15.4 C
București
marți, 1 octombrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăHopuri în calea autostrăzii Comarnic-Braşov

Hopuri în calea autostrăzii Comarnic-Braşov

Ministrul Dan Şova va trebui să amâne pentru 2014 ambiţia sa de a începe lucrările la ceea ce se anunţă a fi cea mai bătută autostradă a României, cea de pe Valea Prahovei.

Începerea lucrărilor de construire a autostrăzii Comarnic-Braşov, condiţionată de găsirea unui concesionar dispus să finanţeze şi realizeze lucrările, ar putea fi întârziată de necesitatea obţinerii unui vot pozitiv al Parlamentului la proiectul de lege privind parteneriatul public-privat (PPP) realizat de Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine (DPIIS), dar neînaintat încă Legislativului.

Într-un interviu acordat recent Agerpres, ministrul a declarat că îşi doreşte semnarea contractului ”până pe 30 septembrie” şi începerea lucrărilor în octombrie. Până la jumătatea acestei luni va fi încheiată faza de precalificare, a spus Şova.

De ce e necesară o nouă lege?

În nota de fundamentare a proiectului unei noi legi a PPP, prezentat pe site-ul de internet al SGG (DPIIS neavând un sit de internet propriu, după cum relatam zilele trecute), DPIIS afirmă că precedenta lege ce gestiona domeniul parteneriatelor public-private, respectiv Legea 178/2010, avea prevederi ce se suprapuneau cu OUG 34/2006 a achiziţiilor publice, avea aplicabilitate limitată – doar la parteneriatele contractuale nu şi la cele instituţionale (cele în care statul şi investitorul înfiinţează o companie de proiect), şi restrângea drastic posibilitatea statului de a participa cu fonduri publice la proiectul dezvoltat împreună cu investitorul privat. Ca urmare, DPIIS a realizat o nouă lege care pare a da o grămadă de drepturi investitorilor, uşurând astfel sarcina acestora de a obţine finanţarea băncilor pentru proiectele în cauză.

Cu ce ademeneşte statul investitorii?

Statul va putea participa cu bani la compania de proiect, îşi va asuma obligaţii de plată, va putea oferi garanţii bancherilor care vor finanţa proiectul. Pe durata execuţiei proiectului, statul va putea participa cu fonduri provenite din finanţări nerambursabile, iar pe perioada exploatării proiectului cu bani proprii, care nu vor apăsa însă asupra deficitului bugetar. Investitorii vor putea ceda băncilor cu titlul de garanţie creanţele lor asupra statului -partener. Acesta va putea participa la compania de proiect inclusiv cu bunuri din domeniul public, fără ca acestea să poată fi însă vândute investitorilor

În aritmetica concesiunii autostrăzii astfel de prevederi avantajoase pentru investitori sunt importante. ”Atât timp cât nu se ştie dacă această lege a PPP va trece de Parlament Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România fie nu va primi nici o ofertă, fie aceasta va fi la preţ dublu sau chiar triplu”, spune un director din cadrul companiei de stat.

Proiectul croit pe interesul viitorilor investitori, conţinând prevederi pe placul bancherilor care dau banii, are deocamdată unele imperfecţiuni ajustate în discuţiile dintre DPIIS şi investitori, bancheri, organisme europene.

Potrivit unei analize HotNews.ro, în timp ce un articol permite descalificarea unui competitor în condiţiile în care ”oferta (acestuia – n.r.) nu este susţinută din punct de vedere tehnic, financiar, logistic”, următorul articol obligă la păstrarea ofertei dacă investitorul privat a obţinut în mod legal un ajutor de stat. Dacă în Europa ajutorul de stat e interzis, în China el e permis. După cum e definit în proiect, investitorul privat poate, fi de fapt, de stat, iar participarea la licitaţia autostrăzii Comarnic-Braşov a firmei publice China Communications Construction face aceste aspecte să fie de interes.

Chiar promovată această lege a PPP, începerea lucrărilor va trebui să treacă mai multe hopuri. Potrivit proiectului de lege trebuie mai întâi prezentate oferte preliminare, urmează alegerea unei soluţii tehnice preferate, comunicarea acesteia celorlalţi posibili investitori, depunerea ofertelor finale, desemnarea celei câştigătoare. Trebuie soluţionate eventualele contestaţii, după care câştigătorul va trebui să găsească banii necesari derulării proiectului, etapă ce poate dura cel puţin o altă lună. Începerea lucrărilor, programată de Şova pentru octombrie va fi condiţionată de realizarea proiectului tehnic, studii geologice şi hidrologice ale terenului, etc.

4 firme şi-au exprimat interesul de a construi autostrada Comarnic-Braşov, de trei ori mai puţine decât în urmă cu 5 ani.

 

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Nicușor Dan susține că oamenii nu sunt în pericol, dacă trec prin Piața Unirii

Primarul general afirmă că nu există un expert care să confirme urgența lucrărilor de reabilitare Primarul Capitalei nu crede că graba cu care primarul sectorului...

„M-am declarat vinovat de jurnalism”, spune Julian Assange, fondatorul Wikileaks

Fondatorul Wikileaks, Julian Assange, a declarat marți că a fost eliberat după ani de încarcerare doar pentru că s-a declarat vinovat de a face...

Categoria Capul plecat mantinela nu-l atinge

Tanczos Barna, senator UDMR, despre PNL, lăsat în ofsaid de președintele Iohannis:  „PNL-ul s-a izbit cu capul de mantinelă”. Source link
Ultima oră
Pe aceeași temă