In premiera absoluta pentru viata publica romaneasca, functionarii din Agentia Nationala pentru Dezvoltarea si Implementarea Programelor de Restructurare a Zonelor Miniere (ANDIPRZM) s-au revoltat impotriva a ceea ce ei considera un abuz legislativ produs de sefii lor. Angajatii din ANDIPRZM au mers pana acolo incat au contestat, pe toate canalele posibile, inclusiv la comisiile parlamentare de profil, ordonanta de urgenta a Guvernului privind reorganizarea Agentiei.
Ca urmare, taman acolo unde reprezentantii Ministerului Economiei si Comertului (MEC) au mers sa explice binefacerile noului act normativ, functionarii publici din ANDIPRZM au fost si ei prezenti cu memorii in care au prezentat, pe larg, dedesubturile intregii afaceri.
Culoar liber pentru contractorii privati
Ordonanta contestata (nr. 72 din iunie 2005) vizeaza reorganizarea ANDIPRZM. "Salariatii ANDIPRZM, semnatari mai jos, se adreseaza dumneavoastra cu acest memorandum avand in vedere faptul ca institutia noastra se afla in fata unei situatii foarte grave, determinata de initiativa abuziva a Departamentului de Resurse Minerale din Ministerul Economiei si Comertului, condus de secretarul de stat Ionel Mantog, de a schimba statutul si structura Agentiei, prin OUG 72 din 29 iunie 2005, a carei aprobare de catre Parlament va avea consecinte negative asupra intregii functionari a institutiei si, in acelasi timp, va afecta grav programele si proiectele demarate de ANDIPRZM in zonele miniere”, se spune in memoriul adresat Parlamentului de catre angajatii Agentiei.
Functionarii publici din ANDIPRZM acuza faptul ca promovarea acestei ordonante de urgenta ascunde interesul unor inalti functionari din Ministerul Economiei de a deturna mandatul ANDIPRZM. "Se urmareste crearea unui culoar liber contractorilor privati, al carui efect imediat va fi cresterea in mod automat a costurilor de implementare a proiectelor si a programelor”, a fost una din explicatiile gasite de angajatii ANDIPRZM pentru interesul MEC de a promova in graba acest act normativ. Functionarii cred ca ordonanta a fost conceputa la nivelul cabinetului secretarului de stat Ionel Mantog.
Se porneste de la o falsa problema
"Prin promovarea acestei OUG se incearca o manipulare de proportii a conducerii MEC, a ministerelor care au avizat acest act normativ, a conducerii Guvernului Romaniei si a Parlamentului, pentru a se finaliza un "scenariu” mai vechi, generat de interese situate in principal in afara institutiei. (…) Consecintele acestui scenariu intr-un viitor apropiat vor fi marginalizarea ANDIPRZM, ca institutie strategica a statului roman, specializata in gestionarea problemelor zonelor miniere, precum si crearea premiselor ca aceasta Agentie sa devina, intr-o prima etapa, un "hibrid”, iar apoi o structura de drept privat, prin care sa fie gestionate strategii si programe finantate din bani publici, reducand, respectiv eliminand, controlul statului asupra problematicii zonelor miniere”, au mai spus functionarii ANDIPRZM. Ei au amintit ca ANDIPRZM a fost gandita ca o institutie publica guvernamentala strategica, care sa gestioneze pe o perioada nedeterminata procesul de reconstructie a zonelor miniere. "Noul proiect cu Banca Mondiala a fost negociat tocmai in baza rezultatelor foarte bune obtinute de ANDIPRZM in actualele structura si statut, prin competenta personalului actual – functionari publici, in cadrul proiectului-pilot. Adaptarea structurilor teritoriale cu regiunile de dezvoltare este o falsa problema. Zonele miniere din raza de operare a ANDIPRZM se afla in sapte regiuni de dezvoltare, iar colectivul central – in cea de-a opta regiune. Prin urmare, se acopera toate regiunile de dezvoltare” – se mai afirma in memorandumul angajatilor.
Guvernul este manipulat
In concluzie, functionarii publici din ANDIPRZM sustin cu tarie ca intreaga nota de fundamentare a ordonantei se bazeaza pe argumente fara suport real, pe o inducere in eroare si pe manipulare. Functionarii ANDIPRZM cred ca obiectivul Agentiei nu poate fi raportat la continutul Strategiei industriei miniere, din moment ce atributiile principale ale Agentiei au fost definite inca de la infiintarea sa. "Cea mai grava incercare de subminare a capacitatii de implementare a ANDIPRZM se face prin faptul ca se stabileste ca noua entitate sa functioneze doar cu sase birouri regionale, fiind astfel desfiintate 14 centre zonale, din care opt definitiv”, au declarat angajatii ANDIPRZM. Ei au mai aratat ca la conducerea Agentiei a fost numit un nou director general care nu a lucrat in domeniu si care a subscris inca din primele zile ale mandatului sau la ideile noii ordonante. Singura explicatie este aceea ca numirea unei persoane lipsite de competenta profesionala si manageriala s-a facut pentru a fi mai usor manipulata”, nu s-au sfiit sa declare angajatii ANDIPRZM.