4.1 C
București
duminică, 17 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăMinistrul Vladescu imbraca taxa de prima inmatriculare "in verde"

Ministrul Vladescu imbraca taxa de prima inmatriculare "in verde"

Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Mediului vor organiza maine o conferinta comuna in care vor prezenta explicatii privind taxa de prima inmatriculare, dupa ce Comisia Europeana (CE) a inceput o investigatie interna privind legalitatea introducerii de catre Romania a acestui impozit. Interesul comun al bugetului si al societatilor importante ce fac lobby pentru sustinerea acestei masuri care descurajeaza inmatricularea in Romania a autovehiculelor second-hand, imbracate in motivatia generoasa a reducerii poluarii, va determina cu siguranta mentinerea acestei taxe, in pofida demersurilor UE.

Potrivit art. 214 din Codul fiscal, Guvernul a introdus o taxa speciala datorata de catre persoanele fizice si juridice o data cu prima inmatriculare a autovehiculelor, incepand cu 1 ianuarie 2007. Introducerea noii taxe, realizata prin Legea nr. 343/2006, adoptata in luna august a anului trecut, coincide cu elimi-narea accizelor aplicate asupra autovehiculelor pana la 31 decembrie 2006, al caror nivel era de pana la 11% pentru auto-vehiculele noi.

Incalcarea Tratatului UE

Executivul european a inceput in urma cu doua zile, prin intermediul Directiei de control pentru aplicarea legislatiei europene, o investigatie interna privind legalitatea introducerii de catre Romania a taxei de prima inmatriculare auto si ar putea deschide in luna martie procedura pentru incalcarea Tratatului UE daca legislatia interna nu va fi modificata. Comisia Europeana a decis sa acorde un ragaz pana in luna martie, avand in vedere ca Romania de-abia a devenit membru al UE, a precizat juristul.

Incoerente tehnice

"Din aceasta perspectiva, aceasta taxa speciala pare mai degraba o sursa de acoperire a unui gol la buget, cu atat mai mult cu cat, spre deosebire de prevederile anterioare sunt afectate de noua taxa speciala si autovehiculele comerciale care nu erau supuse accizelor, ne-a declarat ieri directorul general al Global Tax Management, companie specializata in domeniul taxelor si impozitelor, Justinian Cucu. Mai mult, pana in ultimele zile ale anului 2006 transportatorii se vedeau in pericol din cauza nivelului taxei, al carei cuantum era stabilit fara a tine cont de capacitatile cilindrice mari ale autocamioanelor de 10-12 mii centimetri cubi". Pentru acestea nivelul taxei speciale se putea situa intre 20 si 30 de mii de euro, desi beneficiau de Euro 3 si avea o vechime de putin peste doi ani. In fata unei astfel de anomalii, Guvernul a acceptat modificarea Codului fiscal, prin Ordonanta de Urgenta nr. 110/2006, diminuand taxa perceputa pentru aceste categorii de autovehicule.

Taxa introdusa, dar si modificarile ce au intervenit ulterior sunt categorii menite sa sustina comerciantii de autovehicule noi. Cu ocazia aceleiasi ultime modificari a Codului fiscal a fost extinsa prima transa a vechimii autovehiculelor, de la 6 luni la un an, pentru a mentine in aceeasi categorie autovehiculele nevandute in aceasta perioada.

"Dincolo de nelegalitatea acestei taxe in raport cu normele europene privind libera circulatie a marfurilor, adauga Justinian Cucu, se situeaza si incoerente tehnice privind moneda in care se calculeaza. Este de remarcat ca, desi potrivit prevederilor alin. 3 al art. 214 taxele speciale se calculeaza in lei, suma datorata potrivit formulei de calcul este in euro. In concluzie, interesul comun al bugetului si al societatilor importante care fac lobby pentru sustinerea acestei masuri destinate si sa descurajeze inmatricularea in Romania a autovehiculelor second-hand imbracate in motivatia generoasa a reducerii poluarii va determina cu siguranta mentinerea acestei taxe, in pofida demersurilor UE. Acestea nu pot modifica legislatia interna, ci vor putea atrage o serie de sanctiuni pecuniare, probabil cu mult mai mici decat beneficiile realizate de catre cei interesati", sustine directorul general al Global Tax Management.

