5.2 C
București
marți, 19 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăO treime din berea vanduta romanilor, ambalata in PET

O treime din berea vanduta romanilor, ambalata in PET

Peste 33% din berea care a stins anul trecut setea romanilor a fost ambalata in flacoane PET. Berea vanduta la PET a inceput modest in 2002 cu circa 7 procente din piata, fiind reprezentata intr-o proportie covarsitoate de sortimen-tul produselor populare.
Intre timp, pe piata berii ambalata la PET au patruns si produse din categoria medie de pret (Skol sau, chiar din acest zile, Ciuc), fiind evidenta o orientare a marilor jucatori spre incercarea de a impune ideea ca acest tip de ambalaj nu trebuie asociat neaparat cu o bere ieftina.
Potrivit datelor publicate ieri de Brau Union, pricipalul producator de pe piata romaneasca a berii, evolutia recipientelor de plastic a avut loc pe fondul unei diminuari accelerate a utilizarii ambalajului de sticla, care a scazut de la 71,5% in 2002 la 54,3% in 2005. Berea ambalata la doza de aluminiu a crescut usor (de la 6% in 2002 la 7% in 2005), iar cea la butoi a scazut dramatic (de la 15% la doar 6% in 2005). „Ambalajul PET este, fara indoiala, vedeta industriei romanesti de bere. Desi mai are de infruntat perceptia consumatorului ca ar fi un ambalaj pentru bere ieftina, caracterul practic al acestui tip de ambalaj va fi apreciat tot mai mult”, a declarat Edwin Botterman, presedinte si CEO Brau Union Romania. Botterman crede ca utilizarea ambalajului PET va continua sa se extinda pe piata locala, migrand catre segmentele superioare. In regiune, PET-ul detine pozitii solide in Rusia (46%), Macedonia (40%) si Bulgaria (32%), fiind in crestere in Germania (6%) si Croatia (7%).

Piata, in usoara crestere

Piata berii a crescut cu 4% in anul 2005, pe fondul defavorabil al vremii reci si ploioase din vara. "Credem ca piata din Romania va continua sa creasca in anii ce urmeaza, dar rata de crestere va fi mai redusa. Pentru 2006, estimam o crestere de 2%. Aceasta crestere va determina si dezvoltarea consumului anual de bere pe persoana, de la 63,2 litri, inregistrati in 2005, la 64 litri in 2006″, a mai spus Botterman. Vanzarile pe 2006 sunt esti-mate la 14,27 milioane hectolitri (fata de de 13,927 anul trecut), iar cele pe 2007 – 14,489 milioane hectolitri. Consumul anual de bere pe persoana ramane scazut in comparatie cu alte tari din regiune (83 litri in Ungaria, 77 litri in Polonia, 74 litri in Slovenia sau 161 litri in Cehia).

Berea neagra, un produs de nisa

Berea neagra continua sa ocupe un loc modest in preferintele consumatorilor autohtoni. "Nu este un segment foarte mare de consumatori si nu credem ca o sa creasca foarte mult. Noi am fost nevoiti sa retragem sortimenul de bere neagra Ciuc, dar dominam detasat piata pe acest segment cu Silva Dark”, au apreciat oficialii Brau Union.

Sase jucatori semnificativi

In acest moment, piata autohtona este dominata de sase jucatori, patru multinationale si doi producatori locali. Fata de situatia din urma cu trei ani, a aparut o echilibrare a cotelor de piata. Astfel, Brau Union, care domina fara drept de apel, cu 36% din piata, a scazut la circa 27 de procente anul trecut, iar Ursus (SABMiller) si Interbrew au crescut de la 16% la 20% fiecare. Tuborg a oscilat putin (de la 7 la 8 procente), in aceeasi banda cu un producator autohton axat pe berea ambalata la PET (Bere Mures cu 5-6%). Surpriza pentru multinationale a fost intrarea pe piata berii a European Drinks in 2003, care de la doar 1% in acel an a crescut la 9% in 2004, pentru ca anul trecut sa atinga 12%. Producatorii independenti au contribuit cu 7% din total. "Prima jumatate a lui 2005 a fost caracterizata de o scadere usoara a vanzarilor din cauza re-structurarii portofoliului de marci si a schimbarilor de management, in cea de-a doua jumatate a anului, tendinta de crestere s-a impus, mentinandu-se si in primele luni ale lui 2006. Volumul total al vanzarilor companiei in 2005 a fost de 3,56 milioane hectolitri, cu o crestere de 20% a cifrei de afaceri, care a ajuns la 158,6 milioane euro”, a explicat Brau Union.

Daniel Popa
Daniel Popa
Daniel Popa, sef departament Corespondenti
Cele mai citite

România-Cipru 4-1. Naționala va fi în urna a doua valorică pentru preliminariile Campionatului Mondial din 2026

România a încheiat cu o victorie campania excelentă din Nations League. Tricolorii s-au impus cu scorul de 4-1 împotriva reprezentativei din Cipru, pe Arena...
Ultima oră
Pe aceeași temă