O data cu deschiderea autostrazii Bucuresti-Constanta A2, hotii de fier vechi si-au gasit o noua preocupare si o noua sursa de venit: bucsele de la panourile antiorbire, gardurile de plasa ce delimiteaza soseaua de terenurile limitrofe, parapetii mediani si cei marginali. Oricat s-ar stradui drumarii sa-i impiedice, numarul hotilor este mult mai mare iar modurile de actionare sunt ingenioase, dar in acelasi timp extrem de distructive.
Cele mai „vanate” trofee
Pentru a fura o banala bucsa de aluminiu de la panourile antiorbire, ei distrug intreg ansamblul. Conform informatiilor primite de la drumari, pana luna trecuta au fost furate 107.649 panouri antiorbire, costurile pentru inlocuirea acestora ridicandu-se la circa 12.000 euro.
In ceea ce priveste plasa gardurilor de delimitare, au fost furati 2.330 metri liniari, iar inlocuirea lor a costat pana acum 58.250 euro. Asa cum am mai spus, nu au scapat de urgia hotilor nici parapetii marginali si cei mediani, astfel au disparut peste 850 de metri liniari, a caror valoare se ridica la 37.444 euro. Un capitol aparte il reprezinta indicatoarele rutiere de tabla. Acestea sunt cele mai „vanate” trofee. Valoarea estimata a inlocuirii lor este de 135.000 euro.
La o analiza comparativa a numeroaselor furturi si distrugeri ce s-au inregistrat pe autostrada A2 Bucuresti-Constanta pe o lungime de aproximativ 100 km care sunt dati in exploatare, specialistii de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale au constatat o exacerbare a fenomenului avand ca efect deteriorarea conditiilor de confort si siguranta circulatiei a utilizatorilor drumului.
Astfel, in anul 2005 s-a inregistrat o valoare cumulata a furturilor si distrugerilor de aproximativ 242.649 euro, comparativ cu anul 2004, cand valoarea acestora a fost de aproximativ 133.000 euro. Bugetul alocat pe anul 2005 pentru siguranta circulatiei pe autostrada A2 este in valoare de aproximativ 1.050.000 euro si este compus din: refacerea marcajelor rutiere, achizitia si repararea indicatoarelor rutiere si a dispozitivelor de siguranta a circulatiei – parapeti elastici, dispozitive antiorbire, gard de protectie impotriva animalelor, sisteme de sustinere.
25% din cheltuieli, pentru remedierea furturilor
Concluzia care rezulta este ca 25% din bugetul pe anul 2005 este alocat pentru remedieri de siguranta circulatiei pe autostrada A2. Acest ritm, de deteriorare si vandalizare progresiva a dispozitivelor de siguranta a circulatiei, va duce, intr-un timp foarte scurt, la folosirea intregului buget alocat pentru intretinerea elementelor de siguranta circulatiei numai pentru completarea si repararea daunelor provenite din furturi si distrugeri, fondurile necesare intretinerii nemaiputand fi asigurate.