România va avea, peste câţiva ani, 845 de kilometri de autostradă, faţă de 313 km în prezent, în urma unor cheltuieli de 5,17 miliarde euro, a declarat vineri ministrul Transporturilor, Anca Boagiu. Tronsoanele luate în calcul de Boagiu sunt prezentate în tabelul alăturat. „În prezent sunt 313 kilometri de autostrăzi executaţi şi alţi 276 kilometri în execuţie”, a spus Boagiu.
Cinci contracte semnate vineri
Ea a semnat vineri cinci contracte pentru 98 kilometri de pe Coridorul IV de transport pan-european (Nădlac-Sibiu-Bucureşti-Constanţa), cu o valoare totală de 692,68 milioane euro, care vor intra în execuţie în perioada următoare, având ca termen de finalizare anul 2013.
Urmează să fie încheiate patru contracte pentru alţi 85 kilometri, cu o valoare de 562 milioane euro, aceasta după ce Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor se va pronunţa asupra plângerilor depuse de constructori în privinţa corectitudinii licitaţiilor.
Cine sunt câştigătorii
Astfel, asocierea condusă de Spedition UMB (acţionar Dorinel Umbrărescu) va construi primul lot de zece kilometri al sectorului de autostradă Timişoara-Lugoj, pentru 63,62 milioane euro. Firma a avut al patrulea preţ la licitaţie. Atribuirea contractului a fost contestată de două consorţii, acestea retrăgându-şi însă ulterior plângerile, practică inexplicabilă dar frecventă la licitaţiile organizate de către Compania de Autostrăzi. Una dintre contestaţii fusese depusă de firma Confort SA din Timişoara deţinută de regele bănăţean la asfaltului, George Cornu.
Asocierea condusă de Romstrade (patron Nelu Iordache) va construi primul lot al tronsonului de autostradă Nădlac-Arad, pentru 115,8 milioane euro. Firma a avut al şaselea preţ la licitaţie.
Cei doi, respectiv Umbrărescu şi Iordache sunt beneficiarii unor contracte totalizând 100 de milioane de euro în primul caz şi zeci de milioane de euro în al doilea caz, toate acordate în mandatul actualului ministru al Transporturilor. Umbrărescu a beneficiat şi de majorări substanţiale ale valorilor a două contracte vechi (DN Ploieşti-Găeşti şi Focşani-Ojdula).
Lotul al doilea al segmentului Nădlac-Arad va fi executat de compania germană Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro. Consorţiul Tirrena Scavi-Cossi a câştigat primul lot din Lugoj-Deva, contractul având o valoare de 205,9 milioane euro. Potrivit unei firme ce a contestat licitaţia, firma italiană Cossi nu ar fi îndeplinit una dintre condiţiile de participare la licitaţie.
Ultimul contract semnat vineri este pentru al treilea lot al autostrăzii Orăştie-Sibiu şi a fost semnat cu firma italiană Impregilo, pentru 182,91 milioane euro.