcurs de un operator într-un an ( un tren-km fiind echivalentul unui tren ce parcurge o distanţă de un km), de acum se va ţine seamă deci şi de  categoria trenurilor şi de numărul de pasageri transportaţi.

„O pondere de 80% din subvenţie se va da pentru indicatorul tren-km iar 20% pentru o mie de călători transportaţi un kilometru. O noutate este că subvenţia statului va fi limitată la 75% din costuri în cazul Interregio şi la 85% la cele Regio. Ea nu va mai fi acordată la trenurile Intercity şi la cele Internaţionale”, ne-a declarat un oficial din transportul feroviar de călători.

Cine pierde, cine câştigă?

Este greu de spus la acest moment dacă sistemul va avantaja operatorii privaţi sau societatea de stat CFR Călători, acestea fiind într-un război veşnic presărat cu acuze reciproce pe tema subvenţiilor acordate de stat.

Din punct de vedere a introducerii numărului de călători transportaţi drept criteriu chiar şi secundar de acordare a subvenţiilor câştigă CFR Călători. Societatea de stat deţine încă grosul transportului de persoane de calea ferată.

Din punct de vedere însă al eliminării subvenţiilor pentru trenurile intercity şi a redirecţionării lor către trenurile de rang inferior vor ieşi în câştig operatorii privaţi ale căror trenuri sunt în majoritate de clasă inferioară. Cifrele de detaliu, ce vor arăta adevărul, vor fi făcute publice zilele următoare de către Ministerul Transportuirlor. De abia atunci se va şti cine va câştiga cu adevărat din noul sistem, privaţii sau CFR Călători, companie de stat pe care Transporturile susţin că vor să o salveze.

Este cert însă că în pierdere vor ieşi clienţii trenurilor intercity şi internaţionale. Fără subvenţii pentru acestea şi fără bani daţi de stat pentru modernizarea parcului feroviar, CFR Călători va fi nevoită să majoreze tarifele de transport la cele două categorii pentru a îşi acoperi costurile.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Vis pe gheață în Sfântu Gheorghe: Contractul pentru patinoarul din oraș a fost semnat

Viitorul patinoar va fi dotat cu un centru medical și va putea găzdui turnee internaționale Ministerul Dezvoltării și autoritățile locale din Sfântu Gheorghe au semnat...

România la un pas de Visa Waiver: Ambasadorul Muraru anunță îndeplinirea ultimei condiții

În prima parte a anului viitor, românii vor putea călători în SUA, fără vize, transmite Ambasada României în SUA Ambasada României în SUA a anunțat...

Nicușor Dan recunoaște că „am fost relativ relaxaţi” în fața ciclonului din weekend

Primarul general al Capitalei, Nicuşor Dan, a declarat, luni seară, că ”am fost relativ relaxaţi” când a venit ciclonul în weekend, deoarece sistemul de...
Ultima oră
00:02:44
Pe aceeași temă