Isărescu scapă de legătura cu Securitatea, pe baza unei decizii a magistraților Curții Constituționale a României (CCR). Legea care ar permite redeschiderea dosarelor Securității e neconstituțională, a decis CCR.
Magistrații CCR consideră că Legea 161 / 2019 este neconstituțională. Aceasta este legea prin care CNSAS a redeschis dosarul lui Isărescu, pentru a verifica dacă Isărescu a colaborat cu Securitatea.
Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității (CNSAS) nu poate folosi Legea 161 / 2019 pentru a redeschide dosarul în care apare numele lui Mugur Isărescu. CCR a decis că Legea 161 / 2019 este neconstituțională. Această lege a fost invocată de CNSAS când a reanalizat dosarul lui Isărescu. Pe baza ultimei analize, CNSAS ceruse judecătorilor de la Curtea de Apel să confirme calitatea de colaborator al Securităţii a lui Isărescu.
Dar guvernatorul BNR, prin avocatul său, Valeriu Stoica (fost ministru PNL al Justiției), a depus o sesizare la CCR. Sesizarea susținea că Legea 161 / 2019 este neconstituțională. Iar CCR, “cu majoritate de voturi, a admisexcepția de neconstituționalitate și a constatat că Legea nr.161/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24 / 2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității este neconstituțională în ansamblul său”, a anunțat, ieri, un comunicat al CCR.
Isărescu scapă de legătura cu Securitatea folosind o decizie a CCR
Legea 161 / 2019 este neconstituțională întrucât ea ar fi fost aprobată de Parlamentul României, în mod eronat, ca lege organică. Totuși, această lege nu avea caracter organic, consideră CCR. Acest punct de vedere este transmis printr-un comunicat CCR. În lipsa altor informații, comunicatul este al președintelui CCR, Valer Dorneanu.
“Adoptarea Legii nr.161/2019, în mod eronat, ca lege organică încalcă prevederile constituţionale privind bicameralismul funcţional al celor două Camere ale Parlamentului”
Valer Dorneanu,
Președintele CCR
Pe baza Legii 161 / 2019, CNSAS a reanalizat documentele referitoare la informatorul Manole al fostei Securități. Securitatea i-ar fi atribuit acest pseudonim lui Mugur Isărescu, actualul guvernator al BNR. Înainte de 1989, pe când era un simplu cercetător, Isărescu ar fi trimis “informații” către Securitate, afirmă CNSAS.
“Informaţii prin care se denunţau activităţi potrivnice regimului totalitar comunist, precum comentarii negative la adresa nivelului de trai din România sub regimul comunist”
Constantin Buchet,
Președinte CNSAS
Legea 161 / 2019 a permis CNSAS să reanalizeze documentele despre Isărescu. CNSAS a argumentat că, ulterior primei analize, au apărut informații suplimentare care nu pot fi neglijate.
CNSAS nu mai poate folosi Legea 161
În cererea adresată Curții de Apel, CNSAS solicita confirmarea statutului de informator al Securității pentru Mugur Isărescu. CNSAS susținea că Securitatea l-a folosit drept sursă pe Isărescu timp de zece ani, începând din 1979. În perioada în care era exploatat de Securitate, Isărescu era cercetător la Institutul de Economie Mondială din București.
După ce în presă au apărut informații despre legătura dintre Isărescu și Securitate, guvernatorul BNR a respins acuzațiile. Isărescu a spus că ele sunt “noi episoade din lunga listă de strădanii de a fi acuzat cu orice pret de către aceiași oameni care și-au făcut un subiect cotidian din persoana mea”.
CNSAS consideră totuși că informațiile transmise de Isărescu la Securitate, despre cetățeni străini, ar fi afectat drepturile lor fundamentale.
Dar ca urmare a sesizării depuse de avocatul lui Mugur Isărescu, magistrații CCR au decis că Legea 161 / 1991 este neconstituțională. Legea a fost aprobată în Parlament printr-o modalitate care “încalcă prevederile constituţionale privind bicameralismul funcţional al celor două Camere ale Parlamentului, precum şi pe cele ale art.117 alin.(3) privind înfiinţarea autorităţilor administrative autonome”, susține CCR.
“Având în vedere jurisprudenţa instanţei de contencios constituţional, precum şi faptul că art.12 ind.1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.24/2008 a fost introdus în corpul actului normativ prin Legea nr.161/2019, a cărei neconstituţionalitate în ansamblu a fost reţinută faţă de temeinicia motivelor de neconstituţionalitate extrinsecă, Curtea a constatat că nu mai este cazul să examineze criticile de neconstituţionalitate intrinsecă cu privire la art.12 ind.1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/ 2008″, menționează comunicatul transmis, ieri, de Curtea Constituțională.