21.1 C
București
duminică, 29 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăMarea provocare a micii autostrăzi

Marea provocare a micii autostrăzi

Cel mai „ambiţios” proiect de infrastructură din România nu se remarcă prin mărime – doar 20 de kilometri -, ci prin viteză: un singur an pentru proiectare, autorizaţii şi construire.

 

Termenul de 12 luni avansat de Ministerul Transporturilor pentru definitivarea autostrăzii Cernavodă-Medgidia (lucrări executate până în prezent doar în proporţie de 10%) ar face invidios orice constructor din lume.

Doar trei luni pentru pregătire

Potrivit ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, lucrările vor începe în vara acestui an (august, iar la finele lunii mai va demara procedura de selecţie a unui nou constructor. Pentru ca acesta să se bucure de 12 luni pline de construire şi proiectare va trebui ca până când el începe lucrările să fie definitivate exproprierile. În plus până la finele lunii mai, când va demara procedura de achiziţie publică, vor trebui inventariate lucrările făcute deja de constructorul COLAS, al cărui contract s-a reziliat, pentru a se şti ce trebuie scos exact la licitaţie. Totodată vor trebui obţinute toate avizele necesare, printre care cel mai dificil este cel de mediu.

Perioada de construcţie, scurtată

Odată acordat contractul de construire şi proiectare unei noi firme, aceasta va trebui să pregătească proiectul tehnic. Realizarea unui proiect pre-supune minimum 3 luni, termen care include şi obţi-nerea autorizaţiei de construc-ţie. Odată depăşite aceste dificultăţi constructorul va trebui să îşi facă organizarea de şantier şi să comande mate-ria-lele necesare, cum ar fi ele-men-tele prefab-ri-cate. Toţi aceşti paşi fac ca termenul efectiv al construcţiei să scadă la 9 luni, iar dacă luăm în calcul şi faptul că sunt trei luni de iarnă, în care se pot face doar anumite lucrări, perioada scade către 6 luni.

Care e volumul lucrărilor

Nici construirea propriu-zisă nu este simplă chiar dacă e vorba doar de 20 km de autostradă. Relieful de deal presupune un volum mare de săpături. Oficiali din cadrul proiectului estimează că este vorba de 12 milioane, tone de pământ ce trebuie transportate, fie umpluturi sau săpături. Efectuarea acestor ope-ra-ţiu-ni în 6 luni ar presupune prelucrarea zilnică a 60.000 de tone de pământ, adică echiva-lentul a 3.000 de basculante de 20 de tone. Aceasta ar însemna că un încărcător ar trebui să încarce o basculantă de 20 de tone la fiecare trei-patru minute. Desigur însă că viitorul constructor va folosi atâtea utilaje câte va dori şi cât de bine îşi va face organizarea şantierului. Aceste operaţiuni nu vor fi însă decât jumătate din total.

A doua jumătate o va reprezenta aşternerea straturilor de balast, de piatră spartă, trei straturi de asfalt, toate compactate metru cu metru. Lucrări de tipul celor de protejare a taluzelor, de colectare a apelor, construire a drumurilor laterale, semnalizarea, marcajul, instalarea comunicaţiilor vor consuma şi ele luni de zile. Autostrada va avea 2 viaducte, 9 pasaje, 21 podeţe, iar turnarea betonului pentru acestea trebuie să respecte timpi tehnologici de turnare sau întărire a acestuia.

„Teoretic, efectuarea lucrării este posibilă în 12 luni, practic însă nu, unul dintre motive fiind lucrările de artă la care trebuie respectaţi timpii tehnologici. Eu personal nu aş încerca, dar aceasta este punctul meu de vedere subiectiv”, spune Florea Diaconu, directorul firmei de construcţii Delta ACM, ce construieşte o autostradă în Irak.

Autostrada Cernavoda-Medgidia avea ca termen initial de finalizare luna iunie a acestui an insa francezii au cerut o amanare de 24 de luni, consecinta a unor intarzieri de care ei s-au acuzat reciproc cu Ministerul Transporturilor. Acesta a reziliat contractul si, mai mult, i-a descalificat la licitatia pentru construirea unuia dintre tronsoanele de autostrada dintre Timisoara si Lugoj, in pofida faptului ca ei cerusera cel mai mic pret dintre participanti.

Unul dintre motivele descalificarii a fost neindeplinirea unui anumit criteriu la licitatie, pe care insa nu il indeplinise nici asocierea ce a castigat contractul, anume Tirrena Scavi-Cossi, care insa a avut preturi mai mari. Despre jongleria Companiei de Autostrazi subordonata ministrului Anca Boagiu puteti citi pe blogul RL de la adresa  http://www1.romanialibera.ro/blog/doru.cireasa/italienii-de-la-tirrena-scavi-scosi-din-joben-castigatori-pe-autostrada-nadlac-sibiu-223807.html.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Drumuri ca aici, dar fără accidente ca în România

Țara fiordurilor a găsit soluția pentru reducerea accidentelor rutiere O analiză a proinfrastructura.ro arată că, între Oslo și Bergen, primele două orașe ale Norvegiei, există...

Primăria București organizează o licitație pentru un împrumut de 69,6 milioane lei

ING Bank România, BRD - Groupe Societe Generale, UniCredit Bank România și Raiffeisen Bank România participă la licitația organizată de Primăria Municipiului București (PMB)...

Valea Oltului, închisă din nou în reprize

Tronsoanele vizate sunt între Râmnicu Vâlcea și Sibiu, pe DN7 Trei tronsoane vor fi afectate de lucrări de stabilizare a versanților și de îndepărtare a...
Ultima oră
Pe aceeași temă