Piata aeriana din Romania s-a imbogatit in acest an cu sapte noi operatori aerieni autorizati pentru a opera servicii aeriene regulate, acestia provenind din Italia, Spania, Grecia si Ungaria. Cinci din aceste companii sunt low-cost, in timp ce servicii complete ofera Aegean Airlines din Grecia si Air Madrid din Spania.
Servicii complete
Potrivit datelor Directiei Generale de Aviatie Civila din Ministerul Transporturilor, Compania aeriana Air Madrid a inceput in aprilie zborurile pe relatia Bucuresti-Barcelona-Madrid, urmand sa transporte circa 25.000 de pasageri in acest an. La ora actuala, compania ofera circa 765 de locuri saptamanal, fiind nevoita sa introduca in circulatie o noua aeronava Airbus, cu o capacitate mai mare, nivelul de ocupare fiind in prezent de circa 95 la suta.
Aegean Airlines va opera pe Aeroportul Henri Coanda din Bucuresti zboruri spre Atena, in timp ce compania cu tarife reduse Alpi Eagle (Italia) va opera zboruri regulate spre Venetia, dupa ce a organizat incepand din vara zboruri charter spre aceasta destinatie.
Companii low-cost
Club Air din Italia opereaza de pe aeroportul din Bacau spre Ancona si Timisoara-Pescara. Compania My Way Airlines a primit autorizatia de a opera in perioada 14 aprilie-27 octombrie pe relatia Venetia-Timisoara si retur, precum si Bergamo-Timisoara si retur, in zilele de luni, miercuri si vineri.
O alta companie low-cost, Wind Jet din Italia, a fost autorizata sa opereze pe piata autohtona, dar nu a inceput inca sa zboare.
Wizz Air este cea mai importanta companie low-cost autorizata sa zboare in Romania in acest an. Compania maghiara a inceput sa opereze incepand cu data de 14 iulie, pe traseul Targu Mures. Reprezentantii Wizz Air au anuntat ca isi vor extinde activitatea din 2007, urmand sa opereze de pe Aeroporturile Bucuresti – Baneasa, Arad si Targu Mures, oferind zboruri directe catre Barcelona, Roma, Milano, Londra, Dortmund si Budapesta. Wizz Air si-a propus sa transporte anul viitor in Romania o jumatate de milion de pasageri, tintind o cota de piata de 50 la suta in segmentul zborurilor low-cost, potrivit directorului general (CEO) al companiei, Jozsef Varadi. Acesta a precizat ca pana in vara lui 2007 doua aeronave noi Airbus A320 cu 180 locuri fiecare vor fi dedicate Romaniei, in conditiile in care un aparat de acest tip operat de Wizz Air poate transporta in medie 350.000 pasageri/an, comparativ cu media pentru aparatele TAROM de 80.000 de pasageri/an. Wizz Air este liderul operatorilor aerieni low-cost din regiune, operand de pe 15 aeroporturi din sapte tari 69 de rute catre 40 de destinatii. In primii doi ani de activitate, compania a transportat 3,7 milioane de pasageri si are o cifra de afaceri de 200 milioane de euro.
29 de operatori pe piata
La ora actuala, 29 de companii aeriene opereaza pe piata din Romania: doua din Republica Moldova – Air Moldova, Moldavian Airlines, cinci din Italia – Alitalia, Alpi Eagles, Club Air, My Way Airlines si Wind Jet, doua din Germania – Condor Flugdienst, Lufthansa German Airlines, doua din Ungaria – Wizz Air si Malev Airlines, doua din Grecia – Aegean Airlines si Olympic Airlines.
Bulgaria este si ea prezenta pe piata aeriana din Romania cu Hemus Air, Turcia cu Turkish Airlines, Malta prin operatorul Air Malta, Siria prin Syrian Airlines, Spania prin Air Madrid, Slovacia prin Sky Europe Airlines, Elvetia prin Swiss Air. De asemenea, activeaza in Romania Austrian Airlines din Austria, Cimber Air din Danemarca, El Al Airlines din Israel, CSA din Republica Ceha, LOT din Polonia, Air France din Franta si compania olandeza KLM.