0.3 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăGrupul Arcelor Mittal deturneaza importurile de materie prima din Romania spre Bulgaria

Grupul Arcelor Mittal deturneaza importurile de materie prima din Romania spre Bulgaria

Activitatea portuara din Constanta a suferit in ultimele luni o scadere substantiala, datorita unor interese obscure ale Grupului Arcelor Mittal, care a decis sa mute importurile de materie prima dinspre Portul Constanta catre Portul Burgas din Bulgaria. Recente informatii de presa arata ca e vorba de o decizie a managementului Arcelor Mittal Galati, decizie luata impotriva intereselor strategice ale Romaniei si chiar impotriva intereselor comerciale imediate ale Grupului Arcelor Mittal.

O scrisoare pierduta, un transport deturnat: "Nu spre Constanta, ci spre Burgas"

Pe 2 iunie 2009 a avut loc o corespondenta electronica intre manageri din cadrul Grupului Arcelor Mittal. Schimbul de email-uri – care a ajuns in presa romaneasca – se refera la transportul de materie prima (minereu de fier brazilian din zona Guaiba) pentru combinatul SIDEX Galati, detinut de Grupul Arcelor Mittal.

Cem Ugur, unul dintre managerii din Londra ai Arcelor Mittal, propune o varianta de transport pe ruta normala Guaiba – Constanta, cu ajutorul unei nave denumite Jin Sheng, care are o capacitate de 75.000 tone. Acest transport ar fi urmat sa aiba loc in a doua jumatate a lunii iunie 2009. Destinatar al email-ului trimis de Cem Ugur (indicat in sectiunea CC) este Unmesh Nerkar, manager la Arcelor Mittal Galati si direct interesat in efectuarea transportului de minereu de fier din Brazilia catre Romania.

Raspunsul d-lui Nerkar la propunerea d-lui Ugur este simplu si dezarmant: "Not to Constanta but to Bourgas, Bulgeria", adica "Nu spre Constanta, ci spre Burgas, Bulgaria", dupa care urmeaza indicatii referitoare la organizarea transportului pe noua ruta.

Propunerea din emailul d-lui Cem Ugur pentru ruta Guaiba – Constanta este formulata in mod logic, tinand cont de precedentele importuri de minereu de fier brazilian, care au ajuns la Galati prin Portul Constanta. Din motive obscure, conducerea Arcelor Mittal Galati decide insa altfel: importul trebuie facut prin Portul Burgas, nu prin Portul Constanta. Perdantul e Romania.

Siderurgia romaneasca si Portul Constanta au fost dezvoltate in mod complementar

Istoric vorbind, facilitatile de transport si operare portuara din zona Constanta au fost dezvoltate in paralel cu industria siderurgica si metalurgica romaneasca.

Investitiile in Portul Constanta (atat inainte de 1989, cat si dupa 1989) si constructia canalului Dunare – Marea Neagra au fost special facute pentru a reduce costurile de transport pentru materiile prime importante, atat prin scurtarea distantelor, cat si prin marirea vitezei de manipulare a marfurilor.

Este deci in interesul strategic al Romaniei ca acest sistem sa functioneze integrat, cu Portul Constanta servind drept poarta de intrare pentru materiile prime necesare activitatii uzinelor din orase precum Galati, Hunedoara sau Roman. Iar acest lucru trebuie sa se petreaca indiferent de forma de proprietate a agentilor economici sau de nationalitatea proprietarilor lor. A submina un asemenea sistem prin inventarea de rute de transport alternative (mult mai scumpe) este o lovitura data interesului national, cu consecinte grave: mii de someri, reducerea veniturilor bugetului de stat si inutilitatea unor investitii de miliarde de euro, realizate timp de 30-40 de ani.

Peste tot in lume, companiile multinationale au datoria de a respecta interesele strategice ale tarilor-gazda si obligatia morala (iar uneori si legala) de a functiona in parteneriat cu agentii economici nationali.

Sfidarea de care da dovada Grupul Arcelor Mittal este un act ostil la adresa Romaniei si o incalcare a regulilor competitiei corecte, motiv pentru care impotriva Grupului Arcelor Mittal s-a formulat o plangere la Consiliul Concurentei.

 

Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime" Constanta
Compania Nationala "Administratia Canalelor Navigabile"
Comvex S.A. Constanta
   

 

Click pe imaginea de mai jos pentru a vizualiza detaliile:

Cele mai citite

Ministrul Apărării, Angel Tîlvăr, a avut o întrevedere cu reprezentanți ai Airbus

Ministrul Apărării Naţionale, Angel Tîlvăr, s-a întâlnit joi, la sediul Ministerului Economiei, cu o delegaţie a companiei Airbus, subiectul principal al discuţiilor fiind axat...

Ministrul Apărării, Angel Tîlvăr, a avut o întrevedere cu reprezentanți ai Airbus

Ministrul Apărării Naţionale, Angel Tîlvăr, s-a întâlnit joi, la sediul Ministerului Economiei, cu o delegaţie a companiei Airbus, subiectul principal al discuţiilor fiind axat...
Ultima oră
Pe aceeași temă