18.9 C
București
duminică, 29 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăFMI cântă refrenul anilor '90: ori privatizaţi, ori închideţi

FMI cântă refrenul anilor ’90: ori privatizaţi, ori închideţi

Întreprinderile de stat monitorizate înregistrează pierderi în creştere. FMI şi CE recomandă ca soluţie privatizarea sau lichidarea acestor companii.

Performanţele reduse ale întreprinderilor de stat şi arieratele, de care sunt responsabile în bună măsură aceste companii de stat, sunt principalele motive de insatisfacţie a misiunii FMI care ieri şi-a încheiat misiunea de evaluare a acordului stand-by cu România.

„În domeniul în care evoluţiile au constituit o dezamăgire este cel ce ţine de îmbunătăţirea performaneţelor întreprinderilor de stat. Multe dintre acestea încă înregistrează pierderi foarte mari şi acumulează arierate existând puţine perspective de remediere”, a spus ieri Jeffrey Franks, şeful misiunii FMI din România. „In cazul unei firme care are pierderi există trei căi, respectiv reorganizarea, privatizarea sau lichidarea. Nu sunt în măsură să spun care trebuie urmată, nu sunt specialist în aşa ceva este treaba ministerelor implicate. Este însă anormal ca an de an aceste firme să nu îşi plătească facturile şi să nu producă bani”, a spus ieri Franks. Potrivit memorandumului tehnic convenit cu FMI pierderile acestor firme trebuie limitate la finele lunii decembrie 2010 la 4 miliarde de lei. Ţinta impusă de FMI trebuie atinsă fără ca aceasta să fie diminuată de subvenţiile date acestora de stat. Deja, pierderile au ajuns la 7 miliare de lei.

Ce mai vrea FMI?

Legea salarizării în sectorul bugetar, aprobarea bugetului pe 2011 şi reforma pensiilor sunt printre condiţionalităţile care amâna în luna ianuarie eliberarea următoarei tranşe de la FMI, programate iniţial pentru mijlocul lunii decembrie. FMI şi Comisia Europeană insistă pentru modificarea OUG 50/2010 privind creditele populaţiei, pentru a asigura un echilibru între bănci şi consumatori, a spus ieri Franks, evitând însă să spună clar dacă aceasta este o condiţionalitate strictă pentru eliberarea următoarei tranşe, în valoare de aproape 900 de milioane de euro. Cât priveşte prognozele, oficialii FMI consideră că economia va închide 2010 cu o creştere negativă de -2%, în timp ce anul viitor va exista chiar o creştere de 1,5%. Rata inflaţiei va depăşi uşor 8% la finele acestui an, şi ca urmare a majorării TVA cu 5%, pentru a se situa anul viitor la 3%. 

Care trenuri se desfiinţează la cererea FMI

Potrivit unui proiect de restructurare a companiei prezentat de Ministerul Transporturilor Fondului Monetar Internaţional, CFR Călători, care are 15.000 de salariaţi, va disponibiliza anul viitor aproape 1.000 dintre aceştia. Aplicarea programului este singura cale prin care societatea poate evita insolvenţa sa. Se prevăd investiţii de 957 milioane de euro până în 2019 pentru achiziţia de rame electrice, automate de bilete şi un sistem de control prin porţi de acces la tren. Compania intenţionează introducerea unui mers al trenurilor cadenţat (plecări şi sosiri ale trenurilor la intervale orare egale de 1-3 ore) care ar putea aduce anul viitor o economie anuală de aproximativ 400 mililoane lei (100 milioane euro) numai din costurile de exploatare directe, urmând ca numărul de călători să crească cu 15%. Compania vrea să închidă mai multe puncte de lucru şi 19 secţii de circulaţie unde sunt înregistrate cele mai mari costuri per pasager-km şi cele mai mici venituri, precum Bucureşti-Olteniţa, Piteşti-Curtea de Argeş, Ploieşti Nord-Măneciu, Simeria-Hunedoara şi Oraviţa-Anina. Principiile comerciale şi tehnice după care se vor face anulările de trenuri de călători cuprind trenurile cu cele mai mici încasări, cu compunere necesară sub 2-3 vagoane, trenuri cu tracţiune Diesel.

 

Cele 10 companii de stat monitorizate

CFR SA (compania care administrează reţeaua feroviară)

CFR Călători

Compania Naţională a Huilei

Termoelectrica

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale

Metrorex

CFR Marfă

Electrocentrale Bucureşti

Societatea Comercială Electrificare CFR SA

Administraţia Naţională a Îmbunătăţirilor Funciare

 

Principalele măsuri la CFR Călători

923 salariaţi disponibilizaţi în 2011

19 secţii închise în funcţie de veniturile colectate

957 milioane euro investite în rame electrice până în 2019

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă