Specialistii in resurse umane spun ca astfel de legaturi nu sunt recomandate si ca se pot finaliza cu demisia subalternului.
Daca v-ati indragostit de seful sau de sefa dumneavoastra, este cazul sa va ganditi bine cat de mult tineti la locul de munca pe care il aveti. Relatiile de dragoste nu trebuie incurcate cu cele de serviciu, spun specialistii in resurse umane. De altfel, in Romania sunt destule firme unde astfel de lega-turi nu sunt permise, desigur, fara ca interzicerea lor sa fie oficiala.
Angajatorii care stramba din nas la evenimentele romantice din firma spun ca asemenea legaturi sunt periculoase pentru companie, mai ales atunci cand protagonistii lucreaza la acelasi proiect. "Am avut o situatie de felul acesta. El si ea se iubeau si lucrau foarte bine impreuna, insa atunci cand se certau nu mai aveau deloc randament. In aceste conditii, proiectul «mergea» in hopuri, asa ca i-am inlocuit pe amandoi si i-am separat, la departamente diferite", povesteste Constantin Hategan, patronul unei firme din Iasi.
Pe de alta parte, alti patroni nu vad o problema in astfel de relatii. "Relatia de amor cu seful este una ca oricare alta atat timp cat nu exista santaj emotional, de genul «mareste-mi salariul, ca altfel ne certam!». Probleme intervin atunci cand nu exista obiectivitate, cand seful isi promoveaza iubita sau ii da bonusuri fara ca aceasta sa le merite", spune psihologul Gina Gheoca.
"Munca si dragostea au interese divergente"
Aparent, spune si Amalia Savinescu, managing partner la compania de resurse umane Tandem Consulting, relatiile amoroase de la job pot conferi locului de munca un grad mai ridicat de atractivitate, intrucat o poveste romantica are darul de a colora si de a inviora atmosfera. "Dar cum munca si dragostea au interese divergente, timpul de lucru ajunge sa fie alocat deficitar, iar relatiile informale devin mai puternice decat cele de tip formal, ierarhic", atrage atentia Amalia Savinescu.
Bossul nu mai "vede" clar
Despre seful care are drept partenera de viata o subalterna cu care lucreaza direct este greu de crezut ca va fi obiectiv. "Relatiile amoroase la serviciu altereaza obiectivitatea, astfel incat apar frecvent situatii de toleranta nejustificata si favoritism din partea sefului pentru subalternul iubit. Este dificila separarea planurilor obiectiv/subiectiv in care este evaluata o persoana atunci cand evaluatorul este interesat nu doar de aspectele profesionale, ci si de cele personale", explica Amalia Savinescu.
Apar invidia si barfa
Din cauza dificultatii sefilor in a evalua si decide obiectiv, in aceste situatii, tendinta fireasca a angajatilor este de a blama relatiile dintre superiori si subordonati. "Chiar si in cazurile in care cei doi implicati intr-o poveste personala reusesc sa-si desfasoare activitatea la acelasi standard profesional cu restul colegilor, acestia din urma tot vor gasi motive de barfa si de critica, punand sub semnul subiectivitatii si favoritismului orice decizie profesionala luata de seful implicat emotional", mai spune Amalia Savinescu.
De aceea, subliniaza specialistii in resurse umane, inainte de a spune "da" intr-o astfel de relatie, trebuie sa fiti constient de implicatiile acesteia. "O persoana care accepta o astfel de relatie trebuie sa-si asume responsabilitatea unor posibile efecte negative", considera Delia Burnham, country manager la compania CVO Recruitment Romania.
Ce se intampla in cazul esecului
Specialistii mai spun ca persoanele care se inhama la o astfel de relatie la serviciu trebuie sa se gandeasca si la un scenariu sumbru, acela de destramare a legaturii, si la felul in care vor reactiona in acel moment. S-ar putea sa va certati de fata cu colegii ori sa faceti o adevarata scena de gelozie in fata intregii echipe, spre deliciul celor avizi dupa "noutati".
Iar de aici pana la plecarea definitiva din companie nu mai este decat un pas. "Cele mai multe relatii care se destrama se finalizeaza cu demisia unuia dintre parteneri, in general a subalternului", mai spune Gina Gheoca.
Motive pentru durabilitate
1. Nu exista certuri referitoare la timpul petrecut peste program la serviciu.
2. Femeile (care in general au o nevoie mai mare de a controla) stau linistite, simt o securitate in ceea ce priveste o eventuala escapada a iubitului cu vreo colega.
3. Partenerii au subiecte de discutie comune si se pot ajuta unul pe celalalt in sarcinile de serviciu.
4. Cei doi se cunosc mai bine unul pe celalalt.
5. In cazul in care ceilalti colegi nu stiu despre relatia lor, atunci "micul secret" ii va face sa se simta speciali.
Argumente pentru despartire
1. Discutiile de dupa serviciu s-ar putea banaliza, lucru care poate duce la plafonarea relatiei.
2. Barfele colegilor creeaza o presiune, un stres asupra cuplului. Vor aparea certuri intre cei doi: "ai auzit ce a zis X despre noi, de ce nu iei atitudine?".
3. S-ar putea ca seful sa continue si acasa comportamentul autoritar, ceea ce nu va fi pe placul partenerului.
4. Daca v-ati certat, supararea se va reflecta si in felul in care munciti.
5. La nervi, s-ar putea sa demisionati si dupa aceea sa va para rau.
Sursa: Gina Gheoca, psiholog