-1 C
București
marți, 19 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăHipermarketurile fac preturile

Hipermarketurile fac preturile

» Aproape jumatate din pietele oraselor din Franta sunt dominate de marile retele de hipermarketuri, arata un studiu Asterop.

» Furnizorii sustin ca marile retele de hipermarketuri controleaza 80% din piata romaneasca de consum.

Scumpirea alimentelor nu este doar rezultatul cresterii preturilor materiilor prime, al graului, laptelui, soiei sau al carburantilor, ci si al unei concurente imperfecte, din cauza dominatiei hipermarketului. Potrivit unui raport al companiei de ceretare a pietelor Asterop, aproape jumatate din pietele oraselor din Franta sunt dominate de marile retele de hipermarketuri. Acestea pot impune furnizorilor niveluri de preturi ridicate, avertizeaza revista de specialitate Capital.

In Romania, marile retele de hipermarketuri acopera doar 35% din piata, potrivit studiilor Consiliului Concurentei, care considera astfel ca nu se pune problema unei pozitii dominante. Micii industriasi sustin insa contrariul, deoarece piata romaneasca are o acoperire mare din autoconsum, care trebuie scos din ecuatie. "Hipermarketurile au si in Romania o pozitie dominanta. In Romania avem doua piete de consum. La noi, jumatate din populatie, mai ales cea rurala, nu cumpara alimente, ci consuma din productia proprie. Astfel ca acest nivel de 35% corespunde in realitate unei acoperiri de 80% din piata romaneasca de consum", spune presedintele Romalimenta, Sorin Minea.
La Bucuresti se deruleaza ultima etapa a negocierilor dintre reprezentantii hipermarketurilor si furnizorii de produse alimentare, pentru elaborarea unui cod de conduita care sa regleze ceea ce furnizorii numesc pozitia abuziva a retailerilor.
Milea spune ca cele doua parti au cazut de acord asupra faptului ca taxele de raft nu vor mai fi obligatorii si au agreat ideea unui bonus pe care furnizorii sa-l cedeze marilor retele in caz de crestere a castigului, insa nu au ajuns la un punct de vedere comun asupra definirii pretului de achizitie. In sine, codul nu va avea nici o putere in instante, nu este mai mult decat un "gentlemen agreement", admite Milea, iata de ce furnizorii vor mai mult: o reglementare a formulei preturilor.

Producatorii vor sa se adopte o reglementare prin care sa se defineasca pretul de achizitie dupa modelul frantuzesc, astfel incat sa nu mai existe preturi minimale sugerate sau impuse de hipermarketuri. "Vrem sa existe o reglementare clara, impusa prin hotarare de guvern, care sa defineasca pretul de achizitie si sa nu mai permita incarcarea producatorilor cu unele cheltuieli care nu ne apartin, cum ar fi costurile de promovare a produselor. Francezii au asta", spune Milea.
Orice negociere nu poate incalca principiile competitiei loiale, ne-a declarat Dan sucu, presedintele Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR). "Este nevoie urgenta de un cod de bune practici, de un ghid, insa prevederile acestuia nu trebuie sa intre in nici un caz in contradictie cu legile concurentei. Am cerut ca atunci cand se va ajunge la o forma finala a codului, acesta sa fie avizat de Consiliul Concurentei, pentru a evita competitia neloiala", a spus sucu.
Ca solutie de compromis, producatorii au propus un bonus care sa fie o anumita cota din diferenta de castig din vanzari obtinuta prin efortul de promovare a hipermarketurilor.

» Reteta pretului scumpeste alimentele
"Intr-o prima etapa, in Franta au crescut preturile la marile retele de hipermarketuri, iar micile magazine au ieftinit produsele alimentare. Dupa patru luni, toate retelele au redus preturile", sustine Milea. Statististica arata insa ca in Franta preturile alimentelor au urcat in mai in medie cu 0,2%.

Cele mai citite

România-Cipru 4-1. Naționala va fi în urna a doua valorică pentru preliminariile Campionatului Mondial din 2026

România a încheiat cu o victorie campania excelentă din Nations League. Tricolorii s-au impus cu scorul de 4-1 împotriva reprezentativei din Cipru, pe Arena...
Ultima oră
Pe aceeași temă