Pe langa faptul ca pe fondul propagarii crizei tot mai multi clienti returneaza bunurile luate in leasing, iar acestea sunt valorificate in pierdere din cauza blocajului de pe piata, societatile de leasing se confrunta din aprilie cu problema intarzierii executarii clientilor rau-platnici. Practic, daca un client intarzie cu plata ratelor de leasing mai mult de 90 de zile, societatea de leasing nu poate trece la executarea acestuia, respectiv recuperarea bunului, decat daca obtine o hotarare judecatoreasca in acest sens, potrivit unei decizii din data de 19 aprilie a Curtii Constitutionale. Cum procedura in instanta se poate prelungi si cateva luni, timpul curge in favoarea clientilor rau-platnici si in detrimentul societatilor de leasing. Acestea sunt obligate sa constituie provizioane, iar cand obtin dreptul de executare pot avea surpriza neplacuta ca firma (clientul) s-a dizolvat, iar bunul nu mai exista, spune Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociatiei societatilor de leasing (ALB).
"Cea mai dura problema care afecteaza piata leasingului este decizia Curtii Constitutionale conform careia nu ne putem intoarce impotriva celui care acumuleaza restante de peste 90 de zile decat dupa obtinerea unei hotarari judecatoresti. Procedura in instanta poate dura cateva luni de zile, suficient ca firma sa se faca disparuta, sa nu mai avem ce recupera si sa ramanem cu provizioanele", ne-a declarat Ahciarliu.
In plus, reprezentantii ALB reclama faptul ca decizia Curtii Constitutionale nu i se impune si Fiscului, care poate trece direct la executare, fara o hotarare judecatoreasca. "Avem de-a face cu standarde duble, care nu sunt in concordanta cu principiile pietei libere, concurentiale. Ne vom folosi de toate instrumentele pentru a contracara aceasta decizie sau pentru aplicarea unitara (si Fiscului)", spune Ahciarliu.
"In Vest e la fel ca la noi, numai ca acolo sistemul judiciar functioneaza in termene impuse, de trei zile maximum", adauga oficialul ALB.
De asemenea, reprezentantii Volksbank Leasing sunt de parere ca modificarile aduse prevederilor Codului de Procedura Civila, anume faptul ca executarea silita trebuie incuviintata de o instanta judecatoreasca, poate fi intr-adevar un impediment pentru recuperarea obiectelor de leasing. "Schimbarea majora este faptul ca termenul pana cand executorul judecatoresc va avea permisiunea de a trece la executarea propriu-zisa a titlului executoriu se va prelungi foarte mult. Astfel, recuperarea bunului se va amana, acesta depreciindu-se din ce in ce mai mult, iar valorificarea sa devenind mai dificila", spune Liviu serban, director general al Volksbank Leasing.
Bunurile predate, valorificate in pierdere
"Masinile returnate sunt valorificate greu, din cauza pietei blocate. Neavand standarde de pret pentru second-hand, masinile sunt valorificate in pierdere. Pe piata e o inflatie de masini second-hand, care sunt concurate puternic de masinile noi la care dealerii ofera discounturi enorme, de 30%", a explicat Ahciarliu. Aceasta a dat exemplul unui client care ia in leasing o masina de 15.000 euro, cu avans de 2.000 euro, iar dupa un an si jumatate o returneaza, platind intre timp inca 4.000 euro. Ca sa iasa pe zero, firma de leasing ar trebui sa o valorifice la 9.000 euro, dar obtine cel mult 4.000 euro.