Marina Militară a României este într-o situație critică. Atât din cauza întârzierii planului de achiziție a corvetelor, cât și pentru că fregata Mărășești a devenit indisponibilă.
Nava amiral a României, fregata Mărășești, intră în reparații. Decizia a fost anunțată de Statul Major al Forțelor Navale (SMFN) la data de 1 februarie.
Marina Militară a României are doar trei nave de luptă mari. Acestea sunt fregatele Mărășești, Regele Ferdinand și Regina Maria. Situația din estul Europei este tot mai tensionată. Chiar în acest moment, conducerea Armatei a decis trimiterea uneia dintre cele trei fregate în reparații.
“Fregata Mărășești, cea mai mare navă de război a Forțelor Navale construită în România, a executat luni, 31 ianuarie, manevra de plecare din portul militar Constanța, în vederea deplasării în locul de andocare, unde va intra într-un amplu proces de recondiționare și întreținere. Andocarea în Șantierul Naval Constanța prevede o serie de lucrări la opera vie, instalațiile de ancorare și guvernare, punțile exterioare, motoarele principale și echipamentele de navigație, precum și înlocuirea elementelor neconforme, printre care elementele de osatură, tabla și instalațiile de stins incendiul. Nava militară românească a intrat în șantier ca necesitate a refacerii capacității de luptă la un nivel necesar standardelor Forțelor Navale Române”, precizează SMFN.
Buget de 2 la sută din PIB pentru Apărare, dar insuficient
Planurile de înzestrare și modernizare ale Armatei Române se bazează pe un procent de 2 la sută din PIB. Acest procent a fost garantat de președintele Klaus Iohannis. Procentul este luat ca referință încă din perioada în care actualul premier, Nicolae Ciucă, era general în activitate și conducea Statul Major al Apărării.
„Bazându-ne pe o predictibilitate de 2 la sută din PIB a bugetului Ministerului Apărării Naționale, începând cu anul 2017, noi am gândit o strategie multianuală pentru înzestrarea MApN”
Nicolae Ciucă,
Prim-ministru
Acum o săptămână a avut loc ședința CSAT. La finalul acesteia, președintele Iohannis a anunțat că se impune modificarea urgentă a documentelor și a planurilor privind apărarea și securitatea României. CSAT a aprobat planul de măsuri elaborat de Statul Major al Apărării, “care vor avea ca rezultat o pregătire corespunzătoare a României pentru orice scenariu”, a precizat șeful statului.
“Șeful Statului Major a prezentat un plan de măsuri în continuarea planurilor armonizate cu NATO, care vor avea ca rezultat o pregătire corespunzătoare a României pentru orice scenariu. Acest plan a fost aprobat”
Klaus Iohannis,
Președintele României
Vor fi revizuite proiectele pentru securitatea națională, incluse în Planul de implementare a Strategiei Naționale de Apărare a Țării pentru anii 2020 – 2024.
Marina Militară a României are doar trei fregate, dintre care una în șantier
Comunicatul transmis de SMFN la data de 1 februarie 2022 se intitulează “Revitalizarea navei Amiral a Forțelor Navale Române”. Anunțul nu precizează cât timp va staționa nava în șantier. Cu alte cuvinte, nu se oferă niciun indiciu despre cât timp va fi indisponibilă nava.
Totuși, acum șase luni, în septembrie 2021, un anunț publicat de Forțele Navale arăta că fregata Mărășești este programată să intre în reparații. MApN, prin UM 02022 Constanța, a organizat o licitație pentru un contract cu o valoare estimată de 15,6 milioane de lei, fără TVA. Contractul urma să fie atribuit în urma unei proceduri de negociere cu publicarea prealabilă a unui anunț de participare.
În epoca lui Ceaușescu, fregata era declarată distrugător
Mărășești, nava amiral încă din perioada comunistă, este cea mai mare navă militară construită în România. Nava are o lungime de 144 de metri și un deplasament de 5500 de tone. În epoca lui Ceaușescu ea era declarată distrugător (o clasă superioară fregatelor). Denumirea de distrugător era folosită, probabil, din motive de imagine.
Acum, în anul 2022, nava Mărășești va urma un proces de reparații și revitalizare. Se vor realiza curățarea, sablarea și piturarea exteriorului, înlocuirea tablei și elementelor de osatură necorespunzătoare, precum și lucrări de mentenanță și reparare a unor instalații de la bord. Lucrările vor viza inclusiv motoarele, elicele și echipamentele de navigație. Contractul de revitalizare ar mai include reamenajarea hangarului și a heliportului.
La momentul publicării anunțului, durata contractului era indicată ca fiind 165 de zile.
Amintim că, acum câțiva ani, șeful de atunci al Forțelor Navale anunța cu totul alte planuri. Încă de la acel moment se stabilise că trebuie cumpărate patru corvete noi. Acestea urmau a înlocui patru corvete vechi care trebuie scoase din folosință. Dar și pentru fregata Mărășești se preciza că va fi retrasă din exploatare. Părea firesc, pentru o navă construită în 1985, deci veche de peste 35 de ani.
Urmărește România Liberă pe Facebook și Google News!