Orban versus Vladescu

Comisarul european Leonard Orban a declarat, la jumatatea lunii iulie a anului trecut, cand ocupa postul de secretar de stat in Ministerul Integrarii Europene, ca prevederea noului Cod fiscal referitoare la taxele pentru masinile second-hand ar putea fi considerata o incalcare a Tratatului UE, ceea ce, in ultima instanta, ar putea atrage sanctiuni financiare "extrem de dure". Pe de alta parte, ministrul Finantelor Publice, Sebastian Vladescu, s-a pronuntat in favoarea mentinerii taxelor pentru inmatricularea autovehiculelor second-hand. "Aveam doua optiuni: sa lasam piata complet deschisa si sa se intample ca in Polonia sau sa asiguram o coerenta a politicilor, astfel ca numarul autovehiculelor poluante si periculoase pentru circulatie sa fie redus", a afirmat Vladescu, in luna iulie a anului trecut. Oricum, printr-un comunicat de presa, Ministerul Integrarii Europene sustine ca a transmis in decembrie 2006 o solicitare catre Ministerul Finantelor prin care cerea solutionarea problemei taxelor din Romania, inclusiv a celei de inmatriculare auto conform prevederilor UE.

Precedente

La sfarsitul anului trecut, Comisia Europeana a inaintat o actiune juridica impotriva Poloniei, la Curtea Europeana de Justitie, in legatura cu testele de drum obligatorii pentru automobilele uzate, inainte de inmatriculare. Testele de drum efectuate in cazul vehiculelor second-hand importate sunt mult mai costisitoare decat cele aplicate in cazul masinilor rulate in Polonia.

Comisia Europeana a inaintat separat o actiune la Curtea Europeana de Justitie si impotriva Finlandei, privind taxele de inmatriculare a automobilelor uzate, considerand ca taxa de inregistrare a masinilor second-hand importate din alte state membre este discriminatorie.

Valoarea taxei

Taxa pentru prima inmatriculare este diferentiata in functie de capacitatea cilindrica a motorului, gradul de poluare si vechimea masinii.

In cazul masinilor care respecta normele de poluare Euro 3, cu o capacitate cilindrica mai mica de 1.600 cmc si cu o vechime mai mica de un an, taxa a fost stabilita la 612 euro, iar pentru cele cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc, mai vechi de sase ani, la 5.070 euro.

Pentru o masina Euro 2 cu ca-pacitatea cilindrica de 1.600 cmc taxa va fi de 2.704 euro, iar pentru cele cu o capacitate de peste 3.000 cmc vor fi platiti 6.240 de euro.

Posesorii de autovehicule din clasa Euro 1 cu o capacitate cilindrica de pana la 1.600 de cmc vor achita 3.744 euro, in timp ce pentru autoturismele cu o capacitate de peste 3.000 cmc taxa a fost fixata la 7.020 de euro.

In cazul masinilor noneuro, taxa de inmatriculare este de 4.000 euro pentru motorizari de pana in 1.600 cmc si de 7.500 euro pentru masinile cu o capacitate de peste 3.000 cmc.

Cele mai citite

Aplicația ChatGPT pentru Windows, disponibilă acum și pentru utilizatorii versiunii gratuite

Noua aplicație promite o soluție rapidă și accesibilă pentru utilizatorii Windows, facilitând integrarea ChatGPT în activitățile zilnice Aplicația ChatGPT pentru Windows, lansată, inițial, exclusiv pentru...

Ilie Bolojan: Fac un apel public către Nicolae Ciucă, Mircea Geoană şi Elena Lasconi să găsească o soluţie în al 11-lea ceas

Preşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan, cere candidaților de dreapta, să găsească o variantă de a nu fragmenta voturile Partidul Național Liberal a organizat...

Sporuri și zile de repaus, dacă lucrezi în weekend

Aceste drepturi sunt obligatorii și includ atât un spor salarial, cât și repaus săptămânal de 48 de ore consecutive Angajații care desfășoară activități în weekend...
Ultima oră
Pe aceeași temă