Grup Feroviar Român a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu, a anunţat ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.
Joi, la orele prânzului, imediat după deschiderea singurei oferte primite pentru privatizarea CFR Marfă, cea din partea firmei GFR, ministrul a informat că oferta conţine condiţiile inacceptabile şi că, din această cauză, au loc negocieri cu GFR menite să îl determine pe Gruia Stoica să renunţe la aceste condiţii. La acel moment Relu Fenechiu nu a anunţat care sunt acestea. Ipoteza că GFR a solicitat plata sumei oferite pe pachetul de acţiuni în mai multe rate a fost confirmată mai târziu, la orele serii de către ministru. La acelaşi moment ministrul Relu Fenechiu a declarat că GFR renunţă să mai propună plata în rate fiind de acord cu vărsarea integrală a banilor în 60 de zile şi că firma GFR a câştigat licitaţia. Preţul oferit de Gruia Stoica pe 51% din acţiunile CFR marfă este echivalentul în lei a 202 milioane euro.
Cât de legale mai sunt negocierile după depunerea ofertei finale?
Kinga Mădărăşan, director general al firmei Transferoviar Grup, competitorul GFR retras chiar în ziua în care trebuia depusă oferta finală, spune: ”ieri (miercuri-n.red.) mai trebuia depusă oferta financiară fermă, strict în termenii discutaţi anterior (plată în 60 de zile a întregii sume, nu în rate – n.red.), şi încă 6-7 formulare, fără a se mai putea negocia ceva. De altfel marţi am fost atenţionaţi de minister să nu venim cu oferte condiţionate”. Cu alte cuvinte, dacă miercuri GFR a prezentat o ofertă ce cuprindea plata în rate, iar aceasta nu a fost acceptată de la bun început, inclusiv prin strategia de privatizare a CFR Marfă, oferta trebuia respinsă, nu negociată ulterior. ”Sunt lucruri care nu se fac, nu e corectă abordarea, se procedează în afara legii”, spune directorul general Transferoviar.
Intr-o intervenţie făcută ieri pentru ziuanews.ro, Călin Mitică, patronul Transferoviar, firmă care s-a retras cu doar o zi înainte de termenul limită de depunere a ofertelor finale, a confirmat ipoteza că Gruia Stoica, competitorul său dorea să plătească pachetul de acţiuni în rate. Declaraţia a fost făcută anterior anunţului referitor la plata integrală a acţiunilor de către GFR. „Condiţiile sunt foarte clare, în 60 de zile trebuie depusă suma de 180 de milioane de euro de către societatea care câştigă licitaţia. Dacă nu respecţi contractual ar trebui să fii descalificat. Noi am cerut amânarea şi nu ni s-a acceptat, iar ieri (n.r. miercuri) la ora 10 a venit o adresă că suntem descalificaţi”, a declarat Mitică.
Norocul lui Gruia, anularea privatizării BDZ Bulgaria
Anunţul ministrului Relu Fenechiu că GFR a acceptat plata integrală a sumei, în 60 de zile de la semnarea contractului, a venit la doar o jumătate de oră după ce televiziunile au anunţat că bulgarii renunţă la privatizarea oferatorului lor feroviar de marfă, BDZ. Unul dintre peţitorii companiei bulgare era şi Gruia Stoica. Dacă privatizarea BDZ nu s-ar fi anulat, vineri acesta trebuia să depună oferta sa şi, în cazul în care ar fi câştigat licitaţia, ar fi trebuit să aducă şi banii. Anularea licitaţiei i-a permis probabil lui Gruia Stoica să găsească mai uşor întreaga sumă necesară pentru acţiunile cumpărate la CFR Marfă.
Privatizarea va crea o piaţă atipică
Pe lângă marea problemă a legalităţii unor modificări aduse unei oferte după termenul până la care aceasta trebuia depusă în formă finală şi fermă, GFR mai are şi câteva alte probleme. Deoarece are deja o cotă de piaţă de 30% pe transporturile feroviare de marfă, iar CFR Marfă are o cotă de 50%, entitatea rezultată va deţine 80% din piaţa transportulului feroviar. Consiliul Concurenţei şi Comisia Europeană s-ar putea să vadă o problemă în această achiziţie şi să nu o aprobe. In cazul preluarii operatorului feroviar de marfă maghiar, MAV Cargo, de către austriecii de la OBB, a fost necesar avizul autorităţilor pentru competiţie ale Comisiei Europene.
Gruia va concura cu el însuşi pe piaţa transporturilor
Nu în ultimul rând, după privatizarea companiei de stat, GFR va concura cu CFR Marfă, companie la care Gruia Stoica va fi acţionatul majoritar, pentru contractele feroviare de transport. In condiţiile în care cele două companii vor deţine 80% din piaţă şi cum vor avea, mai mult sau mai puţin, acelaşi acţionar majoritar persistă întrebarea, cine va câştiga grosul contractelor? Cât de reală va fi această concurenţă? Monopolul apărut nu va creşte preţurile de transport din România cu consecinţa transferului acestora în inflaţie? Astfel de aspecte trebuiau analizate înainte de a fi demarată procedura privatizării. Singura grijă a Guvernului a fost însă cea de a îndeplini cerinţele FMI.