Explicația fostului șef al Învățământului vine în contextul discuțiilor apărute recent în spațiul public legate de deja celebrul ”fenomen Brăila”, în care o organizație nonguvernamentală a acuzat presiuni ale profesorilor asupra elevilor, ca aceștia din urmă să nu se înscrie la Evaluarea națională sau la Bacalaureat, dacă nu prezintă siguranță de promovare a examenului.
Fostul ministru al Educației neagă existența unui “fenomen Brăila”, susținând că totul se rezumă la dorința directorilor de școli de a obține finanțare. “ Nu cred că există un fenomen Brăila. Nu cred că profesorii pun prersiune pe elevii slab pregătiți să nu se înscrie la Bacalaureat sau la Evaluarea Națională. Aveau posibilitatea să-i lase corigenți și gata. Este vorba de înscrieri fictive în Învățământ pentru obținerea finanțării per elev și justificarea unor norme didactice”, a declarat pentru ROMÂNIA LIBERĂ, fostul ministru al Educației Naționale, Liviu Marian Pop.
“Fenomenul Brăila”, extins la nivel național. Elevii, monedă de schimb pentru directori
În județul Brăila există o diferență de număr de elevi înscriși în clasa a VII-a, în anul școlar precedent, și al celor care s-au înscris la evaluarea națională. Conform datelor statistice centralizate ale Ministerului Educației Naționale (MEN), obținute de ROMÂNIA LIBERĂ, este o diferență de aproximativ 600 de elevi de clasa aVIII-a ce nu s-au înscris la Evaluarea națională. Acestea, în situția în care nu toți acești elevi au fost corigenți.
Situația nu este însă una izolată. Fenomenul este prezent și în alte județe. De exemplu, în Dâmbovița, sunt circa 400 de elevi care puteau să fie înscriși la Evaluarea națională, dar nu s-au prezentat la acest examen.
Statistic, inspectoratele școlare județene nu au exmatriculat niciun elev care nu s-a prezentat la școală. Acest lucru este justificat prin învățământul obligatoriu.
De menționat că unitățile de învățământ preuniversitar de stat și particulare sunt finanțate în funcție de numărul de elevi pe care îl declară. Tot în baza numărului de elevi este se stabilesc și normele didactice (numărul de angajați din Învățământ).