Ziua Aviației Române, 20 iulie, a fost redenumită “Ziua Aviației Române și a Forțelor Aeriene”, pentru a sublinia că ea îi sărbătorește și pe aviatorii militari. Această zi de 20 iulie va fi marcată, astăzi, la București, fără zboruri de avioane și de elicoptere.
“Ca urmare a incidentului de zbor din data de joi, 15 iulie, în care a fost implicat elicopterul Armatei SUA, de tip UH-60 Black Hawk, au fost anulate zborurile de antrenament care erau planificate în această perioadă deasupra Municipiului București, în vederea participării aeronavelor militare românești și americane la festivitățile organizate în data de 20 iulie, la Monumentul Eroilor Aerului, cu ocazia Zilei Forțelor Aeriene, respectiv 21 iulie, la Arcul de Triumf, cu ocazia încheierii misiunii Armatei României în Afganistan. Astfel, festivitățile de Ziua Forțelor Aeriene se vor desfășura fără survolul aeronavelor militare”, anunța, la data de 15 iulie, Ministerul Apărării Naționale.
Comunicatul din 15 iulie trecea sub tăcere incidentul raportat la 13 iulie la un avion F-16 al României, la care s-a produs desprinderea necomandată a unui rezervor de combustibil și a unei grinzi de acroșare. La finalul anului 2020, ministrul Nicolae Ciucă anunța că MApN va mai cumpăra avioane F-16. Dar nici acestea nu vor fi noi ci second – hand.
“Aeronavele vor trece prin procesul de modernizare. Sunt în analiză posibilităţile şi oportunităţile prin care să continuăm acest proces de dotare a Forţelor Aeriene cu avioane F-16”
Nicolae Ciucă,
Ministrul Apărării Naționale
România este una dintre puținele state NATO care urmează recomandarea SUA de a rezerva 2 la sută din PIB pentru Apărare. Acești bani sunt alocați de când este președinte Klaus Iohannis. Acum un an, șeful statului semnala, în mesajul transmis de Ziua Aviației, că banii trebuie folosiți pentru aeronave de „noi tipuri”, mult mai performante.
“Proces de consolidare a capacității operaționale, ca urmare a creșterii cheltuielilor pentru Apărare până la 2% din PIB și a introducerii a noi tipuri de aeronave și tehnică, mult mai performante”
Klaus Iohannis,
Președintele României
Teoretic, Forțele Aeriene Române sunt “în plin proces de consolidare a capacității operaționale”, care a devenit posibil întrucât Apărarea are la dispoziție două procente din PIB.
Cele mai recente incidente consemnate în România cu aeronave militare au fost raportate la un avion de luptă F-16 al Forțelor Aeriene Române (la 13 iulie) și la un elicopter multirol Black Hawk al Forțelor Terestre ale Statelor Unite, US Army (la 15 iulie).
Fiecare dintre aceste două incidente este urmat de o anchetă care să-i determine cauzele, iar procedura uzuală este ca, până la finalizarea anchetei, aeronavele de tip similar celui care a avut incidentul să fie oprite de la zbor. Acesta este motivul pentru care niciun avion de luptă al României nu va zbura la Ziua Aviației, 20 iulie. În mod similar, nici elicopterele Black Hawk ale SUA nu vor zbura nici la Ziua Aviației Române (chiar dacă eventual s-ar fi dorit acest lucru) și nici la ceremonia care este planificată la 21 iulie, la Arcul de Triumf, în cinstea încheierii misiunii Armatei României în Afganistan.
Totuși, pe deasupra Arcului de Triumf ar urma să zboare, mâine, avioane de transport care au executat nemijlocit misiuni în Afganistan, de tip C-130 Hercules și C-27J Spartan.
Incidentul de zbor în care a fost implicat elicopterul US Army, care a necesitat aterizarea de urgență în zona Pieței Charles de Gaulle, este cercetat de o comisie mixtă formată din reprezentanți ai Forțelor Aeriene Române și ai Ambasadei SUA la București, iar investigațiile judiciare sunt coordonate de Parchetul Militar București. Incidentul produs la avionul F-16 al Forțelor Aeriene Române este cercetat de o comisie din Statul Major al Forțelor Aeriene ale României.
O coincidență face ca, ieri, o știre postată pe site-ul Politico anunța că președintele Klaus Iohannis este pe lista politicienilor care ar putea fi numiți în funcția de secretar general NATO. La această știre, postată de ziarul nostru pe internet, unul dintre comentarii a fost foarte acid: “Se vede acum efectul contractelor fără offset și achiziția majoritar de rable americane”.