21.4 C
București
miercuri, 2 octombrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăMarea problemă cu bugetul marilor proiecte

Marea problemă cu bugetul marilor proiecte

Audierile de la finele săptămânii trecute din faţa Comisiilor de Buget Finanţe ale Parlamentului nu au reuşit să lămurească misterul celor 7 eurocenţi pe litrul de carburanţi care vor fi percepuţi suplimentar şoferilor de la 1 ianuarie 2014.

Unde vor ajunge aceşti bani? Câţi dintre aceştia vor fi destinaţi cu adevărat construcţiei de drumuri sau autostrăzi? Sunt alocările pe 2014 pentru infrastructură, scoţând din calcul supraacciza, cu adevărat mai mari decât în 2013 sau statul a preferat să scoată castanele din foc cu mâna automobiliştilor? Acestea sunt întrebări la care miniştrii nu au reuşit să dea la audieri răspunsuri convingătoare.

Ministrul Proiectelor de Infrastructură, Dan Şova, recunoaşte că, din punct de vedere legal, banii încasaţi suplimentar nu au cum să fie destinaţi infrastructurii de transport. ”Nu ai cum să afectezi un anumit venit unei anumite cheltuieli, e împotriva legii din 1991, de la prima lege a finanţelor publice”, a spus Dan Şova la audieri.

”Taxa de 7 eurocenţi, aşa cum am spus, merge în bugetul Departamentului de Proiecte de Infrastructură pe autostrăzi şi drumuri naţionale (…) normal că putem discuta principial pentru ce se pune o taxă. Această taxă s-a pus pentru a se finanţa autostrăzi şi drumuri naţionale”, spune Şova. El susţine că bugetul departamentului pe care îl conduce este construit pe taxa de 7 eurocenţi. „Bugetul faţă de anul trecut este mai mare (…) şi bugetul se bazează tocmai pe existenţa acestei taxe”, a susţinut Şova.

Ce se va întâmpla dacă pică supraacciza?

Tentativele lui Şova de a lega supraacciza colectată de Ministerul Finanţelor de bugetul ministerului său şi sugestia sa că, în absenţa acestei supraccizări, o bună parte a proiectelor sale vor rămâne fără finanţare, reprezintă apărarea ministrului Şova împotriva recentului anunţ făcut de preşedintele Traian Băsescu, conform căruia el se va opune supraaccizării.

În varianta în care supraacciza nu va fi acceptată, Dan Şova va rămâne cu aceiaşi bani, însă, la prima rectificare bugetară de anul viitor, Guvernul va fi obligat să taie, fie de la departamentul lui Şova, fie de la alte ministere, cheltuielile pentru a se încadra în deficitul bugetar programat pe 2014. Legătura invocată de Dan Şova între bugetul său şi supracciză nu este deci atât de strânsă.

Găuri bugetare acoperite din supraaccizarea şoferilor

Cifrele prezentate de Dan Şova şi de ministrul Bugetului, Liviu Voinea, nu demonstrează că cei 7 eurocenţi vor ajunge doar la Drumuri.

„În ceea ce priveşte bugetul SGG pe partea de transporturi, bugetul total depăşeşte semnificativ încasarea din creşterea accizei cu 7 eurocenţi cu 1,4 miliarde”, a mai spus Voinea. „Efortul bugetului de stat, dând la o parte BEI, dând la o parte fondurile europene, efortul efectiv al bugetului de stat este mai mare cu 688 de milioane de lei (în 2014 faţă de 2013 = n.red.)”, a susţinut Şova.

Cum alocările pentru departamentul lui Şova sunt de aproximativ 6 miliarde de lei, rezultă că statul colectează din supraacciză 4,6 miliarde lei.

Înapoi, pentru drumuri, se va Întoarce în 2014 doar vreun miliard de lei, respectiv cele 688 milioane lei menţionate de Dan Şova ca alocaţie suplimentară faţă de 2013 şi alte 350 milioane lei suplimentări pentru drumuri judeţene la Ministerul Dezvoltării Regionale. Unde este restul de cel puţin 3 miliarde lei?

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Două surori dintr-un centru de plasament, violate de nașul lor

Două surori, una de 12 ani, cealaltă de 14, din localitatea Cavnic, județul Maramureș, dintr-un centru de plasament, ar fi fost violate de nașul...

Fidelis răsplătește solidaritatea: Tranșă dedicată celor care salvează vieți

Donatorii de sânge primesc un punct procentual în plus la dobândă și un prag de subscriere de zece ori mai mic Ministrul de Finanțe, Marcel...

Barometru: 70% dintre antreprenori anticipează creșterea impozitului pe venit în următoarele 12 luni

Aproximativ 70% dintre antreprenorii români se așteaptă ca impozitul pe veniturile salariale să crească în următorul an, iar două treimi estimează o majorare și...
Ultima oră
Pe aceeași temă