Traseul de cale ferata Ramnicu Valcea-Valcele pare a fi blestemat. Daca inainte de 1989 era 99,9% gata, chiar circuland cateva trenuri tehnice pe el, dupa 1990 mai-marii transporturilor din acea vreme l-au lasat de izbeliste, fiind preocupati cu alte proiecte mai banoase. Daca in '89 mai erau necesare doar cateva mici lucrari, nepasarea si poate rea-vointa au dus linia la fiare vechi, la propriu.
Dupa sapte ani, in 1996, timp in care natura a lucrat in voie, terenul fiind instabil in aceasta zona deluroasa, SNCFR a organizat o licitatie internationala pentru repunerea in circulatie a tronsonului Ramnicu Valcea-Valcele, pe langa alte trei relatii de cale ferata, respectiv Albeni-Seciuri; Harlau-Flamanzi si Portile de Fier I, toate situate in arii care fusesera afectate de inundatiile din acel an. Castigatoarea licitatiei a fost desemnata firma italiana SECOL SpA. Ulterior licitatia a fost anulata de SNCFR. In urma unei decizii judecatoresti definitive, Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA a fost obligata sa incheie un contract de lucrari cu firma SECOL pentru numai doua din cele patru obiective: Ramnicu Valcea-Valcele si Consolidari Portile de Fier I. Drept urmare, in decembrie 1999 a aparut HG nr. 1024, privind garantarea unui credit extern in favoarea CN CFR SA pentru obiectivul de investitii in dome-niul infrastructurii feroviare publice: „linie noua de cale ferata Valcele-Ramnicu Valcea si refacere, consolidare si suprainaltare aparari la calea ferata in zona Sistemului Hidroenergetic Portile de Fier I, in valoare de 138 mil. dolari. Contractul cu firma italiana SECOL SpA a fost incheiat in anul 2000, conditiile de intrare in efectivitate a contractului fiind indeplinite in anul 2003. Dupa o analiza comuna asupra modificarilor de relief survenite in perioada 1996-2003, a degradarilor lucrarilor deja existente, dar si a celor de legislatie s-a constatat ca au aparut deviatii majore, atat fata de legea romana aplicabila contractului, prin lipsa indicatorilor tehnico-economici aprobati la nivel de studiu de fezabilitate, a garantiilor bancare pentru avans, cat si fata de situatia din teren, unde degradarile survenite asupra lucrarilor existente intre anii 1995-2003 au modificat substantial scopul initial al contractului, conducand la lipsa unui proiect tehnic adecvat.
Kilometrul de lucrare: 20.000 euro
In plus, conditiile generale de contractare inadecvate pot genera riscuri majore pentru CFR prin posibilitatea escaladarii necontrolate a costurilor investitiei. Drept urmare, societatea feroviara a realizat un nou proiect, care a fost acceptat de partea italiana. In decursul anului 2004, au fost facute expertizele tehnice si aerofotogrametria si lucrari de pregatire a santierului, precum si demontarea suprastructurii caii ferate existente in vederea utilizarii platformei pentru drumurile tehnologice necesare forajelor geologice etc.
Costurile acestor activitati au fost certificate de catre consultanta tehnica si aprobate de catre beneficiar ca facand parte din finantarea aferenta fazei de proiectare, acoperita de avansul acordat, cat si din faza urmatoare de lucrari. In cursul anului 2005 se va finaliza studiul de fezabilitate cu cele doua variante de traseu, cel deja existent, precum si al noii variante de traseu, cu tunel, care se afla in studiu.
Asa cum am mai spus, finantarea prezenta este de 138 mi-lioane dolari, dar ea este o „finantare istorica”, la nivelul anului 1996, cand trebuiau facute numai reparatii la linie. Acum se pune problema unei noi linii de cale ferata la nivelul anului 2005. In acest sens se fac studii topo-geo noi pentru a se alege varianta optima de traseu.
De asemenea, trebuie luate in calcul si costurile realizarii tunelului, un metru de lucrari in acest caz ridicandu-se la 20.000 euro, in cazul de fata fiind necesari 6 kilometri de tunel. Cu toate acestea, specialistii considera ca si cu aceste costuri este mai ieftin decat sa consolidezi zona in care a fost construit vechiul traseu, pe portiunea Ramnicu Valcea-Popesti.