8.5 C
București
duminică, 3 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăIarna inghite zilnic 2.000 de basculante cu sare. Degeaba insa

Iarna inghite zilnic 2.000 de basculante cu sare. Degeaba insa

» 32 de mii de tone de sare, adica 2.000 de basculante pline-ochi. Acesta este necesarul de sare al drumurilor nationale pentru fiecare zi de ninsoare abundenta sau polei. Consumul de sare este cu 25% mai mare decat iarna trecuta, insa cantitatile tot nu ajung pentru o circulatie fara probleme.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a aprovizionat pana in prezent pentru deszapezirea soselelor nationale (16.000 kilometri din totalul de 80.000 kilometri) o cantitate de 229.300 tone de sare, in crestere cu 25% fata de iarna 2008-2009. In pofida majorarii, cantitatea de sare imprastiata pana acum nu a fost suficienta, dupa cum rezulta din calcule, dar si din declaratiile firmelor care fac deszapezirea. "La fiecare kilometru de sosea se consuma doua tone de sare. Aceasta, presupunand ca este o singura iesire pe zi a utilajelor.

Daca ninge, sunt mai multe iesiri", spune seful unei firme de profil. Pentru deszapezirea integrala a retelei de drumuri si pentru aplicarea tratamentelor impotriva poleiului se pot consuma intr-o zi 32.000 de tone. Cantitatea asigurata de CNADNR acopera interventiile pe intreaga retea timp de opt zile. "In zonele in care ninge traditional, cum ar fi Muntenia sau Moldova, ar fi trebuit sa fie asigurata o cantitate cu 300-400% mai mare decat anul trecut", spune constructorul indicat.

Banii de sare, platiti si dupa patru luni
Criza de sare are doua explicatii. In primul rand, firmele care fac deszapezirea cumpara din banii lor sarea la cererea CNADNR, o depoziteaza la sectiile de drumuri ale companiei si primesc banii dupa ce o arunca pe sosele. Intervalul dintre momentul la care dau banii si cel de decontare a cheltuielilor poate ajunge si la 120 de zile.
"Este primul an in care Compania de Autostrazi nu cumpara sare (sarcina picand pe spatele firmelor). Nu sunt fonduri si suntem aproape la limita cu stocurile de sare. Noi platim sarea cu banii jos", se plange Gheorghe Cusa, patronul firmei GECOR de pe Autostrada A2 Bucuresti-Cernavoda. In plus, achizitiile de sare sunt dificile, deoarece lipsesc disponibilitatile financiare. Majoritatea firmelor sunt si reparatori ai drumurilor nationale si au de incasat de la CNADNR aproximativ 200 milioane de euro pe lucrarile facute.

CNADNR are rezerve de sare
Aurel Balajel, director de intretinere al CNADNR, nu crede ca se poate vorbi de cantitati insuficiente de sare. "Acum avem rezerve de 32.000 tone. Cumparam doar saptamanal pentru a nu ramane cu ea in depozite la vara. Firmele pot face orice calcule vor, insa noi respectam normativele referitoare la consumul de sare pe sosele. Cat priveste contractele de deszapezire, acestea prevad ca plata se va face la 60, 90 sau la 120 de zile", spune el. Nu se poate spune ca lipsa sarii pe sosele ar fi cauzata de absenta acestei resurse. Potrivit Institutului de Statistica, Romania este exportator net de sare, inclusiv de cea destinata drumurilor. In noiembrie 2009, Romania a exportat 2.075 tone de sare, fata de importuri de 400 tone in aceeasi luna. Sarea utilizata pentru intretinerea drumurilor nationale provine de la cele sapte saline ale regiei nationale SALROM.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă