9.3 C
București
vineri, 20 decembrie 2024
AcasăInvestigații România Liberă"Romanii sunt creativi si au o minte extraordinara"

„Romanii sunt creativi si au o minte extraordinara”

Multi tineri nu cunosc cu adevarat valoarea muncii, au pretentii salariale prea mari in raport cu nivelul de experienta la care sunt si ajung sa ceara salariu chiar si de la 500 de euro net in sus pentru primul lor job. Acestea sunt opiniile Cristinei Savuica, membru in HR Club si managing partner la compania de resurse umane Lugera & Makler. Ea le recomanda tinerilor care vor sa reuseasca in viata profesionala sa bata la usile companiilor pentru a face voluntariat.

» Conturati profilul angajatului roman si atitudinea acestuia fata de munca in comparatie cu alte nationalitati.
Ar trebui sa impart angajatul roman in doua: tineri absolventi care nu au avut niciodata un job si oameni care deja au o anumita experienta. Cei mai multi tineri absolventi nu cunosc valoarea a ce inseamna sa muncesti, vor salarii de la 500 de euro net in sus, desi nu au nici un fel de experienta, nu stiu nici macar ce isi doresc, unde vor sa fie peste trei ani. Practic, nu pot aduce nici un fel de valoare adaugata companiei.
Eu am trait in Slovacia, unde inca din anul intai de facultate tinerii voiau sa se angajeze si, daca nu gaseau loc de munca, faceau practica, dar practica adevarata. La sfarsitul facultatii deja stiau si cat valoreaza ei, cat valoreaza experienta lor si, in momentul in care se angajau, aveau experienta, aduceau ceva angajatorului.
Mai pot spune ca romanul este creativ, are o minte extraordinara. Partea pe care nu o regasesc este asumarea responsabilitatii. Daca o sa intrebati in general managerii, mai ales cei straini, o sa dea acelasi feedback: atat managerii romani, cat si angajatii nu-si asuma responsabilitatea.

Piata muncii, in stand-by
» Cum caracterizati piata muncii la momentul actual?
Intr-un stand-by as spune. Sa va dau un exemplu: anul trecut pe vremea aceasta, aveam un minimum de 400 de locuri deschise pentru joburi cu oferte de munca nedeterminata. Acum cred ca avem 20%, o scadere dramatica a ofertei. Oriunde mergem la companii, fie au bugetele inghetate, fie dau oameni afara, fie fac restructurari.

» In ce masura i-a determinat criza financiara pe romani sa-si schimbe atitudinea fata de munca? Sunt mai responsabili?
O parte dintre ei sunt. Multi accepta salarii mult mai mici doar ca sa aiba un job.

» Ce anume ii motiveaza?
Atmosfera din companie ii motiveaza foarte mult. Daca avem doua oferte pentru doi clienti diferiti, doua banci de exemplu, si salariul este acelasi, dar candidatii stiu de pe piata ca intr-una dintre companii este atmosfera OK, ei apreciaza acest lucru si aleg compania respectiva. Uneori, chiar daca salariul este mai mic.

» Care sunt cele mai eficiente metode de a crea un mediu stimulant de lucru, ca manager al unei companii?
Sunt foarte importante modul de comunicare, transparenta, feedbackul foarte constructiv si atmosfera frumoasa. Daca pleci la serviciu si in momentul in care inchizi usa la casa zici: "Iar ma duc la munca, iar tipa seful!", cu siguranta vei pleca de la acea companie.

» Sa inteleg ca pentru angajati conteaza mai mult atmosfera din echipa decat recunosterea profesionala?
Atmosfera din echipa, recunoasterea profesionala si seful.

» Este indicat pentru angajator sa stie din timpul interviului de selectie ce anume il motiveaza pe candidat?
Este foarte important. In primul rand pentru procesul in sine de recrutare si selectie. Sa presupunem ca stii ca un angajat va
fi motivat numai daca exista o crestere profesionala, spre exemplu. El este pe o pozitie si isi doreste sa ajunga in sase luni, un an, pe alta superioara. Daca tu, ca angajator, stii ca de pe postul pentru care candideaza nu poate sa creasca in companie, este mai bine sa nu-l iei. Motivul: angajatul acela, in trei luni, va fi demotivat cand va afla ca o sa stea poate si trei ani.

