Ministerul Apărării Naționale (MApN) și-a retras din procedura de avizare proiectul de lege care ar fi dat puteri sporite Direcției Generale de Informații a Apărării (DGIA).
Anunțul în acest sens, transmis printr-un comunicat de presă, este următorul:
„Ca urmare a observațiilor primite până la acest moment, în cadrul procedurii de transparență decizională începută în data de 20 octombrie, Ministerul Apărării Naționale a decis retragerea de pe fluxul de avizare interinstituțională a proiectului de Lege privind organizarea și funcționarea Direcției Generale de Informații a Apărării și pentru modificarea Legii nr. 346 din 2006 privind organizarea și funcționarea Ministerului Apărării Naţionale.
În cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte normative, Ministerul Apărării Naționale va rămâne consecvent respectării cadrului legal referitor la asigurarea transparenței decizionale, în scopul elaborării unor acte normative care să corespundă nevoilor de adaptare la provocările din mediul de securitate”
Acest comunicat de presă a fost transmis de MApN la data de 27 octombrie 2023. Cu o zi înainte, la data de 26 octombrie 2023, „România Liberă” prezentase un articol despre proiectul de lege elaborat de MApN. Articolul nostru se intitula astfel: „Direcția de Informații a Armatei vrea puteri sporite, cum au SRI și SIE. Ministerul Apărării Naționale a elaborat un proiect de lege„.
Nu este clar, deocamdată, dacă MApN va elabora un alt proiect de act normativ cu privire la funcționarea DGIA sau, dacă, DGIA va rămâne să funcționeze conform normelor actuale, care sunt incluse în Legea de organizare și funcționare a MApN (Legea 346 / 2006). Proiectul de lege pe care MApN l-a retras ar fi dat DGIA puteri sporite. DGIA ar fi primit inclusiv dreptul de a cere informații de la instituții de stat din România și de la cetățeni, așa cum au, de exemplu, SRI și SIE.
Un alt element interesant este cel referitor la directorul general al DGIA. Funcția acestuia are rang echivalent celui de secretar de stat, ceea ce ar însemna că directorul general al DGIA ar trebui numit de primul-ministru. Totuși, proiectul de lege pe care MApN acum l-a retras menționa că directorul general al DGIA putea fi numit sau eliberat din funcție de către ministrul Apărării, cu avizul CSAT. Iar în forma actuală a Legii 346 se prevede că „directorul general este numit de către ministrul apărării, cu aprobarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării”. Altfel spus, directorul general al DGIA este un secretar de stat asupra căruia prim-ministrul nu are niciun control.
Urmărește România Liberă pe X, Facebook și Google News!