1.4 C
București
vineri, 22 noiembrie 2024

Fara superficialitate!

Camelia Downie, experta in resurse umane, spune ca salariatii vor fi nevoiti sa puna tot mai mult accent pe performanta.

Criza a inceput sa schimbe atitudinea romanilor fata de munca. Acestia, spune specialista in resurse umane si consultanta Camelia Downie, vor deveni mult mai seriosi, mai implicati, mai constiinciosi. Iar companiile vor cauta noi metode de fidelizare in special pentru oamenii talentati. Firmele vor lucra cu oameni mai putini, dar cu varfuri.

» Cum afecteaza criza economica piata muncii?
Nu mai este o avalansa de posturi noi. Firmele care se ocupau de recrutare au facut disponibilizari. Este anul angajatorului, nu al angajatului. Scad pretentiile salariale si asistam la un soi de razbunare a angajatorului. Pana acum, fiind penurie de oameni pregatiti, cei care aveau nevoie de oameni cam dansau dupa cum le cantau candidatii. Iar acestia din urma, trebuie sa recunoastem, aveau cerinte din ce in ce mai mari si din ce in ce mai absurde in privinta salariului.

Investitii personale in educatie

» Scaderile salariale vor avea efecte asupra modului de a munci al romanului?
Exista scaderi salariale si se pune accent mult pe performanta. Din fericire, romanul va trebui sa devina din ce in ce mai serios. Va fi fortat sa nu mai fie superficial. Probabil ca tot mai multe persoane vor apela la programe de certificare, pentru a avea un avantaj in fata unui contra-candidat cu experienta similara. Cred ca oamenii vor ajunge sa faca investitii personale in educatie, nu vor mai astepta acest lucru din partea companiilor. Acesta este un lucru pozitiv, pentru ca vor creste valoarea si partea calitativa ale fortei de munca.

» Cine va avea de suferit mai mult de pe urma crizei financiare?
Cred ca-i putem incadra in aceasta zona pe cei din partea de executie. Muncitorii sunt primii vizati cand se fac disponibilizari. Insa o schimbare se va produce si la categoriile "top" si "middle management", unde angajatii vor analiza mult mai atent decizia parasirii unei companii.
 
Vor fi pastrati oamenii cu potential

» Se va schimba mentalitatea angajatului?
Acum angajatii se vor gandi de doua ori inainte sa-si dea demisia ori inainte sa emita prea multe pretentii. Salariatii vor fi din ce in ce mai constienti ca trebuie sa devina performanti. Nu mai este timpul nerespectarii termenelor de predare a lucrarilor, al gasirii de justificari neargumentate la nerealizarea obiectivelor. Dimpotriva. Va fi un timp in care toti angajatii vor incerca sa dea tot ce pot mai bun, sa fie performanti. si asta, pentru ca, este clar, companiile vor retine acei angajati performanti. Vor ajunge sa aiba un numar mai mic de angajati, dar vor pastra talentele, varfurile, oamenii cu potential, care-si doresc sa creasca si care au atitudinea potrivita. Se vor face lucruri bune cu angajati putini si talentati.

» La ce va referiti cand spuneti "atitudinea potrivita"?
Este vorba despre atitudinea fata de munca, responsabilitati, job, companie, colegi, clienti. Este vorba despre cei sapte ani de acasa, de educatia formala, academica, de autocenzura.
"Atitudine" inseamna sa ai respect fata de munca ta, fata de munca in general, fata de valorile si resursele companiei. De exemplu, sa folosesti o coala de hartie pe ambele fete. si trebuie sa existe respect intre colegi, armonie, prietenie, dar si seriozitate.

» Angajatul n-o sa mai poata spune "nu"?
Cred ca va fi un pic mai grijuliu la atitudine. Din nefericire, cred ca vor fi si situatii in care angajatorul isi va arata muschii si va pedala pe aceasta chestiune. Insa cred ca la necaz ambele parti ar trebui sa mearga impreuna.

» Dar cum este in general angajatul roman?
Putem spune ca romanul este harnic, desi e un aspect discutabil, pentru ca este mult mai harnic la nevoie. Romanul este speculativ si vede repede oportunitatile. O bila neagra poate fi data pentru faptul ca este putin cam mult superficial, putin cam mult oportunist si pentru ca valorifica prea mult ocaziile. Oportunismul si superficialitatea, cred, il caracterizeaza pe angajatul roman.

Salariatul proactiv, cel mai apreciat

» Ce fel de oameni se vor cauta?
Pentru toti angajatorii sunt ideali oamenii cu atitudine proactiva. Ce inseamna "proactiv"? Sa nu astepti sa fii impins de la spate, ci sa faci ca lucrurile sa se intample, sa fii vizionar, sa te gandesti ce s-ar putea intampla, sa intrevezi problemele si sa actionezi inaintea evenimentului. Practic, trebuie sa fii inteligent emotional, sa stii sa valorifici oportunitatile. Nu trebuie sa ti se spuna ce sa faci, ci sa fii tu un promotor al schimbarii si al inovatiei.
Cel mai apreciat angajat este cel proactiv, nu cel reactiv, nu cel care lasa lucrurile sa se intample si care apoi reactioneaza. Astfel de oameni, reactivi, se ghideaza dupa "timpul trece, leafa merge, noi cu drag muncim". Vor urma ani in care se va cere angajatilor, din ce in ce mai mult, sa fie proactivi, seriosi, dispusi spre dezoltare.

