România are pregătite trei nave fluviale care pot să verifice lucrările care se execută pe brațul Bîstroe, a anunțat vicepremierul Sorin Grindeanu, care este și ministru al Transporturilor.
Navele Donaris 1, Donaris 2 și Donaris 3 aparțin Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ), cu sediul la Galați. Aceste trei vase au la bord echipamente care pot măsura adâncimea apelor navigabile. Aceste trei nave pot fi trimise în apele ucrainene din nordul Deltei Dunării, pentru a evalua lucrările pe care le execută, în acea zonă, statul ucrainean.
Anunțul referitor la disponibilitatea României de a trimite aceste nave în apele Ucrainei pare să fi fost postat pe internet de vicepremierul Grindeanu încă din data de 24 februarie 2023. Totuși, cel puțin la nivel public, încă nu există un răspuns al autorităților ucrainene, care să indice dacă acceptă sau nu un asemenea control.
Reacțiile românilor față de acest anunț al vicepremierului Grindeanu sunt variate. Unii îi salută inițiativa. Alții, însă, consideră că, în mod real, această idee a statului român nu poate fi pusă în practică. Pentru că, de exemplu, cele trei nave fluviale ar avea nevoie de personal acreditat.
Pot marinarii români să lucreze în Ucraina?
„Pot intra in Ucraina marinarii români doar cu acte valabile pe teritoriul României sau aveți nevoie de personal navigant acreditat STCW ? ( vezi ANR – bătaia de joc “Brevet Maritim Portuar” ). AFDJ ul are personal navigant doar cu actele valabile pe teritoriul României !! Poate că veți verifica zona noastră , nedragată!”, este unul dintre răspunsurile primite la postarea lui Grindeanu.
STCW este o convenție internațională privind angajații din marina civilă. ANR este Autoritatea Navală Română.
„Noi suntem pregătiți! Trei nave ale AFDJ Galați – dotate cu echipamente pentru măsurarea adâncimii canalelor navigabile – așteaptă acceptul pentru a face măsurători pe Canalul Bâstroe”
Sorin Grindeanu,
Ministrul Transporturilor
Potrivit datelor disponibile pe internet, Donaris 1, 2 și 3 sunt nave hidrografice. Toate aceste trei nave au fost construite în Germania.
Nave fluviale construite în Germania, dotate cu aparate hidrografice
Înainte să facă anunțul privitor la cele trei nave, Grindeanu susținuse că problema Bîstroe n-ar fi de competența Ministerului Transporturilor. Grindeanu sugera că ar trebui să intervină Ministerul Mediului și Ministerul de Externe.
După cum se știe, vicepremierul Grindeanu face parte din PSD. Nu doar Grindeanu, ci și alți politicieni PSD și AUR au acuzat Ucraina că execută lucrări periculoase. De exemplu, la 16 februarie 2023, senatorul de Tulcea, Valentin Cioromelea (AUR), anunța că România susține Ucraina în războiul contra Rusiei, „dar nu putem fi de acord să distrugem Delta Dunării”.
„Nu e posibil ca o țară aflată în război, o țară care este susținută și de România și de majoritatea țărilor din Uniunea Europeană și NATO, să își pună în practică, mai ales în săptămânile și lunile acestea, un plan care vine să distrugă mediul înconjurător, să distrugă Delta Dunării și care prejudiciază grav interesele României. Am văzut același scenariu cu cerealele aduse din Ucraina, care în momentul acesta pun pe butuci agricultorii români, care nu au unde să își vândă marfa. Cerealele din România sunt lipsite de preț pentru că toată piața europeană este inundată de cereale din Ucraina. Nu avem nimic împotriva sprijinului umanitar pe care trebuie să îl acordăm Ucrainei, o țară care este supusă unui război de agresiune din partea Federației Ruse. Dar trebuie să ne urmărim și noi interesul național. Iar în acest moment stoparea oricărui plan de construcție a canalului Bâstroe reprezintă, sau ar trebui să reprezinte, o prioritate. De aceea, îi cerem domnului ministru Bogdan Aurescu să ia atitudine”, afirma senatorul Cioromelea.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!