Motivatia din exterior da cele mai bune rezultate
» Care tip de motivatie credeti ca da rezultate mai rapide? Extrinseca sau intrinseca?
Cea din exterior as spune. Din experienta de pana acum, am vazut ce isi doresc oamenii la interviu.

» Ce se intampla atunci cand nu exista motivatie, care sunt riscurile?
Sa iti plece angajatul mai repede decat te astepti.

» Unii angajati pleaca din cauza lipsei aprecierii. Cum comentati acest lucru?
Este foarte adevarat. Intalnim de foarte multe ori aceste situatii. Spre exemplu, sunt angajati care hotarasc sa plece dupa trei luni, din cauza lipsei de apreciere, a feedbackului.

Pachetele extrasalariale, inca existente si motivante
» In ce masura sunt fidelizati angajatii de catre pachetele extrasalariale?
Depinde foarte mult de angajati. De exemplu, sunt companii care inca platesc gradinita pentru copii si atunci mamele sunt foarte motivate de un astfel de beneficiu. Depinde cui ii sunt adresate aceste pachete.

» Ce alte beneficii mai sunt incluse, cel putin in momentul de fata, in aceste pachete de bonusuri?
Pot sa va spun la ce nu s-a renuntat. La asigurarile medicale private, care sunt foarte importante, in primul rand pentru ca este bine sa stii ca, daca ti se imbolnaveste angajatul, merge la un medic care este in regula, la un spital bun, si iti revine la munca intr-un timp foarte scurt. Sunt si firme care dau inca acele abonamente la fitness.

» Ce le recomandati tinerilor care vor sa-si cladeasca o cariera de succes?
Inca din timpul facultatii, sa mearga la programe de internship, care sunt foarte importante pentru ca la noi facultatea se bazeaza pe teorie. Iesi de acolo si nu stii mai nimic despre partea practica. Ii sfatuiesc sa mearga la companii, sa bata la usi si sa faca voluntariat.

» Cum ati reusit dumneavoastra sa aveti success, cum l-ati intalnit?
Eu am avut norocul sa am foarte multa incredere din partea managerului meu, sa nu-mi impuna nici un fel de restrictie, sa ma lase sa-mi creez propria politica. Am putut sa ma adaptez foarte mult pietei, sa fiu foarte flexibila, sa merg la client si sa iau o decizie pe loc, fara sa mai am nevoie de 10 aprobari de deasupra.

Atmosfera si aprecierea, nu banii
Cristina Savuica este de parere ca daca intr-o companie exista atmosfera buna de lucru, partea financiara nu este atat de importanta. Foarte mult conteaza, pentru angajat, aprecierea. "Daca o sa cititi studii despre motivatia financiara, o sa vedeti ca ea dureaza o luna, maximum doua. Dupa aceasta perioada, persoana respectiva se obisnuieste cu noua suma si o considera ceva normal. Insa in momentul in care atmosfera si aprecierea nu sunt OK, tendinta angajatului este sa plece", explica specialista.

Cele mai citite

Pași importanți pentru a-ți dezvolta afacerea în primii ani

Lansarea unei afaceri este un moment plin de emoție, dar și de provocări. Primii ani sunt cruciali și pot determina viitorul afacerii tale. Chiar...

Transformă orice cameră monotonă într-o încăpere plină de personalitate, cu ajutorul unei game variate de produse ușor de aplicat

O casă este mai frumoasă atunci când decorul interior reflectă personalitatea, gusturile și povestea celor care o locuiesc. Acum poți să transformi interioarele locuinței...

Cum pot ajuta rapoartele economice locale afacerile tale?

Rapoartele economice pe localități, precum cele oferite de platforma Listafirme.ro, sunt instrumente esențiale pentru orice antreprenor, investitor sau manager care dorește să înțeleagă mai...
Ultima oră
Pe aceeași temă