» Ne putem imbunatati inteligenta emotionala?
Daca pentru inteligenta cognitiva nu putem face nimic, pentru cea emotionala putem face. Doua componente ale inteligentei emotionale sunt extrem de importante: empatia si comunicarea.
In privinta empatiei, putem aplica proverbul: "Ce tie nu-ti place, altuia nu-i face". Iar comunicarea este esentiala nu numai pe o singura directie, ci atat pe verticala, cat si pe orizontala. Nu inseamna numai sa dai feed-back, ci si sa-l ceri.

Vanatoarea de talente continua

» Cum credeti ca vor evolua salariile?
Majoritatea companiilor au inghetat deja cresterile salariale. si vom asista in continuare la scaderea pretentiilor candidatilor.
Cred ca pentru incepatori se vor oferi lefuri de 300 de euro, pentru acoperirea nevoilor de baza. Pentru pozitii de top, depinde foarte mult de compania despre care vorbim si de politica organizationala. De exemplu, un director de banca poate lua 3.500 de euro la o firma mica, dar si 10.000 de euro lunar intr-o companie foarte mare.

» In conditii de criza se vor stradui angajatorii sa puna accent pe fidelizare?
Sigur. Chiar daca asistam la o criza, totusi varfurile intotdeauna vor avea ceva de spus. Oamenii buni vor fi vanati si cautati si pe timp de criza. Metodele de fidelizare vor continua. Va fi o batalie pentru talente.

Da! Notele conteaza!

» Cat de mult conteaza notele din scoala?
Este o chestiune subiectiva. Eu cred ca da, diploma si notele conteaza. Pentru mine, reprezinta o garantie. stim cu totii ca facultatea ne deschide orizontul, ne invata unde sa cautam, ne structureaza mintea. Nota din scoala este echivalentul atingerii obiectivelor de la serviciu. Evident, exista riscul obtinerii notelor pe baza de copiat, dar parca nu poti avea note bune la toate copiind. Eu personal prefer absolventii de zece, de la facultatile de stat, varfurile, creativii.

» Pe dumneavoastra ce v-a ajutat in cariera?
Sunt extrem de ambitioasa si foarte creativa. Am invatat ca trebuie sa gandesc "mare", sa vad intregul tablou. si am avut curajul sa risc.

Traseul unui tanar care-si cauta de lucru
Camelia Downie, managing partner la Downie Management Consulting, spune ca tinerii trebuie sa porneasca pe drumul profesional cu redactarea riguroasa si corecta a unui CV. "Un angajator vede superficialitatea si intr-un CV", atrage atentia Camelia Downie. Apoi candidatul trebuie sa apeleze la toate sursele de informare pentru a afla unde poate gasi jobul pe care si-l doreste. "Acum, foarte multe companii ofera programe de internship. Practic, tinerii sunt lasati sa faca practica in firme de renume. Ar trebui sa profite de asta! Sa se duca la respectivele companii, sa bata la usa, sa fie insistenti, sa spuna «eu vreau sa fac practica si nu am nici o asteptare salariala». Daca se vor dovedi seriosi, vor fi candidatii perfecti atunci cand apare un post disponibil", mai spune Camelia Downie.
Un alt lucru pe care trebuie sa-l faca tinerii aflati in cautarea unei slujbe, subliniaza specialista, este sa se orienteze catre domeniile in care au aplecare, nu catre cele in care vor parintii.

CARTE DE VIZITA

» A lucrat la Ericsson Telecommunications, ca responsabil pentru sistemul calitatii, auditor intern si training & resource manager.
» A pus bazele companiilor de consultanta in resurse umane Partners Consulting HR si Downie Management Consulting (DMC).
» A initiat cursurile "Into the Center Stage" (realizat cu concursul actorului George Ivascu) si "The Art of Public Speaking" (sustinut de trainerul austriac Michael Gruber, partenerul in afaceri al Cameliei). Experta a mai creat diverse instrumente de evaluare a satisfactiei angajatilor si de teambuilding.
» Este senior associate la Human Capital Solutions-Downie Management Consulting, din octombrie 2008.

Cele mai citite

Golden State Warriors și Cleveland Cavaliers continuă să domine startul de sezon NBA

Liderii celor două Conferințe din NBA au obținut victorii convingătoare, demonstrând forma excelentă în care se află la începutul sezonului. Golden State Warriors, liderul Conferinței...

Țara din Europa care propune șapte ore suplimentare de muncă pe an fără plată

Guvernul francez, confruntat cu presiuni bugetare semnificative, a propus o măsură controversată care ar impune cetățenilor să lucreze șapte ore suplimentare pe an fără...

Tunari, Ilfov: Incendiu la trei imobile. 10 autospeciale ale ISU intervin

Pompierii intervin pentru stingerea unui incendiu care se manifestă la 3 imobile, aflate pe strada 9 Mai, localitatea Tunari, județul Ilfov. În momentul de față...
Ultima oră
Pe aceeași temă