8.3 C
București
joi, 9 ianuarie 2025
AcasăInvestigații România LiberăSe lucreaza pe 300 km de autostrazi

Se lucreaza pe 300 km de autostrazi

In cursul acestui an se va lucra la constructia a 299 km de autostrada, proiecte care necesita un efort financiar de peste 1,7 miliarde de euro. Cele mai multe rezultate palpabile vor aparea insa abia peste trei ani, atunci cand sunt programate termenele de finalizare pentru majoritatea contractelor incheiate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).

Varianta la Pitesti

Primul proiect care va fi finalizat in cursul acestui an, mai exact in octombrie, este realizarea variantei de ocolire a municipiului Pitesti, in lungime de 15,2 km.
Proiectul, finantat de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) si Guvernul Romaniei, are o valoare totala de 113,58 milioane de euro, iar antreprenor este consortiul format din companiile italiene Astaldi si Italstrade.

La Constanta, pe patru benzi

Tot pentru 2007, oficialii CNADNR dau asigurari ca va fi finalizat si tronsonul Drajna-Fetesti de pe Autostrada Soarelui, Bucuresti-Constanta.
In schimb, ultimul tronson al acestei autostrazi, Cernavoda-Constanta, va fi gata abia in octombrie 2010 si va necesita o investitie de 354 milioane de euro, cofinantata de BERD si partea romana. Atat selectarea consultantului, cat si cea a antreprenorului vor avea loc cu prilejul licitatiilor ce vor fi organizate in luna iunie a acestui an.
Tot pentru 2010 este preconizata si finalizarea prelungirii Autostrazii Soarelui, si anume varianta de ocolire a orasului Constanta, cu o lungime de 22,2 km. Pentru acest proiect, finantat integral de BERD, cu o valoare de 167,35 milioane de euro, licitatiile de selectare a consultantului si antreprenorului se vor incheia in luna iulie a anului in curs.

De la mare la munte

Mult mai avansate sunt procedurile pentru constructia autostrazii Bucuresti-Brasov, cel putin pentru sectorul pana la Ploiesti, in lungime de 42,5 km.
Tronsonul Bucuresti-Ploiesti, in valoare de 200 milioane de euro, este finantat in totalitate de la bugetul de stat si are termenul de finalizare stabilit pentru luna mai 2010. Pentru unul dintre tronsoane, antreprenor a fost desemnat consortiul format din firmele UMB Spedition Podul Turcului, Pa-Co si Euroconstruct, detinute de oamenii de afaceri Dorinel Umbrarescu, Costel Casuneanu si Dorin Cocos.

Bechtel, cu bani numai de la Guvern

Dincolo de Brasov, se continua lucrarile pe Autostrada Transilvania, cunoscuta mai ales sub numele de Autostrada Bechtel, dupa numele firmei americane careia i s-a incredintat lucrarea. Anul acesta se va lucra pe doua sectiuni, intre Campia Turzii si Cluj Vest (Gilau) si intre Suplacu de Barcau si Bors, in lungime totala de 118 km.
Proiectul, cu o valoare totala de 617,4 milioane de euro, este finantat integral de Guvernul Romaniei, termenul de executie pentru ambele sectiuni fiind stabilit la finele lunii februarie 2010. Trebuie mentionat faptul ca nici autostrada Bucuresti-Brasov, nici Autostrada Transilvania nu sunt dispuse de-a lungul nici unui coridor european de transport. Semnarea contractului cu Bechtel a fost scanteia care a declansat un imens scandal, acuzele vizand faptul ca nu s-a organizat nici un fel de licitatie.

Go west!

Mai la vest se va lucra la constructia autostrazii Arad-Timisoara si la varianta de ocolire a municipiului Arad, cu o lungime totala de 49 km. Aceasta lucrare, in valoare de 270 milioane de euro, va fi cofinantata de Banca Europeana de Investitii si Guvernul Romaniei. Antreprenorul va fi selectat in luna iulie a acestui an, iar termenul de finalizare a fost fixat pentru 30 noiembrie 2009.

Exproprierile, o problema spinoasa

Cea mai complicata problema care survine in procesul de constructie a unei autostrazi este cea a exproprierilor. Legislatia a fost simplificata, astfel incat se pot incepe lucrarile de constructie imediat dupa publicarea in Monitorul Oficial a listei cu terenurile ce vor fi expropriate. Intre timp, proprietarii pot contesta cuantumul despagubirilor primite, fara ca acest lucru sa opreasca insa buldozerele. Problemele apar insa atunci cand este vorba de titlurile de proprietate, nefiind foarte clar, de multe ori, cine detine terenul cu pricina. Nu putine sunt situatiile in care proprietarul a murit si are mai multi mostenitori care nu se inteleg intre ei. Pe deasupra, sunt foarte numeroase cazurile in care terenul nu are cadastrul facut, iar proprietarii asteapta ca CNADNR sa le faca toate formalitatile.

Cele mai citite

S-au stabilit duelurile din optimile Cupei Spaniei! Real Madrid și Barcelona au adversare interesante

Tragerea la sorți a optimilor Cupei Regelui a oferit dueluri atractive pentru echipele de top din Spania, cu confruntări echilibrate între formații din La...

Cum să transformi o dietă de slăbire într-una sănătoasă

Te-ai săturat de tot felul de diete care te lasă cu o foame și cu nervii întinși la maximum? E posibil să-ți dorești un...

Fondurile de acțiuni au atins 125.000 de investitori. Creștere spectaculoasă de 72,5% în 11 luni

La finalul lunii noiembrie 2024, fondurile deschise de acțiuni au înregistrat 125.005 investitori, cu 72,5% mai mulți față de începutul anului. Creșterea echivalează cu 52.536...
Ultima oră
Pe aceeași temă