In momentul de fata se lucreaza la informatizarea administratiilor fiscale, pentru a asigura schimbul de informatii in timp real cu toate statele membre si cu Comisia Europeana. Informatizarea va trebui sa fie realizata pana la finele acestui an, pentru ca de la 1 ianuarie 2007 sa devina functionala.
In prezent, in relatiile cu celelalte state vorbim despre importul si exportul de bunuri, care se supun regulilor vamale in ceea ce priveste declaratia vamala de import si declaratia vamala de export. Dupa data aderarii, intre Romania si celelalte state ale Uniunii Europene vor disparea granitele vamale si, in locul lor, vor aparea notiuni noi: livrare intracomunitara – asimilata exportului de astazi – si achizitie intracomunitara – asimilata importului.
Actualele reguli referitoare la import si export raman insa in relatia cu statele terte, precizeaza Daniela Tanase, din Ministerul de Finante.
Livrarile intracomunitare sunt oarecum asemanatoare exportului de bunuri din prezent, in sensul ca, de regula, aceste livrari sunt scutite de TVA, spune Daniela Tanase. Insa conditiile care trebuie indeplinite sunt putin diferite, in sensul ca trebuie dovedit, in primul rand, transportul bunurilor din Romania in alt stat membru. In al doilea rand, trebuie ca beneficiarul acestei livrari sa comunice furnizorului codul sau de platitor de TVA in statul membru unde este stabilit.
Mijloacele de transport noi, scutite de TVA
In ce priveste livrarea intracomunitara apar reguli noi in functie de tipul bunurilor care sunt livrate. Daniela Tanase vine cu amanunte: „De exemplu, pentru mijloacele de transport noi – pentru care exista o definitie in legislatie – tot timpul vom avea o livrare intracomunitara scutita in statul membru de unde porneste transportul, iar in celalalt stat membru vom avea intotdeauna o achizitie intracomunitara scutita de TVA”. Deci, indiferent de respectarea celorlalte conditii, cand vorbim de livrare intracomunitara de mijloace de transport noi, aceasta este scutita de TVA.
De asemenea, pentru produsele accizate exista reguli speciale, respectiv pentru cele prevazute de directivele europene in domeniu, cum ar fi produsele energetice, produsele din tutun si bauturile alcoolice. Si in cazul acestor produse, atunci cand livrarea are loc catre o persoana impozabila, catre un platitor de TVA, respectiv o institutie publica din alt stat membru, se aplica scutirea de TVA in statul membru de unde se face livrarea respectiva.
De la data aderarii, in cazul unui transport ilegal care a tranzitat Romania si care a scapat in spatiul european fara ca vamesii romani sa perceapa taxele reale, penalizarea va fi platita din banul public.
70% din controlul in vama va disparea
O regula ceruta de UE spune ca vamesul trebuie sa se axeze mai mult pe controlul ulterior, la sediul firmelor, prin aplicarea de catre tot mai multe companii a procedurilor simplificate de vamuire, si nu pe controlul la frontiera, raspunzator de blocaje. Vamuirea la domiciliu trebuie sa devina o regula. Cu cat vamesul intra mai putin in contact cu agentul economic sau cu persoana fizica, cu atat va fi mai putina coruptie. Cand vom intra in spatiul comunitar, vamesii vor controla maximum 10 la suta din traficul de la frontiera, atat persoane fizice, cat si companii. Conform Tarifului Vamal Integrat – aplicabil pe intreg teritoriul Romaniei -, oricine poate afla ce documente are de prezentat si ce taxe are de platit la vamuirea produselor.