Cele mai reprezentative directive europene care fac parte din acquis-ul comunitar in ceea ce priveste taxarea directa se limiteaza la legislatia privind impozitarea corporatiilor si taxele pe capital, spune ministrul Integrarii, Anca Boagiu. In plus, precizeaza oficialul de la Bucuresti, statele membre ale Uniunii Europene sunt obligate – prin „Codul de conduita privind impozitarea afacerilor” – sa asigure neintroducerea unor taxe fiscale anticoncurentiale, sa-si examineze legile si practicile existente din perspectiva principiilor „Codului” si sa le amendeze, cand este necesar, cat de repede posibil.
In acquis-ul privind impozitarea este inclusa si legislatia privind cooperarea administrativa si asistenta reciproca. Legislatia comunitara in acest domeniu furnizeaza instrumente pentru evitarea evaziunii fiscale si permite statelor membre sa obtina informatii despre agentii economici din alte state membre, atat automat, cat si la cerere, avertizeaza ministrul.
Schimb de date privind conturile
Legea nr. 343/2006 privind noul Cod Fiscal introduce deja acquis-ul comunitar in ceea ce priveste impozitarea directa. Directivele europene privind impozitarea directa sunt in numar de patru si au prioritate in statele membre, in timp ce in celelalte state prioritare sunt conventiile, precizeaza Mihaela Tatu, din Ministerul Finantelor. In noul Cod Fiscal exista un articol special prin care dobanzile obtinute in Romania de persoanele fizice rezidente in statele membre ale Uniunii Europene care au conturi deschise in Romania nu vor mai fi impozitate in tara noastra, precizeaza Mihaela Tatu. In acest scop, potrivit unei alte directive asimilate, de la 1 ianuarie 2007 va fi obligatoriu un schimb de date si informatii intre Romania si statele membre ale UE privind conturile persoanelor fizice rezidente in spatiul UE. Pe de alta parte, persoanele fizice rezidente in Romania care vor avea conturi in statele membre ale UE nu vor fi impozitate, cu exceptia a trei state – Austria, Luxemburg si Belgia, precizeaza Mihaela Tatu. Aceste state au perioade de tranzitie si nu vor face schimb de informatii.
Schimbul de informatii intre autoritatile competente din statele membre se face la cerere, automat si spontan, dar si prin participarea controlorilor dintr-un stat la verificarile care se fac in celalalt stat membru. „Respectiv, din Romania, se vor transmite in celelalte state membre veniturile de natura dobanzilor obtinute de persoanele fizice astfel incat sa fie impozitate in statele lor de rezidenta”, explica procedeul Mihaela Tatu, cu exceptia celor trei state, in cazul carora, oficialul de la Finante intrevede ca „vom avea o oarecare problema cu declararea acestor venituri de catre persoanele fizice rezidente in Romania care obtin astfel de dobanzi”. In acelasi timp, pentru cele trei state, in noul Cod Fiscal – la titlul referitor la impozitarea persoanelor fizice – a fost prevazut un articol special care stabileste metoda scutirii in ceea ce priveste impozitul pentru persoanele fizice romane care obtin dobanzi in Austria, Luxemburg si Belgia.
Impozitarea intreprinderilor asociate
Legat de capitolul privind impozitarea dobanzilor si redeventelor obtinute de intreprinderi asociate rezidente in statele UE, Romania a obtinut o perioada de tranzitie de patru ani. In aceasta perioada, dobanzile si redeventele obtinute de intreprinderi asociate nerezidente, in perioada de tranzitie, vor fi taxate cu o cota de 10 la suta si nu de 16 la suta, precizeaza Mihaela Tatu. Conditia este ca sa aiba o cota de participare de minimum 25 la suta din capitalul unei societati romanesti, pe o perioada de minimum doi ani anterior datei primirii redeventelor si dobanzilor. Dupa perioada de tranzitie, care se incheie la 31 decembrie 2010, aceste venituri nu vor mai fi taxate, pentru a se urma principiul din Directiva 49.