5.9 C
București
sâmbătă, 21 decembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăIncognitoPremierul și ministrul Apărării vizitează șantierele navale. Se pregătește un nou contract...

Premierul și ministrul Apărării vizitează șantierele navale. Se pregătește un nou contract pentru nave de luptă?

Premierul Marcel Ciolacu și ministrul Apărării Naționale, Angel Tîlvăr, au început să viziteze principalele șantiere navale de pe teritoriul României, ceea ce sugerează că statul român poate lua în calcul un nou contract pentru cumpărarea de vase de luptă destinate Forțelor Navale Române.

Premierul Marcel Ciolacu a vizitat, vineri, 9 februarie, Șantierul Naval din Constanța, iar a doua zi, 10 februarie, deși era sâmbătă, a mers la Șantierul Naval din Tulcea. Anterior, la 25 ianuarie 2024, ministrul Apărării Naționale și alți oficiali din conducerea MApN vizitaseră Șantierul Naval din Galați. Aceste trei unități din industria navală, alături de Șantierul Naval „2 Mai” de lângă Mangalia, reprezintă principalele fabrici navale din România, care sunt apte să construiască nave maritime, inclusiv cu destinație militară. După cum se știe, nava amiral a Armatei Române, fregata „Mărășești”, fusese construită, în ultimii ani ai comunismului, la Constanța, iar nava amiral a Poliției de Frontieră a României, „Ștefan cel Mare”, a fost construită, mult mai recent, la Galați.

La Șantierul Naval Damen din Galați, în vizita din 25 ianuarie 2024, ministrul apărării naționale, Angel Tîlvăr, a fost însoțit de șeful Statului Major al Apărării, generalul Gheorghiță Vlad și de șeful Statului Major al Forțelor Navale, viceamiralul Mihai Panait. „În cadrul discuțiilor cu reprezentanții companiei, ministrul Angel Tîlvăr a evidențiat faptul că, prin activitatea desfășurată prin cele două șantiere – de la Galați și Mangalia, prin soluțiile de proiectare navală dezvoltate în România și prin celelalte operații complexe cerute de producția navelor, Damen își aduce contribuția la economia României, prin crearea unui număr important de locuri de muncă și transfer tehnologic de vârf”, a transmis, ulterior, un comunicat al MApN. „România are o tradiție solidă și îndelungată în domeniul industriei de apărare, în toate dimensiunile sale, inclusiv în construcția de nave militare, de aceea Guvernul României încurajează și sprijină inițiativele de atragere și formare de specialiști români în domenii atât de importante”, a subliniat ministrul Tîlvăr.

Potrivit comunicatului transmis de MApN, ministrul Apărării a remarcat și „importanța deciziilor Damen de a-și forma pe plan local atât specialiștii de înaltă calificare, implicați în procesele de proiectare, cât și forța de muncă angrenată în producția navelor, prin colaborarea cu învățământul superior ingineresc românesc sau prin propriul centru de formare a specialiștilor înființat în cadrul șantierului de la Galați”. Peste 185 de ingineri români lucrează la Marine Engineering Galați (MEGA), care funcționează pe platforma șantierului din Galați.

Vasul amiral al Poliției de Frontieră a României, “Ștefan cel Mare”, este o navă din clasa OPV (Offshore Patrol Vessels) și a fost construit la Damen Galați. Compania olandeză Damen se clasase pe locul al doilea la licitația pentru cele patru corvete. Pe primul loc (deci câștigătoarea licitației) a fost asocierea dintre firma franceză Naval Group și Șantierul Naval din Constanța. Totuși, după ce a fost declarată câștigătoare, Naval Group a renunțat la acest contract. Drept urmare, în august 2023, MApN a anunțat că a anulat programul de înzestrare denumit “Corvetă multifuncţională”.

Contractul care a fost anulat în anul 2023 prevedea și că firma care va construi cele patru corvete va modernizate și fregatele „Ferdinand” și „Regina Maria”, din dotarea actuală a Forțelor Navale Române.

Firma străină care deține Șantierul Naval din Tulcea fusese una dintre cele trei care erau interesate să obțină contractul pentru cele patru viitoare corvete multifuncționale ale României. Contractul de construire a corvetelor a fost anulat de MApN anul trecut iar Forțele Navale Române au o situație critică. Acum, primul-ministru a văzut șantierele de la Constanța și de la Tulcea.

„Am fost impresionant astăzi de dimensiunea și complexitatea lucrărilor desfășurate la Șantierul Naval Vard din Tulcea, unul dintre cei mai mari jucători de pe piața construcțiilor navale! Știți câți angajați are acest șantier? Aproape 4.000. Și au nevoie de mai mulți pentru a-și putea onora comenzile”

Marcel Ciolacu,

Prim-ministru

Potrivit ministrului român al Apărării, „comportamentul agresiv al Federației Ruse, care a culminat cu invazia Ucrainei, a transformat, din păcate, regiunea Mării Negre într-o zonă de conflict. Această nouă realitate impune regândirea și adaptarea posturii noastre de securitate navală”. Ministrul Apărării Naționale nu a dezvăluit însă noile contracte pe care le ia în calcul MApN.

„Forțele Navale Române au în derulare programe de înzestrare importante care le vor permite să-și îndeplinească mai eficient misiunile. Preocuparea permanentă a MApN este ca aceste programe să ofere cât mai multe oportunități pentru industria de apărare din România, cu beneficii concrete pentru economia națională”

Angel Tîlvăr,

Ministrul Apărării Naționale

Această abordare are și rol strategic, pentru că producerea în România asigură securitatea aprovizionării și a mentenanței pe toată durată de viață a armamentului.

Urmărește România Liberă pe  XFacebook și Google News!

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Economia României: Creștere modestă în 2025, dar optimism pe termen lung

Incertitudinea politică, deficitul bugetar scăpat de sub control și slăbiciunile structurale ale economiei vor continua să afecteze România. Cu toate acestea, impactul ar putea...

Piața rezidențială în 2024: Creștere a cererii și noi proiecte în București

Anul 2024 a adus o evoluție pozitivă pentru piața rezidențială, datorită condițiilor mai atractive de accesare a creditelor ipotecare comparativ cu 2023. Cu toate...

Incendiu puternic în Piața Matache din Capitală: Avertizare RO-ALERT pentru populație

Sâmbătă dimineață, un incendiu de proporții a cuprins mai multe magazine din Piața Matache, situată pe strada Cameliei, Sectorul 1 al Capitalei. Din cauza...
Ultima oră
Pe aceeași temă