In Romania exista 16 sucursale bancare la o suta de mii de locuitori, in timp ce media europeana este de 65-70 de sucursale la acelasi numar de locuitori. Doar in Bucuresti gradul de penetrare este mai mare, respectiv de 24 de sucursale la suta de mii de locuitori, declara recent presedintele Institutului Bancar Roman, Petru Rares. El a precizat ca, in acest context, bancile comerciale vor deveni mai atente fata cei peste 10 milioane de potentiali clienti din mediul rural.
Bancile au accelerat procesul de extindere dupa anul 2000, iar din 2004 procesul s-a acutizat. Analistii anticipeaza ca urmeaza doi-trei ani vor fi agitati pe piata bancara, cu extinderi semnificative ale retelelor.
Casa de Economii si Consemnatiuni (CEC) detine, in prezent, cea mai extinsa retea din sistemul bancar autohton, care cuprinde 1404 de unitati, din care 850 sunt operationale in mediul rural.
Banca Comerciala Romana (BCR) detine mai mult de 400 de unitati, majoritatea amplasate in orase. Anul trecut, banca si-a extins reteaua cu 60 de unitati, astfel incat in luna decembrie avea deschise 372 de unitati. Valoarea totala a investitiilor BCR realizate in 2005 s-a ridicat la 45 milioane euro. La inceputul acestui an, presedintele bancii, Nicolae Danila, anunta ca procesul de extindere in teritoriu va continua si pana la finele lui 2006 vor fi deschise inca 75-100 de noi unitati.
BRD – Groupe Societe Generale anunta, la inceputul acestui an, ca intentioneaza sa investeasca pe termen mediu si lung in dezvoltarea retelei teritoriale, care va fi extinsa cu inca aproximativ 200 de unitati. Noile agentii vor face parte din programul "BRD Express”, lansat in anul 2004.
"Dezvoltarea retelei noastre de unitati este importanta in contextul cresterii gradului de bancarizare, dar si din punctul de vedere al competitivitatii. Ritmul de dezvoltare va depinde insa si de evolutia generala a pietei, fiind posibil ca obiectivul de 200 de agentii sa fie atins la capatul a doi-trei ani”, declara Patrick Gelin, presedinte-director general al BRD – Groupe Societe Generale. BRD are peste 1,7 milioane clienti si opereaza o retea de peste 300 de unitati.
Raiffeisen Bank a dezvoltat o retea de 220 de unitati, in cea mai mare parte situate in mediul urban.
Bancile mici s-au inscris si ele in aceasta batalie care se duce pentru cucerirea teritoriului si sunt cu ochii pe fiecare spatiu care poate fi inchiriat pentru deschiderea unor noi unitati.
Pentru o prezenta semnificativa in sate si comune, acolo unde oamenii nu au auzit inca de ATM, self banking, carduri, e-banking, finantari etc., bancile mai au mult de investit, in special in dorinta de a intra pe aceste piete.