Plata pensiilor şi a salariilor pentru bugetari ar putea fi pusă în pericol dacă acciza suplimentară de 7 eurocenţi nu va fi aplicată de la 1 aprilie, deoarece suma care ar urma să fie colectată este de două miliarde de lei şi nu poate fi uşor înlocuită, a declarat Ioana Petrescu, ministrul Finanţelor, într-un interviu pentru Adevărul.
Citeşte şi: Cu ce întrebări a blocat-o Ialomiţianu pe Ioana Petrescu, noul ministru al Finanţelor?
Întrebată ce se poate întâmpla dacă nu se introduce această nouă taxă şi dacă există riscul ca banii să nu mai ajungă pentru pensii şi salarii, oficialul a răspuns afirmativ.
„Da. Sunt 2 miliarde, gândiţi-vă. Ar fi fost 2,670 miliarde, acum sunt 2 miliarde. Evident că exista un pericol foarte mare pentru că o mare parte din cheltuielile pe care le avem la buget sunt cheltuieli – nu ştiu dacă le-aş numi fixe, dar de genul de care descrieţi dumneavoastră: pensii, salarii. Care, vrând-nevrând, trebuie acoperite. Nu vorbim de lucruri care se taie foarte uşor. Restul de 25% se mai poate, dar vorbim aici de 2 miliarde şi asta e o sumă considerabilă. Era absolut necesar de introdus această taxă”, a precizat ministrul.
Citeşte şi: Ioana Petrescu susţine masurile contra plăţilor în numerar iniţiate de Chiţoiu
Petrescu a declarat că deja s-au pierdut 670 de milioane de lei din neîncasarea veniturilor din această acciză pe primele trei luni.
Banii nu ajung direct la autostrăzi
Oficialul a recunoscut că banii din acciza pe combustibili nu ajung direct la autostrăzi, aşa cum a anunţat iniţial, în toamna anului trecut, premierul Victor Ponta, motivând că „legea nu permite” direcţionarea unor bani către fonduri special constituite pentru astfel de scopuri.
Preşedintele Traian Băsescu i-a scris premierului Victor Ponta şi i-a cerut să renunţe la introducerea, începând cu 1 aprilie 2014, a creşterii anunţate a accizei la carburant. Şeful statului a argumentat spunând că măsura ar genera o presiune mult prea mare şi inutilă asupra mediului economic şi asupra consumatorului.
Citeşte şi: Funcţionari de stat, propuşi în AGA şi CA ale mai multor companii publice
„Revin cu solicitarea de a renunţa la introducerea, începând cu 1 aprilie 2014, a creşterii anunţate a accizei la carburant întrucât prin această măsură s-ar pune o presiune mult prea mare şi inutilă asupra mediului economic, dar şi asupra consumatorului individual. Efectele acestei creşteri, cu 42 de bani a litrului de benzină şi motorină, se vor concretiza într-o creştere a preţurilor care va genera inflaţie, precum şi o scădere a consumului, atât la nivelul cetăţeanului, cât şi al societăţilor comerciale. În cazul transportatorilor, creşterea accizei cu 7 eurocenţi pe litru va conduce la pierderea competitivităţii la nivel regional, cu impact direct asupra cifrei de afaceri. În plan intern, această majorare va forţa societăţile de transport să transfere aceste costuri asupra beneficiarilor finali, generând, astfel, o creştere a preţurilor”, spune Băsescu în scrisoare.
Citeşte şi: Cum pot fi românii convinşi să îşi plătească taxele?
Un alt domeniu potenţial afectat este agricultura, care, în anul 2013, a avut o contribuţie decisivă la înregistrarea de către România a unei creşteri economice peste aşteptări. Creşterea accizei cu 7 eurocenţi nu ar face altceva decât să frâneze o dezvoltare în continuare a acestui sector, mai ales în cazul în care condiţiile meteo nu vor fi la fel de favorabile ca şi în anul anterior”, mai scrie Traian Băsescu.