Comisia Europeana (CE) va initia astazi, prin intermediul unei note oficiale, procedurile legale impotriva Romaniei pentru modul de calcul al taxei de prima inmatriculare a autovehiculelor.
Aceasta nota face parte formal din procedura de sanctionare, "dar nu are consecinte legale pentru moment, deoarece vizeaza doar strangerea de informatii", a declarat comisarul european pentru taxe si uniune vamala, Laszlo Kovacs. Acesta a precizat ca Romania nu poate mentine taxa de prima inmatriculare "in forma in care se regaseste in prezent intrucat este impotriva regulilor Uniunii Europene". Comisarul european a subliniat inca o data caracterul discriminatoriu al acestei taxe. "Taxa discrimineaza masinile second-hand importate din alte state membre UE, costurile pentru prima inmatriculare fiind mult mai mari decat valoarea reziduala a unor autoturisme cu aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala. Am spus in mod clar, explicit, ca reglementarea actuala nu poate ramane in aceasta forma, ci trebuie sa fie conforma cu regulile UE. Ministerul roman de Finante are la dispozitie o luna de zile pentru a raspunde scrisorii de notificare formala", a spus Kovacs. In cazul in care Comisia, reprezentata prin Directia Generala de Impozitare, va considera raspunsul Romaniei satisfacator, va incheia procedura de sanctionare. In caz contrar, o a doua scrisoare – de opinie argumentata – va pleca spre Romania, prin care se va solicita autoritatilor schimbare legislatiei. "Daca raspunsul Romaniei va fi negativ si a doua oara, va trebui sa deferim acest caz Curtii Europene de Justitie", a mai spus Kovacs.
Pe de alta parte, ministrul roman de Finante, Sebastian Vladescu, a declarat ca procedura este una normala, iar Romania va primi o perioada de gratie in care sa armonizeze taxa cu principiile Tratatului. "Ministerul de Finante, impreuna cu celelalte institutii implicate, analizeaza diverse variante pe care urmeaza sa le transmita Comisiei Europene. Pe baza propunerii Romaniei si a principiilor din Tratat, cele doua parti urmeaza sa gaseasca o solutie care sa permita Romaniei protejarea mediului inconjurator vizavi de importurile de autoturisme second-hand in paralel cu respectarea principiilor din Tratat", a precizat Vladescu.