Directorul general al Automobile Dacia, Fran∑ois Fourmont, a declarat ieri ca, daca Guvernul va lua decizia de a renunta la taxa de prima inmatriculare sau de reducere a nivelului acesteia, atunci investitiile grupului Renault in Romania, de peste 250 milioane in 2007, vor fi puse sub semnul intrebarii.
Fourmont a declarat ca investitiile totale ale grupului Renault la Automobile Dacia vor atinge, la sfarsitul acestui an, valoarea de un miliard de euro. Acesta a precizat ca ultimele dintre acestea au fost realizate pentru marirea capacitatii de productie a fabricii, iar aceasta decizie a fost motivata si de introducerea taxei de prima inmatriculare in Codul Fiscal. Fourmont a declarat ca pentru 2007 se estimase un volum al vanzarilor de peste 200.000 de vehicule, din care jumatate pe piata interna. Potrivit acestuia, daca se va renunta la taxa de prima inmatriculare sau daca tariful se va micsora, vor fi incurajate importurile de masini second hand, ceea ce va duce la scaderea productiei de vehicule pe piata interna.
O treime din angajati, disponibilizati
Fourmont sustine ca, daca vanzarile de Logan vor scadea, vor fi nevoiti sa renunte la o treime din cei peste 100.000 de salariati. “Consecintele producerii unui fenomen similar celui prin care a trecut si prin care continua sa treaca Polonia ar fi dramatice. Daca vanzarile de masini noi au scazut in Polonia cu 35%, cele de masini noi cu un pret mai mic de 10.000 euro, cum este cazul Logan, au scazut cu 50%”, a spus directorul general al Automobile Dacia. El a precizat ca miza taxei de prima inmatriculare “o reprezinta mii de locuri de munca amenintate sa dispara la Dacia si zeci de mii de locuri de munca amenintate sa dispara in Romania”.
La Craiova se cauta deja solutii
La randul sau, presedintele Consiliului de Administratie al Daewoo Automobile Craiova, Ion Ion, sustine ca, in eventualitatea unei scaderi a nivelului taxei de prima inmatriculare sau chiar a anularii acesteia, fabrica isi va adapta oferta. Printre solutiile alternative, Ion Ion a anuntat trecerea pe motorizari cu GPL sau Euro IV. “Este evident ca eliminarea taxei auto va permite un aflux al importurilor de masini second hand, dar in ce fel ne vor afecta acestea nu putem estima inca”, ne-a declarat ieri acesta.
Sanctiuni dure pentru Polonia si Ungaria
O taxa de prima inmatriculare se aplica si in alte 16 state membre ale UE, insa recent Curtea Europeana de Justitie a condamnat Ungaria si Polonia pe motive asemanatoare cu ce intampla in Romania. Sanctiunile pentru aceste state au fost dure. Ele nu numai ca au fost nevoite sa renunte la taxe, ci si sa dea banii inapoi celor care le-au platit.