Statele membre UE si-au armonizat regulamentele in directia unei politici comune a transporturilor, existand un regim comun pentru documentele necesare transportului interstatal de marfuri, fapt ce reduce timpul de trecere a frontierei. De asemenea, in virtutea libertatii de a presta servicii, transportatorii de persoane nu au nici ei restrictii de circulatie in interiorul UE si se supun acelorasi reguli in toate statele membre.
Eurovigneta este primul pas catre crearea unui sistem european de taxare a folosirii drumurilor publice. Directiva Eurovigneta defineste anumite reguli pe care statele membre UE trebuie sa le respecte, daca vor sa introduca taxe pentru folosirea drumurilor publice. Directiva stabileste tarife maximale pentru taxele de drum corelate cu marimea vehiculelor si performantele lor ecologice. In domeniul transporturilor, Romania a obtinut la negocieri doua perioade de tranzitie pentru aplicarea Directivei Eurovigneta 99/62 si pentru aplicarea prevederilor privind greutatile maxime ale vehiculelor din Directiva 96//53.
Niveluri de impozitare
Romania are la dispozitie patru ani pentru a alinia nivelul impozitelor aplicate vehiculelor romanesti care desfasoara exclusiv transporturi nationale. Astfel, pana in 2007 nivelul impozitelor va atinge 60 la suta din nivelul minim prevazut de legislatia europeana, urmand ca pana in 2009 acest nivel sa fie de 80 la suta si in 2011 sa egaleze impozitele minime prevazute de Directiva Eurovigneta. Directiva Eurovigneta stabileste nivelurile de impozitare pentru vehiculele care efectueaza transport intern in statele membre UE.
Greutatile si dimensiunile admise
Romania a negociat o perioada de tranzitie privind greutatea maxima admisa pe osie care, potrivit Directivei 96/53, este de 11,5 t. Insa, trebuie sa se alinieze acestei prevederi pana in anul 2013. In ceea ce priveste dimensiunile maxime admise, stabilite prin acelasi act comunitar, Romania nu a solicitat o astfel de perioada de tranzitie. Astfel, limitele maxime admise in Romania sunt aceleasi cu cele din UE. Spre exemplu, un tren rutier poate avea o lungime maxima de 18.75 m, o inaltime de 4 m si o latime de 2,55 m.
Din cauza decalarii aplicarii normelor europene amintite, Romania nu va avea acces la pietele nationale de transport rutier de marfa ale altor state membre din UE timp de trei ani dupa data aderarii. Aceasta perioada de tranzitie solicitata de Comisia Europeana pentru operatiuni de cabotaj rutier de marfa este de tipul 3+2. Ceea ce inseamna ca, dupa trei ani in care cabotajul nu este permis si in conditiile in care liberalizarea completa a pietelor nationale pentru operatorii romani ar provoca distorsiuni majore in anumite state membre, acestea pot solicita prelungirea perioadei de tranzitie cu inca doi ani. Masurile de restrictionare a accesului pe piata interna sunt insa reciproce, ceea ce inseamna ca nici operatorii comunitari nu vor avea acces la piata nationala de transport rutier de marfa din Romania.
Cabotajul rutier este transportul de marfa intre doua puncte de trecere de pe teritoriul aceluiasi stat. Asadar, in perioada de tranzitie solicitata de Comisie, transportatorii romani nu vor putea face transport in interiorul altor state membre. Dar aceasta restrictionare nu afecteaza transportul international de marfuri intre doua puncte din state membre diferite, transport care se liberalizeaza complet.