Astazi patronii pretind de la subordonati munca de calitate si nu mai sunt dispusi sa-i tolereze pe lenesi sau pe incapabili.
Criza financiara a adus o reala schimbare de atitudine in piata muncii. Pe de o parte, angajatorii vor rezultate concrete si munca de calitate, motiv pentru care oamenii care gandeau "las’ ca merge si-asa" figureaza pe lista concediatilor. Pe de alta parte, si salariatii incep sa priceapa ca, pentru a-si pastra posturile, chiar trebuie sa puna osul la treaba. Prezenta fizica la serviciu nu garanteaza mentinerea postului. Doar rezultatele de calitate au importanta.
Gata cu "ingineriile"
Daca acum ceva timp romanul era expert in amanari sau in tot felul de "inginerii" pentru a "descurca" o problema, astazi lucrurile incep sa se schimbe radical. Pur si simplu, spune Oana Mosoiu, consultant al firmei de resurse umane Ascent Group, "nu mai merge": "Piata s-a asezat si oamenii vor calitate pentru banii lor, vor masura costurilor pe care le achita. Asa apar diferentierile pe piata, asa iese in evidenta calitatea oferita, in raport cu suma platita. Banii nu mai sunt asa de multi, iar romanul este mult mai atent cui ii da si ce primeste in schimb".
Experta este de parere ca in tot mai multe domenii (dar putine fata de nevoile Romaniei) au aparut reglementari de tipul asigurarea calitatii. "Insa, deocamdata, in Romania inca mai este de invatat la capitolul cultura muncii si asigurarea calitatii", subliniaza Oana Mosoiu.
Se cauta mentalitati de invingatori
Renuntarea la atitudinea de tip "las’ ca merge si-asa!", spune Monica Eugeniu, managing director la compania Learning About, schimba in aceeasi masura atat viitorul persoanelor, cat si al echipelor. "Aceasta noua atitudine aduce mentalitatea unui invingator si energia unui campion. Nu am vazut campioni pe podium care sa-si fi spus «las’ ca merge si-asa!»", accentueaza Monica Eugeniu.
De altfel, subliniaza experta, pentru un angajat este extrem de onorant sa fie remarcat si premiat. Insa, pentru a ajunge intr-o asemenea postura, el trebuie sa renunte la ideea "las’ ca merge si-asa".
Sefii dicteaza
Mihaela Forgaciu, membru in HR Club si vicepresedinte la compania de brokeraj Assess Finance, vede aceasta schimbare de atitudine ca pe "o calibrare la realitatea economica". "Indiferent de natie, cand o tara trece printr-un astfel de moment economic, oamenii isi schimba atitudinea fata de munca, se reinventeaza. Practic, are loc o calibrare la realitatea economica actuala. Suntem cu totii oameni si reactionam la anumiti factori de stres. Angajatii incep sa renunte la atitudinea «las’ ca merge si-asa» pentru ca sefii lor le demonstreaza ca nu mai merge si-asa", spune experta in resurse umane.
Daca pana acum oamenii valorosi erau scapati din vedere pentru ca se pierdeau usor in multime, astazi ei devin vizibili si importanti pentru companie. "Ei vor primi proiecte importante care-i vor ajuta sa se afirme, sa creasca in cariera si sa obtina beneficii materiale din simplul motiv ca sunt buni, profesional si uman. Asta, pentru ca in vremuri de criza, mai mult ca oricand, un angajator are nevoie sa se sprijine atat pe competentele oamenilor sai, cat si pe calitatea lor umana", explica Mihaela Ginju, membru in HR Club si director executiv al Asociatiei Erudio.
Jobul conteaza mai mult
Este o certitudine faptul ca pe timp de criza financiara pastrarea locului de munca devine un obiectiv mult mai important pentru angajati, care acum valorizeaza mult mai clar postul pe care-l detin.
"Teama de a-si pierde locul de munca, de a nu avea bani cu care sa poata suporta cheltuielile lunare ii determina pe salariati sa aiba o atitudine pozitiva fata de job, care genereaza un randament crescut in desfasurarea activitatii. Sintagma «las’ ca merge si-asa» nu cred ca mai functioneaza in Romania, mai ales intr-o perioada de dizarmonie sociala si de dificultati economice", considera sociologul Marius Pieleanu.
Exemplu
Ce inseamna sa-ti faci bine treaba
"Eram in 1993, lucram deja de un an si speram din toata inima sa primesc si eu o diploma de merit din partea patronului meu. Inaintea mea fusesera premiati alti trei angajati. Fiecare avea poza pusa intr-un tablou mare, asezat la intrarea in sediu. Sub fotografie era scris motivul premierii. Mi se parea extrem de onorant sa fii remarcat si premiat. In momentul in care eu am fost premiata, mi-au dat lacrimile de fericire. si asta pentru ca eram un om care avea valoare pentru ceilalti. Patronul meu ne spunea asa: «A-ti face bine treaba, inseamna a te ingriji sa intelegi ce presupune cu adevarat sarcina pe care o primesti, pe cine serveste, sa te gandesti de la cine si cum faci ca sa primesti ajutor si pe cine si cand anunti daca vezi ca nu poti realiza la timp sarcina. Numai atunci poti spune daca ai facut sau nu o treaba buna»."
Sursa: Mihaela Ginju, membru in HR Club, director executiv al Asociatiei Erudio.